Protokół Nr XV/2025 z Sesji Rady Powiatu

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
4 listopada 2025

Protokół Nr XV/2025 z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju, która odbyła się w dniu 24 października 2025 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Busku-Zdroju [ PDF ] [ ODT ]

Znak: BR. 0002.2.15.2025                                                                            

Protokół   Nr   XV / 2025
z  Sesji  Rady  Powiatu  w  Busku  - Zdroju
która   odbyła   się   w   dniu  24  października  2025  roku
w   sali   konferencyjnej   Starostwa   Powiatowego
w   Busku  -  Zdroju

 

w  Sesji  udział  wzięli:

  • Radni  Rady Powiatu  w  Busku - Zdroju

oraz

  • Radca Prawny - Bożena Sadłos
  • Naczelnicy i  Kierownicy Wydziałów  Starostwa  Powiatowego w Busku -  Zdroju
  • Dyrektorzy jednostek organizacyjnych powiatu oraz służb, inspekcji i straży
  • Mieszkańcy Powiatu

 

Porządek obrad: 

  1. Otwarcie Sesji.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z XIV Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju. 
  5. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z działalności za okres pomiędzy sesjami.
  6. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku.
  7. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku.
  8. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030. 
  9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr X/84/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 21 marca 2025 roku w sprawie określenia zadań oraz podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przypadających według algorytmu w 2025 roku na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie Buskim. 
  10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie Powiatu Buskiego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
  11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie powierzenia Powiatowi Kazimierskiemu zimowego utrzymania dróg Powiatu Buskiego zlokalizowanych przy granicy z Powiatem Kazimierskim oraz przyjęcia do zimowego utrzymania dróg Powiatu Kazimierskiego zlokalizowanych przy granicy z Powiatem Buskim.
  12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/69/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 r. w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski. 
  13. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączająca".
  14. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Perspektywa 3P dla województwa świętokrzyskiego".
  15. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/133/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju na okres 5 lat powierzchni użytkowej 142,40 m2 z przeznaczeniem pod działalność apteki ogólnodostępnej w drodze przetargu nieograniczonego.
  16. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/134/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na zbycie składnika majątku ruchomego - samochodu sanitarnego będącego własnością Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.
  17. Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa o działalności Inspekcji na terenie Powiatu Buskiego w roku 2024.
  18. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Buskiego w roku szkolnym 2024/2025.
  19. Informacja w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych za 2024 rok przez osoby zobowiązane do ich składania na podstawie art. 25 c ust. 1,3 i 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
  20. Informacja w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych za 2024 rok przez Radnych Rady Powiatu w Busku - Zdroju.
  21. Sprawy różne i wolne wnioski.
  22. Zamknięcie Sesji. 

Zawiadomienie  stanowi  załącznik  nr  1  do niniejszego protokołu. 

 

Ad. 1

Obradom przewodniczył Wiesław Skop  - Przewodniczący Rady Powiatu, który powitał zebranych   i  o  godz.  11:00   otworzył   XV  Sesję   Rady   Powiatu   w   Busku  -  Zdroju.

Przewodniczący  Rady  Powiatu w Busku - Zdroju Wiesław Skop, wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ogólnego rozporządzenia  o ochronie  danych,  poinformował, iż:

Administratorem danych osobowych przetwarzanych podczas obrad Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju jest Starosta Buski z siedzibą w Starostwie Powiatowym w Busku - Zdroju.

Sesja Rady Powiatu w Busku - Zdroju jest jawna,  a  dane  osobowe  przetwarzane będą w celu realizacji obowiązku transmitowania i rejestracji obrad Rady Powiatu w Busku - Zdroju za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk oraz ich udostępniania na podstawie art. 15 ust. 1a   ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Obowiązek informacyjny w pozostałym zakresie został zrealizowany poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej administratora oraz na drzwiach sali, w której odbywają się obrady Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 17 Radnych (2 Radnych nieobecnych usprawiedliwionych - Andrzej Lasak oraz Ludomir Leszczyński), co wobec ustawowego składu Rady Powiatu wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych  uchwał  oraz  decyzji.  Listy obecności Radnych oraz zaproszonych osób stanowią  załączniki  nr  2  i  nr  3  do niniejszego protokołu.

 

Ad. 3

Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad po pkt 16  pkt 17 i 18  w brzmieniu: 

pkt 17   Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/131/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Busku - Zdroju.

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

pkt 18   Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie  ustalenia opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z dróg powiatu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu. 

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

Pozostałe punkty pozostają bez zmian z zachowaniem ciągłości numeracji.
       dotychczasowy pkt 17 otrzyma numerację  19
       dotychczasowy pkt 18 otrzyma numerację  20
       dotychczasowy pkt 19 otrzyma numerację  21
       dotychczasowy pkt 20 otrzyma numerację  22
       dotychczasowy pkt 21 otrzyma numerację  23
       dotychczasowy pkt 22 otrzyma numerację  24

Innych propozycji zmian porządku obrad nie zgłoszono.

Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

 

Ad. 4

Protokół Nr  XIV / 2025  z  Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju  z  dnia 12 września 2025 roku został przyjęty  przez  Radę  Powiatu  w głosowaniu:  

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

 

Ad. 5

Sprawozdanie Zarządu  Powiatu  za  okres  międzysesyjny  tj. od  dnia 12 września 2025 roku do dnia 23 października 2025 roku, przedstawił Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz. W okresie  tym  Zarząd  odbył  6  posiedzeń. 

Sprawozdanie   z   prac  Zarządu  Powiatu  z  działalności w okresie  międzysesyjnym,  stanowi  załącznik  nr  4  do  niniejszego  protokołu.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop  podziękował  za  przedstawione  sprawozdanie. 

1. Radny Andrzej Bydłosz w odniesieniu do w/w sprawozdania poruszył dwa tematy.
Pierwszy dotyczył rozważenia możliwości dofinansowania klubu sportowego AKS Busko. Radny podkreślił, że w/w klub, grający w IV lidze – najwyższej klasie rozgrywkowej w regionie – stanowi dobrą formę promocji powiatu, ponieważ uczestniczy w rozgrywkach w różnych miejscowościach oraz skupia zawodników z całego terenu Powiatu Buskiego. Radny zwrócił się z prośbą o rozważenie w przyszłorocznym budżecie możliwości przyznania klubowi nawet niewielkich środków finansowych, które mogłyby wspierać jego działalność i promocję powiatu, zwłaszcza że AKS zajmuje obecnie pierwsze miejsce w lidze i ma szansę na awans do III ligi.
Drugi temat dotyczył potrzeby opracowania terminarza planu pracy Rady Powiatu na rok 2026. Radny Andrzej Bydłosz zwrócił uwagę, że Sesje Rady Powiatu nie odbywają się w stałych, wcześniej ustalonych terminach, co utrudnia planowanie obowiązków zawodowych poszczególnych Radnych. Zaproponował ustalenie harmonogramu posiedzeń z odpowiednim wyprzedzeniem – np. w określony dzień każdego miesiąca – aby umożliwić Radnym dostosowanie planów zawodowych i prywatnych (np. wczasów) do pracy Rady Powiatu.

2. Radny Piotr Wąsowicz zwrócił się z prośbą o umożliwienie mu zapoznania się z dokumentem dotyczącym Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Przypomniał, że w ubiegłym roku dokument ten był szczegółowo analizowany podczas obrad Rady Powiatu w Busku - Zdroju. Radny wyraził chęć poznania aktualnej wersji Programu Naprawczego, aby zrozumieć przyczyny wprowadzonych zmian i tegorocznego złagodzenia jego zapisów w tym poprawy sytuacji Szpitala w Busku - Zdroju.

3. Radny Tadeusz Jewiarz odniósł się do wypowiedzi Starosty Buskiego dotyczącej wniosku Komisji do spraw Bezrobocia, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego o zmianę organizacji ruchu na drodze krajowej Nr 73. Potwierdził, że w/w Komisja analizowała sytuację w miejscowościach Bronina, Szczaworyż, Stopnica i Mietel. Radny zwrócił uwagę, że szerokość pasa jezdni na tym odcinku wynosi 7 metrów, a wraz z poboczami – 10 metrów, podczas gdy na odcinku od Szczucina w kierunku Tarnowa droga jest znacznie węższa (ok. 6 metrów) i pozbawiona poboczy, mimo to obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 km/h. Radny wyraził niezrozumienie dla faktu, że na terenie Powiatu Buskiego, gdzie droga jest szersza i bezpieczniejsza, obowiązuje niższe ograniczenie prędkości – 50 km/h. Wskazał, że w przeszłości po wybudowaniu chodników w niektórych miejscowościach np. w Mietlu ograniczenie prędkości zostało dodatkowo zmniejszone, co Jego zdaniem nie znajduje logicznego uzasadnienia. Radny podkreślił, że kierowcy negatywnie oceniają taką organizację ruchu, co może wpływać na wizerunek regionu.

4. Radny Grzegorz Jankowski odniósł się do informacji zawartej w sprawozdaniu dotyczącej planowanego dofinansowania Szpitala w Busku - Zdroju w związku z realizacją decyzji wydanych przez Sanepid i Straż Pożarną. Radny zwrócił uwagę, że podobne zapisy pojawiają się w dokumentach od wielu kadencji i poprosił o przedstawienie szczegółowych danych dotyczących liczby decyzji wydanych przez te instytucje oraz decyzji wymagających natychmiastowego wykonania. 
Radny Grzegorz Jankowski poruszył również kwestię wynajmu samochodu przez Szpital, wskazując, że miesięczny koszt wynosi 5 800 zł, co w skali roku daje około 80 tysięcy złotych z uwzględnieniem kosztów eksploatacji. Radny zasugerował, że bardziej opłacalnym rozwiązaniem mogłoby być zakupienie nowego silnika i jego wymiana, zamiast ponoszenia kosztów długotrwałego wynajmu pojazdu - karetki.

5. Radny Artur Kański zwrócił się z pytaniem dotyczącym sprawozdania w zakresie komunikacji i drogownictwa. Nawiązał do informacji o budowie przejścia dla pieszych w Pacanowie, prosząc o podanie kosztu inwestycji oraz udostępnienie pisma Burmistrza Miasta i Gminy Pacanów dotyczącego deklarowanej partycypacji w kosztach ze strony Gminy w kwocie 2 tysięcy złotych. Radny zapytał również, jak ta sytuacja ma się do inwestycji drogowej na terenie Gminy Nowy Korczyn, gdzie udział Gminy w wysokości 200 tysięcy złotych stanowi warunek realizacji zadania? 

6. Radna Teresa Krupska nawiązała do informacji w zakresie pisma Zarządu Województwa Świętokrzyskiego dotyczącego budowy obwodnicy na odcinku Dobrowoda - Olganów. Radna zwróciła się z prośbą o przedstawienie treści pisma oraz wyjaśnienie, na jakim etapie znajdują się obecnie rozmowy w tej sprawie. Przypomniała, że Mieszkańcy od wielu lat zabiegają o realizację tej inwestycji, a w poprzedniej kadencji pojawiała się propozycja, by powiat opracował projekt, natomiast dalsze działania miało przejąć województwo. 

7. Radny Krzysztof Wojtaś złożył podziękowanie Staroście i Zarządowi Powiatu za uwzględnienie Jego wniosku dotyczącego remontu drogi w Brzostkowie. Jednocześnie zwrócił się z pytaniem o odcinek drogi Ostrowce - Kawęczyn, który wcześniej zgłaszał jako tzw. drogę powodziową. Zauważył, że odcinek ten nie został ujęty w sprawozdaniu i poprosił o wyjaśnienie, czy został on zgłoszony do realizacji, czy też pominięty.

8. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz odniósł się do powyższych pytań i uwag Radnych:
W sprawie klubu AKS wyjaśnił, że obecnie powiat nie dysponuje środkami na wnioskowane dofinansowanie w wysokości 150 tys. zł. Zachęcił jednak klub do składania wniosków w ramach otwartego konkursu ofert z zakresu pożytku publicznego, w którym możliwe jest uzyskanie środków finansowych na konkretne zadania zgodne z kompetencjami powiatu.
Odnosząc się do terminarza planu pracy Rady Powiatu,  przypomniał, że ustalono organizowanie posiedzeń Sesji Rady Powiatu w piątki, a godzinę dzisiejszego posiedzenia przesunięto wyjątkowo z powodu Jego obowiązków służbowych. W planie pracy Rady Powiatu uwzględniona jest również przerwa wakacyjna w miesiącu lipcu. 
W kwestii Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju, Starosta Buski poinformował, że dokumenty są dostępne do wglądu w Biurze Obsługi Rady i Zarządu Powiatu  i zostaną przekazane Radnym drogą elektroniczną. Przytaczając stosowne przepisy prawne Starosta Buski dodał, że Ministerstwo Zdrowia zdecydowało, iż w bieżącym roku nie zatwierdza się programów naprawczych.
Odpowiadając na pytanie dotyczące drogi krajowej Nr 73, Starosta Buski zaznaczył, że sprawa ta nie leży w kompetencji powiatu. Powiat Buski ponownie wystąpił do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zwiększenie dopuszczalnej prędkości do 70 km/h i oczekuje na odpowiedź.
W odniesieniu do pytań o Szpital, Starosta Buski wyjaśnił, że zalecenia Sanepidu i Straży Pożarnej są stale aktualizowane w wyniku zmian przepisów i kolejnych kontroli. Zapowiedział, że Dyrektor Szpitala w Busku - Zdroju przekaże Radnym szczegółowe informacje dotyczące tych zaleceń oraz kosztów wynajmu samochodu transportowego.
W sprawie przejścia dla pieszych w Pacanowie, Starosta Buski poinformował, że Gmina Pacanów zadeklarowała udział finansowy w wysokości 2 tys. zł, jednak ostatecznie Powiat Buski z tej formy współfinansowania zrezygnował. Szczegółowe dane w tym zakresie przekaże Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju. 
Odnosząc się do pytania o budowę obwodnicy na odcinku Dobrowoda - Olganów, Starosta Buski  wyjaśnił, że droga ta ma status drogi wojewódzkiej i pozostaje w gestii Zarządu Województwa Świętokrzyskiego. Starosta Buski powołał się na pismo z dnia 17 września br., w którym wskazano, że inwestycja ta nie jest obecnie planowana z powodu ograniczonych środków finansowych oraz priorytetowego traktowania innych zadań współfinansowanych z funduszy unijnych i rządowych.
Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, że w ramach wniosków o drogi tzw. powodziowe Powiat Buski zgłosił do Wojewody Świętokrzyskiego około 70 km odcinków, z czego ze złożonych 6 odcinków dróg, środki finansowe przyznano tylko na 2 odcinki - decyzję w tej sprawie podjął Urząd Wojewódzki.

9. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj udzieliła odpowiedzi na pytanie Radnego Grzegorza Jankowskiego, informując o trzech obowiązujących decyzjach dotyczących Szpitala w Busku - Zdroju. Pierwsza decyzja wydana przez Świętokrzyskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w dniu 10 października 2024 r., dotyczy rozbudowy budynku głównego o strefę brudną w centralnej sterylizatorni. Termin realizacji wyznaczono do 31 grudnia 2026 r., a planowany koszt zadania wynosi 500 tys. zł. Druga decyzja, wydana przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego, nakazuje rozdzielenie strefy czystej i brudnej przy wejściu do budynku oddziału chorób płuc. Trzecia decyzja pochodzi od Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej i dotyczy wykonania systemu oddymiania klatki schodowej nr 2 w budynku głównym Szpitala. Termin realizacji wyznaczono na 29 sierpnia 2026 r., a przewidywany koszt wynosi 600 tys. zł. Dyrektor ZOZ poinformowała, iż w przypadku decyzji dotyczącej rozdzielenia stref w oddziale chorób płuc możliwe będzie zastosowanie tańszego rozwiązania technicznego, np. drzwi przesuwnych.

10. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju Krzysztof Tułak poinformował, iż koszt budowy wyniesionego przejścia dla pieszych w miejscowości Pacanów na drodze Słupia - Pacanów wyniósł dokładnie 14 494,91 zł. Burmistrz Miasta i Gminy Pacanów oferował partycypację w wysokości 2 000 zł, jednak z uwagi na niewielki udział finansowy oraz konieczność przeprowadzenia licznych formalności administracyjnych zrezygnowano z przyjęcia tej kwoty. Za zgodą Burmistrza ustalono, że Gmina Pacanów dołoży się finansowo do kolejnej wspólnej inwestycji. Inwestycja powyższa została wykonana prawidłowo i funkcjonuje bez zastrzeżeń.

11. Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop podkreślił, że poza drobną kwotą 2 000 zł, Burmistrz Miasta i Gminy Pacanów złożył deklarację partycypacji w kosztach w znacznie większych inwestycjach, m. in. dotyczących ulicy Stopnickiej. Zaznaczył, że władze Gminy Pacanów doceniają znaczenie współfinansowania działań inwestycyjnych i remontowych. 

12. Radny Artur Kański zwrócił uwagę, że nie chodziło Mu o wysokość kwoty, lecz o spójność zasad dotyczących realizacji inwestycji z udziałem partycypacji poszczególnych gmin. Podkreślił, że w jednej gminie inwestycja jest realizowana wyłącznie przy udziale finansowym gminy, a w innej wystarcza sama deklaracja. Wskazał na potrzebę jasnego ustalania i konsekwentnego stosowania tych zasad przy planowaniu inwestycji. 

13.  Członek Zarządu Tomasz Mierzwa zwrócił  uwagę, że kilka lat temu Gmina Busko - Zdrój współfinansowała wykonanie koncepcji budowy obwodnicy na odcinku Dobrowody i Olganowa, która obecnie znajduje się w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg. Podkreślił, że pierwszy etap został zrealizowany i obecnie oczekuje się na kolejne kroki związane z włączeniem projektu do budżetu i jego dalszą realizacją. 

14. Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop podkreślił, że plan pracy Rady Powiatu na 2025 rok został formalnie przyjęty w grudniu ubiegłego roku i obejmuje jedynie ogólne obszary tematyczne, a nie szczegółowy harmonogram. Zachowano dotychczas przyjętą tradycję posiedzeń Komisji we wtorki o godz. 13:00 oraz Sesji w piątki, przy czym godziny sesji mogą ulegać przesunięciom w zależności od obowiązków Zarządu Powiatu i nieobecności Starostów. Przewodniczący Rady Wiesław Skop podkreślił, że stara się reagować na indywidualne wnioski Radnych, które w ciągu ostatnich 14–15 miesięcy pojawiały się sporadycznie. Ponadto wskazał, iż nie jest możliwe sztywne określenie dni sesji w harmonogramie pracy Rady, gdyż wówczas przyjęte terminy powinny być ściśle przestrzegane.  Zaznaczył, że postara się uwzględnić zgłoszone przez Radnego sytuacje przy kolejnych planach pracy Rady Powiatu na 2026 rok, jednak nie jest w stanie zapewnić pełnej elastyczności. Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop zaznaczył, że modyfikacje będą możliwe w miarę możliwości, szczególnie w  przypadkach wcześniejszych zobowiązań Radnych, np. wykupionych usług.

15. Radny Andrzej Bydłosz zwrócił uwagę, że chociaż szczegółowe ustalenie terminów sesji Rady Powiatu może być trudne, warto jednak przyjąć przynajmniej ogólny harmonogram, np. wskazanie stałego tygodnia miesiąca dla organizacji Sesji Rady Powiatu, wzorem innych samorządów. Podkreślił, że wielu Radnych jednocześnie jest pracownikami instytucji czy firm, co wymaga wcześniejszego planowania urlopów i obecności, a brak stałego terminarza utrudnia udział w posiedzeniach Sesji czy Komisji. Zasugerował, aby do końca roku wspólnie na komisjach wypracować taki podstawowy harmonogram, który umożliwi lepsze planowanie aktywności Radnych.

16. Przewodniczący Rady Wiesław Skop zaproponował przyjęcie zasady, że Sesje Rady Powiatu będą odbywać się w ostatni piątek każdego miesiąca, z możliwością zmiany terminu w sytuacjach pilnych. Dodatkowo wskazał, że w niektórych przypadkach można wykorzystać instytucję sesji nadzwyczajnej, co umożliwi szybkie podejmowanie decyzji, zwłaszcza w sprawach dotyczących pozyskiwania środków zewnętrznych. 

17. Radny Piotr Wąsowicz poruszył kwestię bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulicy Łagiewnickiej z drogą krajową - ul. Objazdową w Busku - Zdroju. Zwrócił uwagę, że w okresie od 1 czerwca 2023 r. do 30 września 2025 r. odnotowano na tym skrzyżowaniu 6 kolizji drogowych, bez wypadków, natomiast w latach 2018–2023 miało miejsce 41 zdarzeń drogowych. Radny podkreślił wątpliwości dotyczące klasyfikacji zdarzeń drogowych, wskazując na incydent, w którym osoba na skuterze została poważnie potrącona, a zdarzenie zakwalifikowano jako kolizję, mimo poważnych skutków. Poprosił o wyjaśnienie kryteriów rozróżniania wypadku, kolizji i zdarzenia drogowego, tak aby Mieszkańcy mogli zrozumieć, dlaczego niektóre poważne zdarzenia są klasyfikowane w danej kategorii.

18. Komendant Powiatowy Policji w Busku - Zdroju Andrzej Skowroński udzielając odpowiedzi Radnemu Piotrowi Wąsowiczowi wyjaśnił klasyfikację zdarzeń drogowych. Zdarzenia drogowe to ogólna kategoria obejmująca zarówno kolizje, jak i wypadki drogowe. Kolizja drogowa to zdarzenie mniejszej wagi, w którym nie ma osób rannych poza sprawcą lub rany nie przekraczają siedmiu dni hospitalizacji. Wypadek drogowy obejmuje zdarzenia, w których osoby trzecie doznają obrażeń skutkujących naruszeniem czynności ciała powyżej siedmiu dni lub dochodzi do śmierci, i podlega nadzorowi prokuratury. Kolizje są obsługiwane przez Wydział Prewencji, a wypadki przez Wydziały Dochodzeniowo - Śledcze. W związku z tym, sześć odnotowanych kolizji na skrzyżowaniu oznaczało brak osób rannych, był tylko sprawca zdarzenia.

19. Radny Andrzej Bydłosz zgłosił prośbę Mieszkańców miejscowości Widuchowa o zwrócenie szczególnej uwagi na odcinek drogi przy wyjeździe z miejscowości Widuchowa.  W godzinach, gdy dzieci idą do szkoły lub wracają z niej, zbyt szybko poruszające się pojazdy samochodowe stwarzają realne zagrożenie dla pieszych. Radny zawnioskował o okresowe patrole w tym rejonie w celu zwiększenia bezpieczeństwa oraz o działania mające na celu skłonienie kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

20. Komendant Powiatowy Policji w Busku - Zdroju Andrzej Skowroński poinformował, że w/w odcinek drogi od Broniny do miejscowości Skadla jest stale monitorowany. Patrole ruchu drogowego regularnie kontrolują ten fragment drogi, który cechuje się największą liczbą zatrzymanych praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w terenie zabudowanym.

21. Radny Piotr Wąsowicz zwrócił uwagę na problem nadmiernej prędkości na nowo oddanej drodze w miejscowości Łagiewniki, gdzie kierowcy często przekraczają dozwoloną prędkość nawet dwukrotnie. Brak chodnika i ograniczone pobocze stwarzają duże zagrożenie, zwłaszcza dla dzieci prowadzonych przez rodziców do przystanku autobusowego. Radny wskazał potrzebę okresowych kontroli na tym odcinku drogi.

22. Komendant Powiatowy Policji w Busku - Zdroju Andrzej Skowroński zobowiązał  się do zanotowania powyższego i zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo na wskazanym odcinku drogi.

Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop o godz. 12:35 ogłosił 10 minutową przerwę, a po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji pkt 6 porządku obrad.

 

Ad. 6

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz omówił autopoprawkę wprowadzoną do w/w projektu uchwały.

W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

Uchwała  Nr XV / 137 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku - stanowi  załącznik nr 5 do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 7

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz omówił autopoprawkę wprowadzoną do w/w projektu uchwały.

W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

Uchwała Nr XV / 138 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku - stanowi  załącznik  nr 6 do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030. 

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz omówił autopoprawkę wprowadzoną do w/w projektu uchwały.

W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu:

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

Uchwała Nr XV / 139 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030. - stanowi  załącznik  nr  7 do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju  w sprawie zmiany uchwały Nr X/84/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 21 marca 2025 roku w sprawie określenia zadań oraz podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przypadających według algorytmu w 2025 roku na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie Buskim.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0

Uchwała Nr XV / 140 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany uchwały Nr X/84/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 21 marca 2025 roku w sprawie określenia zadań oraz podziału środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przypadających według algorytmu w 2025 roku na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w Powiecie Buskim - stanowi  załącznik  nr  8  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 10

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie Powiatu Buskiego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg. 

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz przedstawił analizę w zakresie wpływów z opłat za zajęcie pasa drogowego - z poszczególnych Gmin Powiatu Buskiego -  która wynosi 584 690,91 zł rocznie. Najwięcej płacą gminy Pacanów, Stopnica i Solec - Zdrój, a w przeliczeniu na mieszkańca kwoty są niewielkie – od 0,03 zł do 8,20 zł rocznie, co miesięcznie daje od kilku do kilkudziesięciu groszy. Przewodniczący Zarządu podkreślił, że mimo opłat możliwe jest ograniczanie ingerencji w pas drogowy, zwłaszcza przy inwestycjach infrastrukturalnych, bez istotnego obciążenia finansowego mieszkańców.

W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz  pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 141 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie Powiatu Buskiego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg - stanowi  załącznik  nr  9  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 11

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie powierzenia Powiatowi Kazimierskiemu zimowego utrzymania dróg Powiatu Buskiego zlokalizowanych przy granicy z Powiatem Kazimierskim oraz przyjęcia do zimowego utrzymania dróg Powiatu Kazimierskiego zlokalizowanych przy granicy z Powiatem Buskim.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 142 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie powierzenia Powiatowi Kazimierskiemu zimowego utrzymania dróg Powiatu Buskiego zlokalizowanych przy granicy z Powiatem Kazimierskim oraz przyjęcia do zimowego utrzymania dróg Powiatu Kazimierskiego zlokalizowanych przy granicy z  Powiatem Buskim - stanowi  załącznik  nr  10  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 12

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/69/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 r. w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz - nieobecny na sali podczas głosowania

Uchwała Nr XV / 143 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/69/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 r. w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski  -  stanowi  załącznik  nr  11  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 13

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą".

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 144 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą" - stanowi  załącznik  nr  12  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Perspektywa 3P dla województwa świętokrzyskiego".

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 145 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Powiatu Buskiego do udziału w projekcie "Perspektywa 3P dla województwa świętokrzyskiego" - stanowi  załącznik  nr  13  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 15

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/133/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju na okres 5 lat powierzchni użytkowej 142,40 m2 z przeznaczeniem pod działalność apteki ogólnodostępnej w drodze przetargu nieograniczonego.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 146 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/133/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na wydzierżawienie przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju na okres 5 lat powierzchni użytkowej 142,40 m2 z przeznaczeniem pod działalność apteki ogólnodostępnej w drodze przetargu nieograniczonego - stanowi  załącznik  nr 14  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 16

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/134/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na zbycie składnika majątku ruchomego - samochodu sanitarnego będącego własnością Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 147 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/134/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku dotyczącej wyrażenia zgody na zbycie składnika majątku ruchomego - samochodu sanitarnego będącego własnością Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju - stanowi  załącznik  nr  15  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 17

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/131/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Busku - Zdroju. 

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 148 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/131/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 12 września 2025 roku w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Busku - Zdroju - stanowi  załącznik  nr  16  do  niniejszego  protokołu.

 

Ad. 18

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie  ustalenia opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z dróg powiatu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu. 

Przewodniczący  Rady  Powiatu  Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Uchwała  została  przyjęta   przez  Radę  Powiatu w  głosowaniu: 

za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0 

Uchwała Nr XV / 149 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku w sprawie ustalenia opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z dróg powiatu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu - stanowi  załącznik  nr  17  do  niniejszego  protokołu.

Imienny wykaz głosowań z  XV  Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 października 2025 roku - stanowi  załącznik  nr 18  do niniejszego protokołu.

 

Ad. 19

Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa o działalności Inspekcji na terenie Powiatu Buskiego w roku 2024  - w brzmieniu stanowiącym  załącznik  nr 19  do niniejszego protokołu - została przyjęta przez Radę Powiatu bez uwag.

 

Ad. 20

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Buskiego w roku szkolnym 2024/2025  - w brzmieniu stanowiącym  załącznik nr 20  do niniejszego protokołu -  została przyjęta przez Radę Powiatu bez uwag.

 

Ad. 21

Informacja w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych za 2024 rok przez osoby zobowiązane do ich składania na podstawie art. 25 c ust. 1,3 i 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym - w brzmieniu stanowiącym  załącznik nr 21  do niniejszego protokołu -  została przyjęta przez Radę Powiatu bez uwag.

 

Ad. 22

Informacja w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych za 2024 rok przez Radnych Rady Powiatu w Busku - Zdroju - w brzmieniu stanowiącym załącznik  nr 22  do niniejszego protokołu -  została przyjęta przez Radę Powiatu. 

 

Ad. 23

Sprawy różne i wolne wnioski:

1. Radny Maciej Gawin zwrócił się do Starosty Buskiego z pytaniem o możliwość udostępnienia miejsc parkingowych należących do Starostwa Powiatowego, głównie przy szkołach, w godzinach poza zajęciami szkolnymi oraz w weekendy i święta. Zasygnalizował, że takie rozwiązanie, w porozumieniu z Gminą, mogłoby być częściowo odpłatne i pomogłoby Mieszkańcom oraz Kuracjuszom zmagającym się z problemem braku miejsc parkingowych w Busku - Zdroju.

2. Radna Olga Nalepa-Jędo przekazała zgłoszenia Sołtysów i Radnych z Sesji Rady Miejskiej w Gminie Pacanów do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg oraz Starosty Buskiego. Dotyczyły one m.in.:
- drogi w Ratajach - propozycja zastosowania pasów ostrzegawczych lub znaków informujących o ostrym zakręcie w stronę Oblekonia;
- ulicy Karskiej - potrzeba utwardzenia miękkich poboczy w rejonie szkoły, aby zapobiec wyrzucaniu kamieni; 
- miejscowości Wójeczka - udrożnienie na wskazanym odcinku drogi;
- miejscowości Zborówek -  ścięcie poboczy na wskazanym odcinku drogi;
- utworzenia punktu pomocy prawnej - Radna oczekuje na wyjaśnienie i odpowiedź ze strony Starosty Buskiego.
Ponadto Radna Olga Nalepa-Jędo zwróciła uwagę na niepokojące informacje pojawiające się na buskim portalu dotyczące I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju, w tym demontażu drzwi w toaletach oraz kwestii związanych z występem uczniów w Warszawie - tańcem poloneza w związku z obchodami Święta Niepodległości. Radna poprosiła, aby Dyrekcja I LO odniosła się do tych kwestii ewentualnie na kolejnej Sesji lub w formie pisemnej, a także aby wysłuchano stanowiska samorządu uczniowskiego, umożliwiając wypowiedź obu stron. 

3. Radny Robert Fortuna przekazał zgłoszenia Mieszkańców z kilku miejscowości dotyczące różnych problemów drogowych i infrastrukturalnych:
- Miejscowość Biechów – podziękowania dla Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju Krzysztofa Tułaka za szybkie rozwiązanie sprawy drogi powiatowej od remizy do starego sklepu.
- Miejscowość Ludwinów – prośba - przypomnienie o wycięciu gałęzi w tej miejscowości we wskazanym przez Sołtysa miejscu. 
- Miejscowość Chrzanów - prośba o zamontowanie lustra od świetlicy w kierunku Wójczy przy pierwszym zakręcie. 
- Miejscowość Rataje - pomalowanie pasów na drodze przy zakrętach w rejonie cmentarza, gdzie w dniu 9 września br. doszło do zdarzenia drogowego. Radny zaoferował pokrycie kosztów farb we własnym zakresie, jeśli Starostwo Powiatowe nie dysponuje środkami.
- Miejscowość Oblekoń - prośba o wizytę dyrektora PZD w Busku - Zdroju i spotkanie w sprawie omówienia dwóch niebezpiecznych zakrętów, przy których codziennie z rowów wyciągane są pojazdy.
- Miejscowość Zborówek  - konieczność ścięcia poboczy we wskazanym miejscu. 
- Miejscowość Wójeczka - uzupełnienie kamienia na poboczach dróg przy posesjach nr 4–7 oraz potrzeba odmulenia i przeczyszczenia sączka pod wiatą przystankową.
- Usunięcie porzuconego pojazdu - zgłoszenie do odpowiednich służb w sprawie porzuconego samochodu  przy obwodnicy Buska - Zdroju (obok cmentarza).
Radny Robert Fortuna podkreślił jednocześnie, że Jego wcześniejsza publiczna wypowiedź dotycząca wypadku w jednej z rodzin miała charakter prospołeczny i przeprosił, jeśli została  ona odebrana w sposób negatywny.

4. Radny Grzegorz Jankowski poruszył niżej wymienione sprawy: 
- I Liceum Ogólnokształcące w Busku - Zdroju - Radny zwrócił uwagę na odwołany wyjazd uczniów do Warszawy z okazji 11 Listopada, mimo że uczniowie ćwiczyli poloneza przez trzy miesiące. Rodzice uczniów deklarowali gotowość sfinansowania wyjazdu, a decyzja została uzasadniona brakiem środków. Radny poprosił Dyrekcję Szkoły o wyjaśnienie tej sytuacji.
- Szpital w Busku - Zdroju -  Radny przekazał zasłyszaną informację o planowanym od nowego roku wejściu do Szpitala zewnętrznych firm sprzątających oraz świadczących usługi transportowe. Radny poprosił Dyrekcję Szpitala o informację w tym zakresie.  
- Oddział Geriatrii w Szpitalu w Busku - Zdroju - Radny przypomniał o planach rozszerzenia świadczeń geriatrycznych i zapytał, czy Starostwo Powiatowe lub Szpital w Busku - Zdroju złożyły odwołanie do Ministerstwa w sprawie  braku  przyznania  środków finansowych.
- Fundusz dla Ochotniczych Straży Pożarnych - Radny zapytał o losy środków przeznaczonych dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych po anulowaniu Uchwały Rady Powiatu decyzją Wojewody Świętokrzyskiego. Z jakich środków dofinansowanie otrzymała Ochotnicza Straż Pożarna w Ratajach? 
- Umowa Mercosur - Radny podniósł konieczność wypowiedzenia się przez Zarząd Powiatu na kolejnej Sesji w sprawie wpływu tej umowy handlowej na lokalne rolnictwo, zwłaszcza małe gospodarstwa, zaznaczając, że temat wymaga szczegółowego omówienia.

5. Radny Andrzej Bydłosz poruszył niżej wymienione sprawy: 
- Droga powiatowa Skadla - Widuchowa - Bronina - Radny poinformował, iż złożył już wcześniej interpelację dotyczącą poprawy bezpieczeństwa na odcinku przez miejscowość Widuchowa, szczególnie od działki 682/1 do końca miejscowości. Zapytał o działania Powiatu wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa pieszych, prowadzone prace projektowe dotyczące budowy wiaty przystankowej z zatoczką oraz budowy chodnika. Radny zwrócił uwagę, że brak chodnika i zatoczki stwarza zagrożenie dla dzieci wysiadających z autobusów, a policja potwierdziła wysoki poziom zagrożenia na tym odcinku ze względu na nadmierną prędkość kierowców. Radny zasugerował rozważenie w pierwszej kolejności budowę wiaty przystankowej z zatoczką po stronie wysiadających dzieci, np. w rejonie posesji nr 187.
- Chodnik w rejonie miejscowości Siesławice - Radny poprosił o informację na temat aktualnego etapu prac geodezyjnych i planów realizacji chodnika, wskazując, że brakuje danych o postępach tego projektu.
- I Liceum Ogólnokształcące w Busku - Zdroju - Radny poparł głos Radnej Olgi Nalepy-Jędo w sprawie wyjazdu uczniów do Warszawy na Święto Niepodległości i występ z polonezem. Podkreślił, że udział uczniów w takim wydarzeniu jest formą promocji szkoły i warto, aby Dyrekcja Szkoły i uczniowie wypracowali jednoznaczne stanowisko.
- Dyżur radnych - Radny poinformował, że od zeszłego tygodnia uruchomiono dyżury radnych w godzinach 17:00 - 18:00, głównie w środy, przy ul. Bohaterów Warszawy 37, gdzie Mieszkańcy mogą zgłaszać wnioski zarówno dotyczące Rady Miejskiej w Busku - Zdroju jak i Rady Powiatu w Busku - Zdroju.

6. Radny Piotr Wąsowicz poruszył niżej wymienione sprawy: 
- Wyposażenie I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju - Radny zapytał, kiedy z Ministerstwa Cyfryzacji zostaną dostarczone obiecane komputery dla Liceum. Zwrócił uwagę na duże dysproporcje w wyposażeniu szkół w porównaniu do szkół technicznych i branżowych, które mają większe możliwości pozyskiwania tego typu sprzętu. Podkreślił, że stan obecnego sprzętu w I LO jest bardzo zły, a korzystanie z używanych komputerów utrudnia prowadzenie zajęć, np. ich uruchamianie zajmuje nawet 20 minut. Radny zasugerował, aby organ prowadzący przeznaczył dodatkowe środki na poprawę wyposażenia szkoły.
- Szpital w Busku - Zdroju - Oddział Rehabilitacyjny - Radny dopytał o uruchomienie oddziału rehabilitacji w miejscu po byłym oddziale płucnym, w tym, czy oba piętra będą funkcjonować i na jakich warunkach? Zwrócił uwagę, że problemem była winda, która uniemożliwiała korzystanie z pierwszej i drugiej kondygnacji.
- Dzierżawa Stacji Dializ - Radny zapytał, czy sprawa wydzierżawienia stacji jest aktualna, czy była jedynie planem koncepcyjnym.
- Winda przy budynku administracyjnym - Radny poprosił o informację na temat postępu budowy windy oraz wykorzystania pozyskanych środków na ten cel.
- Środki z KPO dla Szpitala w Busku - Zdroju - Radny zwrócił się z pytaniem czy jakieś fundusze z Krajowego Planu Odbudowy wpłynęły do Szpitala i w jakim zakresie zostały wykorzystane.

7. Radna Małgorzata Wiśniewska zwróciła się  do Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju z pytaniem dotyczącym Stacji Dializ, prosząc o wyjaśnienie, czy rozważane jest powierzenie jej prowadzenia podmiotowi zewnętrznemu. Zapytała również, na jakim etapie znajdują się ewentualne rozmowy w tej sprawie oraz czy została przeprowadzona analiza wpływu takiego rozwiązania na sytuację pracowników. 
Radna poprosiła również o wyjaśnienie doniesień medialnych dotyczących I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju. 

8. Radny Artur Kański przedstawił prośbę Mieszkańców miejscowości Tuczępy, kierowaną do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju, którzy wnioskują o przeprowadzenie analizy stałej organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania dróg Nr 1012T Szydłów - Tuczępy - Pieczonogi oraz Nr 1014T Tuczępy - Niedziesławice - Jarosławice, w pobliżu Ośrodka Zdrowia. Mieszkańcy zwrócili uwagę, że jest to miejsce o podwyższonym ryzyku wypadków i zasadne byłoby rozważenie ustawienia tam znaku „STOP” w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

9. Radna Teresa Krupska poinformowała, że złożyła dwie interpelacje/pisma do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju dotyczące kwestii związanych z miejscowością Sępichów. Podkreśliła, że omówiła powyższe sprawy bezpośrednio z Dyrektorem PZD, który zobowiązał się do podjęcia odpowiednich działań. Radna z góry podziękowała Dyrektorowi za zajęcie się zgłoszonymi tematami.

10. Starosta Buski Jerzy Kolarz udzielając odpowiedzi Radnym na zadane pytania przedstawił bieżące działania powiatu w zakresie infrastruktury drogowej. Zaznaczył, że wszystkie wnioski, które mieszczą się w możliwościach finansowych i organizacyjnych Powiatu, są realizowane na bieżąco. Prace obejmują m.in. utrzymanie dróg, pogłębianie rowów, wycinkę krzewów, nawożenie oraz utwardzanie poboczy. Starosta Buski wyjaśnił, że dostępny sprzęt i zasoby determinują tempo realizacji zadań w poszczególnych gminach.
Odnosząc się do sprawy utworzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Pacanowie Starosta Buski poinformował, iż powyższe wymaga zarówno wniosku Burmistrza Miasta i Gminy, jak i zgody Urzędu Wojewódzkiego. Sprawa wymaga pośpiechu, bowiem obecnie rozpisywane są już konkursy na 2026 rok. 
W sprawie wyjazdu młodzieży z I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju do Warszawy w ramach projektu, Starosta Buski wyjaśnił, iż trudności w tym zakresie wynikają z braku komunikacji Dyrekcji Liceum z  podmiotem organizującym wyjazd.  Starosta Buski zapewnił, że Zarząd Powiatu podejmie działania, aby zapewnić wyjazd i występ uczniów, w tym przekaże ewentualnie dofinansowanie na powyższy cel ze środków budżetu powiatu. Jeszcze w dniu dzisiejszym Starosta Buski przeprowadzi rozmowę w powyższym zakresie z Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju oraz Nauczycielem koordynującym wyjazd.
Odnosząc się do funduszu dla Ochotniczych Straży Pożarnych, Starosta Buski wyjaśnił, że obecnie z uwagi na uchylenie Uchwały Rady Powiatu nie funkcjonuje odrębny fundusz, a środki przekazane dla jednej z OSP były finansowane z budżetu powiatu. Podkreślił, że w budżecie na 2026 rok zostaną podjęte próby zapewnienia wsparcia jednostkom OSP w oparciu o ustawę o obronie cywilnej i ochronie ludności.
W zakresie umowy Mercosur Starosta Buski Jerzy Kolarz stwierdził, że jest to kwestia rządowo-polityczna, a powiat nie chciałby w tym zakresie podejmować decyzji.
Starosta Buski odniósł się do wypowiedzi Radnego Macieja Gawina, zobowiązując się do przeprowadzenia  rozmowy z Dyrektorem Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Busku - Zdroju w zakresie ewentualnego udostępnienia w weekendy parkingu znajdującego się przy w/w Szkole.
Odnosząc się do wypowiedzi Radnego Andrzeja Bydłosza w sprawie budowy chodników w miejscowości Widuchowa i Siesławice oraz ustawienia wiat przystankowych, Starosta Buski zaznaczył, że należy uwzględnić wymogi szerokości i istniejące pasy drogowe, co może wymagać dodatkowych działań lub wywłaszczeń. Do powyższego szczegółowo odniesie się Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju udzielając odpowiedzi na zgłoszoną interpelację w przedmiotowej sprawie.
W obszarze edukacji Starosta Buski poinformował o realizowanym projekcie dostawy 446 komputerów dla szkół Powiatu Buskiego, wskazując szczegółowo ilości sprzętu dla poszczególnych placówek w tym dla I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju. Zaznaczył, że dostawy i realizacja umów odbywają się pod nadzorem Ministerstwa, a powiat jedynie zapewnia przygotowanie pomieszczeń i odbiór sprzętu.
Starosta Buski Jerzy Kolarz dodał, że na bieżące utrzymanie dróg powiatowych zabezpieczono większe środki niż w roku ubiegłym. Wnioski Radnych są realizowane systematycznie, a niewykorzystane środki mogą być przesunięte na kolejne miesiące, w zależności od warunków pogodowych.

11. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj udzielając odpowiedzi na pytanie dotyczące firmy sprzątającej czy zmian w transporcie, stwierdziła, że nie posiada żadnej wiedzy na ten temat. Wyraziła jednocześnie zadowolenie, że mogła usłyszeć taką informację i zamierza porozmawiać z osobami, które posiadają te dane, aby wyjaśnić sprawę. Podkreśliła, że absolutnie nic nie jest Jej wiadomo i uważa, że wprowadzanie takich informacji generuje niepotrzebne zamieszanie w Szpitalu, którego cel pozostaje niejasny. 
W kwestii zapytania dotyczącego odwołania w zakresie Oddziału Geriatrii, Dyrektor ZOZ wyjaśniła, że żadne odwołanie nie zostało złożone, ponieważ nie istniały żadne podstawy do jego wniesienia. Podmioty, które składały odwołania, znajdowały się w innych województwach. Województwo świętokrzyskie było jednym z tych, które otrzymywały dodatkowe punkty ze względu na lokalizację szpitala. Lepiej promowane były gminy wiejsko - miejskie niż gminy miejsko - wiejskie.  Dyrektor ZOZ podkreśliła, że w województwie świętokrzyskim pracuje pięciu geriatrów, z czego czterech czynnie, a jeden w przychodni poza szpitalem. Powielanie kolejnego oddziału typu internistycznego nie było konieczne, ponieważ pacjenci w wieku powyżej 65 lat przebywają zarówno na internie, jak i na geriatrii. 
Odnosząc się do kwestii Stacji Dializ, Dyrektor ZOZ poinformowała, że spotkała się z przedstawicielem Firmy, która mogłaby przejąć Stację Dializ. Zaznaczyła, że Stacja generuje straty w wysokości około 70 tysięcy zł miesięcznie, a po wprowadzeniu nowych wynagrodzeń dla personelu straty wzrosną do około 1 mln zł rocznie. Celem Dyrektora Szpitala jest utrzymanie Stacji na terenie Szpitala, a rozmowy dotyczyły przejęcia Stacji wraz z pracownikami na zasadach przewidzianych w Kodeksie Pracy, zachowując wszystkie obowiązujące przywileje. Pracownicy mieliby możliwość przyjęcia warunków Firmy lub pozostania na dotychczasowych zasadach.
W zakresie rehabilitacji Dyrektor ZOZ, wyjaśniła, że została ona przeniesiona na parter budynku po byłym oddziale pulmonologii. Nowa lokalizacja umożliwia pełne wykorzystanie sprzętu i zapewnia godne warunki świadczenia usług ambulatoryjnych. Odbiór windy nastąpi 28 października, a rozliczenie z Urzędem Marszałkowskim planowane jest do końca miesiąca listopada.
Odnosząc się do środków z Krajowego Planu Odbudowy, Dyrektor ZOZ poinformowała, że nie uzyskano dofinansowania na geriatrię, natomiast został złożony wniosek na cyfryzację w kwocie 5 milionów złotych, którego odwołanie jest w toku. Jednocześnie Dyrektor ZOZ otrzymała informację, że Zarząd Województwa Świętokrzyskiego podjął decyzję o dofinansowaniu drugiego etapu projektu InPlaMed, w którym Szpital uczestniczy na kwotę ponad 6 milionów złotych.

12. Radny Piotr Wąsowicz poprosił o wyjaśnienie, co będzie z pierwszym piętrem budynku, które obecnie pozostaje nieużytkowane. Zwrócił uwagę, że funkcjonowanie zarówno parteru, jak i pierwszego piętra jest uzależnione od dostępności windy. Przypomniał, że w poprzednim roku zwracał się do Starosty i Zarządu Powiatu o sfinansowanie windy i otrzymał informację, że istnieje szansa w ramach środków KPO. Podkreślił jednak, że na dzień dzisiejszy problem nie został rozwiązany, a przetarg na windę, przeznaczony dla oddziału pulmonologii, został unieważniony. Radny zapytał, jakie rozwiązanie Dyrektor Szpitala planuje wdrożyć, aby pierwsze piętro mogło być użytkowane i nie stało puste, mimo że jest wyposażone i przygotowane do przyjęcia pacjentów.

13. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj wyjaśniła, że Radny Piotr Wąsowicz jest źle poinformowany, ponieważ pierwszy oddział jest całkowicie pusty – wszystkie elementy wyposażenia zostały wyniesione, gdyż były przygotowywane pod oddział geriatrii. Podkreśliła, że nie mogła dopuścić do przeprowadzenia przetargu na windę, której koszt wynosiłby blisko 400 tys. zł, zanim znane były wyniki rozstrzygnięcia Krajowego Planu Odbudowy, ponieważ winda miała być sfinansowana w ramach tych środków. Dodała, że winda zaproponowana w przetargu nie była jej zdaniem niezbędna i obecnie planowane jest wykonanie windy wewnętrznej, podobnej do tej w Starostwie Powiatowym. Na pierwszym piętrze mają zostać zlokalizowane poradnie wraz z centralną rejestracją. Dyrektor zaznaczyła, że nie wszystkie poradnie będą przeniesione, aby nie utrudniać pacjentom dostępu do usług, takich jak chirurgia czy ortopedia. Natomiast pozostałe poradnie mogą funkcjonować na pierwszym piętrze. Dyrektor ZOZ podkreśliła również konieczność wprowadzenia centralnej rejestracji w Szpitalu w Busku - Zdroju - według Jej planu miałyby tam pracować 2–3 osoby rejestrujące, zamiast osobnej rejestratorki w każdej poradni.

14. Starosta Buski Jerzy Kolarz dodał, że obecnie trwają nabory do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zauważył, że część prac, m. in. wykonanie jednej windy, została już zrealizowana. Podkreślił, że zasady dotyczące wniosków są dość skomplikowane – raz na trzy lata – i zasugerował, aby Dyrektor Szpitala dokładnie rozeznała możliwość ubiegania się o środki zarówno w tym roku, jak i w przyszłym. Wyjaśnił, że wnioski w tym roku są składane do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego, a nie w Urzędzie Marszałkowskim, co może wymagać sprawdzenia, czy Szpital zostanie dopuszczony do złożenia wniosków w kolejnych latach, czy też będzie obowiązywał okres karencji. 

15. Radna Teresa Krupska zauważyła, że informacje o Stacji Dializ już się rozeszły i teraz wszyscy wiedzą, że Stacja nie zostanie zamknięta, lecz przejmie ją nowy właściciel. Wyraziła swoje obawy, że zmiana ta może nie napawać optymizmem, ponieważ istnieje ryzyko, że długi będą spłacane kosztem likwidacji oddziałów lub zwolnień pracowników. Podkreśliła, że z Jej gminy kilka osób korzysta z dializ i zaznaczyła, że istotne jest, aby dializy odbywały się nadal w dotychczasowym pomieszczeniu Szpitala, choć transport pacjentów będzie już realizowany przez nowego właściciela. Radna wyraziła wątpliwości, czy pracownicy Stacji Dializ zostali poinformowani o tej zmianie i zasugerowała, aby Dyrektor Szpitala zorganizowała spotkanie z personelem i nowym właścicielem. Zwróciła uwagę, że taka sytuacja może wywołać niepotrzebny stres wśród pacjentów. Wyraziła sprzeciw wobec idei oszczędzania i spłacania długów kosztem pacjentów i pracowników szpitala, podkreślając, że oszczędności powinny być szukane w innych obszarach. Dodała, że w obecnej sytuacji, w kontekście ograniczonych środków na służbę zdrowia i prognoz na kolejny rok, pacjenci i personel mogą czuć się niepewnie, zwłaszcza jeśli pojawią się dalsze przenosiny sprzętu lub oddziałów. Radna zapytała Dyrektor ZOZ, czy była możliwość rozmowy z pracownikami, czy nowy właściciel gwarantuje pełne zatrudnienie i czy pacjenci mogą być pewni, że Stacja Dializ będzie funkcjonowała na dotychczasowym poziomie.

16. Dyrektor Zespołu Opieki  Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj wyjaśniła, że nie informowała wcześniej wszystkich, lecz rozmawiała z kierownikiem, lekarzem oraz pielęgniarką koordynującą, a jej celem było uspokojenie personelu i unikanie zamieszania. Zwróciła uwagę, że publiczne wypowiedzi, takie jak te przedstawione dziś na Sesji przez Radną Teresę Krupską, raczej nie uspokoją ludzi, lecz mogą ich bardziej zaniepokoić. Dyrektor podkreśliła, że pracownicy Stacji Dializ mają zagwarantowaną pracę na dotychczasowych warunkach przez cały okres ewentualnego wydzierżawienia Stacji, chyba że sami zdecydują się na korzystniejsze warunki u nowego właściciela. Zapewniła również, że pacjenci mogą być spokojni, ponieważ firma przejmująca Stację zrobi wszystko, aby zwiększyć liczbę dostępnych miejsc dializacyjnych. Zaznaczyła, że firma ta prowadzi już 69 podobnych Stacji i że nie ma możliwości, aby pracownicy zostali skrzywdzeni lub aby spłata długów odbywała się kosztem personelu czy funkcjonowania Stacji Dializ.
Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj przypomniała, że dotychczas udało się spłacić ponad 4 miliony złotych zobowiązań wymagalnych bez wpływu na pracowników i funkcjonowanie Stacji. Wypowiedzi takie jak dziś zaprezentowała Radna Teresa Krupska na pewno nie uspokoją ani Pracowników Szpitala ani Mieszkańców. Dyrektor podkreśliła, że negocjacje muszą przebiegać w spokoju, aby możliwe było wypracowanie jak najlepszych warunków dla pracowników i pacjentów.  Celem negocjacji jest zapewnienie bezpieczeństwa personelu i pacjentów oraz poprawa finansów Szpitala. Obecnie Stacja Dializ przynosi stratę, natomiast wydzierżawienie mogłoby zapewnić Szpitalowi dodatkowy przychód bez jakiegokolwiek uszczerbku dla pacjentów lub pracowników.  Dyrektor zaznaczyła, że zmiany nie wpłyną negatywnie na pacjentów, a sytuacja finansowa Szpitala może się poprawić. Dyrektor Szpitala dodała, że prowadzi również rozmowy na temat ewentualnego przeniesienia oddziału kardiologii z Pińczowa do Buska - Zdroju, ale zaznaczyła, że jest to kwestia perspektywiczna.

17. Starosta Buski Jerzy Kolarz wyjaśnił, że Stacja Dializ nie będzie likwidowana i podkreślił, że likwidacja oznaczałaby zaprzestanie świadczenia usług w danym zakresie. Zaznaczył, że niezależnie od tego, czy usługi będą świadczone przez szpital, czy przez podmiot zewnętrzny na wynegocjowanych warunkach, pacjenci nie odczują żadnej zmiany w dostępie do świadczeń. Firma, z którą prowadzone są negocjacje, produkuje dializatory, płyny i inne materiały. Obecnie Szpital kupuje je po cenach rynkowych, co generuje koszty i stratę. Natomiast firma zewnętrzna, produkując sama, nie nalicza dodatkowej marży, dzięki czemu usługa może być bardziej opłacalna. Starosta Buski odniósł się również do wcześniejszych wypowiedzi Radnego Grzegorza Jankowskiego dotyczących ewentualnej prywatyzacji sprzątania, zaznaczając, że żadna decyzja w tej sprawie nie zapadła i nie będzie podejmowana bez wcześniejszych konsultacji. Po zakończeniu negocjacji decyzję w sprawie ewentualnego wydzierżawienia podejmie Rada Powiatu. 

18. Radny Grzegorz Jankowski wyraził swoje zaniepokojenie sytuacją finansową Szpitala w Busku - Zdroju, przypominając, że doświadczenia z poprzedniej kadencji sprawiły, iż wszyscy są obecnie bardziej ostrożni i wyczuleni na obietnice. Ponadto zwrócił się do Dyrektor ZOZ z pytaniem o wysokość strat na poszczególnych oddziałach, wskazując, że obecnie Stacja Dializ generuje stratę w wysokości 70 000 zł miesięcznie, i poprosił o informacje dotyczące strat miesięcznych na oddziale pediatrycznym, wewnętrznym oraz chirurgicznym.
Radny zapytał również o stosowanie przez Szpital w Busku - Zdroju zamienników leków w stosunku do pacjentów. Czy pacjenci otrzymują dokładnie przepisane leki, czy ich zamienniki? Ponadto zwrócił uwagę, że stawki Narodowego Funduszu Zdrowia za dializy są jednakowe zarówno dla podmiotów prywatnych, jak i dla szpitala publicznego, co wymaga Jego zdaniem dodatkowej analizy w kontekście finansów placówki.
Ponadto Radny poruszył temat I Liceum Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju wskazując, że nie chodzi tylko o kwestię poloneza, lecz o poważniejsze problemy zgłoszone przez młodzież w internecie. 

19. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Janina Dobaj podziękowała za zadane pytanie. Podkreśliła, że ze względów społecznych byłaby przeciwna likwidacji Oddziału Pediatrycznego,  a  jedyną możliwą zmianą byłoby ewentualne ograniczenie liczby łóżek z 15 do 10–12. Dyrektor wyjaśniła, że Oddział Chirurgii jest w Szpitalu na bardzo dużym plusie, natomiast Oddział Internistyczny generuje miesięczną stratę w wysokości 10 tys. zł. Oddział Pediatryczny natomiast odnotowuje stratę w wysokości 159 tys. zł miesięcznie, co wynika z konieczności utrzymania odpowiedniej obsady pielęgniarskiej i lekarskiej niezależnie od liczby hospitalizowanych dzieci. Dyrektor zaznaczyła, że ewentualne zmniejszenie liczby łóżek spowodowałoby ograniczenie trzech etatów pielęgniarskich, jednak nie dotknie to pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a jedynie personel na umowach zlecenia.
Odnosząc się do kwestii leków, Dyrektor wyjaśniła, że Szpital stosuje wyłącznie preparaty ujęte w obowiązującym receptariuszu i nie zamienia ich na inne. Wskazała, że Szpital nie posiada w receptariuszu aspiryny określonej przez Radnego, a wszystkie leki podlegają postępowaniu przetargowemu i są stosowane zgodnie z ustalonymi wytycznymi.

20. Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, że Zarząd Powiatu zapoznał się z Programem Naprawczym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Zaznaczył, że Dyrektor Szpitala, choć nie była do tego zobowiązana, przedstawiła plan działań, jakie zamierza podjąć w najbliższym czasie. Program ten wyszczególnia m.in. sytuację oddziału pediatrycznego, który w pierwszym półroczu miał pełną obsadę jedynie przez dwa miesiące, a w pozostałym okresie występowały poważne problemy kadrowe. W związku z tym, przy obłożeniu oddziału na poziomie 45–50%, konieczne jest ograniczanie łóżek, co znajduje odzwierciedlenie w wytycznych Narodowego Funduszu Zdrowia, który rekomenduje konsolidację świadczeń - za co przyznawane są dodatkowe punkty. Starosta Buski poinformował, iż omawiano możliwość spotkań z sąsiednimi jednostkami, np. z Zarządem Powiatu w Pińczowe, w celu omówienia konsolidacji wybranych oddziałów i unikania konkurencji w świadczeniu usług. Starosta Buski zaznaczył również, że brakuje środków w systemie ochrony zdrowia – w ubiegłym tygodniu brakowało 24 miliardy złotych, a obecnie brak wynosi 14 miliardów złotych, podczas gdy jeszcze miesiąc temu deficyt wynosił prawie 50 miliardów złotych. Prace nad bilansowaniem środków NFZ wciąż trwają, a Zarząd Związku Powiatów domaga się wstrzymania ustawy dotyczącej wynagrodzeń, ponieważ generuje ona roczne straty w wysokości 20 miliardów złotych przy braku wzrostu efektywności i wydajności pracy.

21. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju Krzysztof Tułak poinformował, że Radni złożyli na Jego ręce, a także do biura, swoje prośby, pytania i uwagi dotyczące prac, które według Nich powinny być wykonane na sieci drogowej. Zaznaczył, że nie będzie odnosił się dziś do każdego zgłoszenia z osobna, gdyż niektóre z nich dotyczą dużych inwestycji, które wymagają decyzji Zarządu Powiatu i zostaną poddane pod obrady. Natomiast te mniejsze kwestie, które wymagają jedynie sprawdzenia stanu dróg i oszacowania potrzebnych prac, będą rozpatrzone. Dyrektor PZD zapewnił, że jeśli tylko pogoda pozwoli i zgłoszenia będą zasadne, wszystkie uwagi zostaną uwzględnione przy użyciu dostępnego sprzętu. Jednocześnie zaapelował, aby nikt nie próbował wprowadzać zmian na drogach na własną rękę, gdyż może to skończyć się tragicznie. Przypomniał, że np. zmiany w oznakowaniu czy malowania pasów drogowych muszą być zgodne z zatwierdzoną, stałą organizacją ruchu, a ingerencja osób nieupoważnionych może być niebezpieczna. Dyrektor PZD Krzysztof Tułak podkreślił, że wszystkie zgłoszenia, prośby i interpelacje Radnych zostaną rozpatrzone, a odpowiedzi zostaną przekazane zainteresowanym.

22. Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop na zakończenie skierował prośbę do Radnych Rady Powiatu o wzięcie udziału w poczcie sztandarowym podczas uroczystości Święta Niepodległości w dniu 11 Listopada.
Dodatkowo poinformował, że Dyrekcja Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Mikołaja Kopernika w Busku - Zdroju oraz Uczniowie zapraszają Radnych Rady Powiatu w Busku - Zdroju na XVIII Spotkanie z Pieśnią i Poezją Patriotyczną, które odbędzie się w dniu 6 listopada 2025 roku o godzinie 11:00 w siedzibie szkoły.

 

Ad. 24

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop dziękując wszystkim obecnym za udział o godz. 14:45  zamknął  XV  Sesję Rady Powiatu w Busku  -  Zdroju. 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokół sporządziła: Barbara Banaś

Niniejszy protokół stanowi zwięzłą, skróconą wersję przebiegu w/w posiedzenia Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju. Dokładny jej przebieg zawiera nagranie, udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju - bip.powiat.busko.pl - zakładka Rada Powiatu - Sesje Rady - nagrania video.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Biuro Obsługi Rady i Zarządu
Data utworzenia:2025-11-04
Data publikacji:2025-11-04
Osoba sporządzająca dokument:Barbara Banaś
Osoba wprowadzająca dokument:Przemysław Marzec
Liczba odwiedzin:28