Protokół Nr 55/2016 z posiedzenia Zarządu Powiatu

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
15 stycznia 2016

Protokół Nr 55/2016 z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 5 stycznia 2016 r. [ PDF]

Znak: BR.0022.2.55.2016

Protokół Nr 55 / 2016

z posiedzenia Zarządu Powiatu

z dnia 5 stycznia 2016 roku

W posiedzeniu Zarządu udział wzięli:

  1. Jerzy Kolarz

  2. Stanisław Klimczak

  3. Krzysztof Gajek

  4. Robert Gwóźdź

  5. Wiesław Marzec

oraz

Krzysztof Tułak – Dyrektor PZD w Busku - Zdroju

Jolanta Mrugała – Kierownik WTZ przy TPD w Busku – Zdroju

Artur Polniak – Skarbnik Powiatu

Sławomir Dalach – Naczelnik Wydziału SOZ

Andrzej Smulczyński – Dyrektor PCPR w Busku – Zdroju

Renata Krzemień – Naczelnik Wydziału EK

Grzegorz Gałuszka – Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju

Zbigniew Pietraszewski – Z-ca Dyrektora ZOZ ds. Finansowych w Busku – Zdroju

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.

  2. Stwierdzenie quorum.

  3. Przyjęcie porządku posiedzenia.

  4. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia.

  5. Wdrożenie Uchwał Rady Powiatu z XIV Sesji Rady Powiatu z dnia 30 grudnia 2015 roku.

  6. Rozpatrzenie wniosku Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku – Zdroju w sprawie wyrażenia zgody na zatrudnienie osoby, która była zatrudniona w Domu Pomocy Społecznej
    w Zborowie (Dyr. PZD w Busku – Zdroju, Skarbnik Powiatu).

  7. Zapoznanie się z protokołem z kontroli przeprowadzonej w Warsztatach Terapii Zajęciowej przy TPD w Busku – Zdroju w dniach 22 – 23.09.2015 r. oraz odpowiedzią Zarządu Oddziału Powiatowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Busku – Zdroju w zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych (Kier. WTZ przy TPD w Busku – Zdroju, Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego TPD w Busku – Zdroju, Dyr. PCPR w Busku – Zdroju, Nacz. Wydz. SOZ).

  8. Zaopiniowanie wniosku Zarządu Oddziału Powiatowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
    w Busku – Zdroju o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztów wynikających ze zwiększenia liczby uczestników WTZ (Kier. WTZ przy TPD w Busku – Zdroju, Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego TPD w Busku – Zdroju, Dyr. PCPR w Busku – Zdroju, Nacz. Wydz. SOZ, Skarbnik Powiatu).

  9. Rozpatrzenie wniosku Parafii Rzymskokatolickiej Wniebowzięcia N.M.P. w Szańcu w sprawie objęcia honorowego patronatu nad zorganizowanym II Orszakiem Trzech Króli oraz wyrażenia zgody na umieszczenie logo Powiatu Buskiego na plakacie informacyjnym (Nacz. Wydz. SOZ).

  10. Podjęcie uchwały Zarządu Powiatu w Busku – Zdroju w sprawie zatwierdzenia aneksu
    nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Techniczno – Informatycznych w Busku – Zdroju na rok szkolny 2015/2016 (Nacz. Wydz. EK).

  11. Sprawy różne.

  12. Zamknięcie posiedzenia.

Ad. 1

Obradom Zarządu przewodniczył Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz, który powitał zebranych
i o godzinie 8 00 otworzył 55 posiedzenie Zarządu Powiatu.

Ad. 2

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie
w posiedzeniu uczestniczy 5 Członków Zarządu, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji – listy obecności Członków Zarządu oraz zaproszonych osób stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do nin. protokołu.

Ad. 3

Proponowany porządek obrad został przyjęty przez Zarząd Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Ad. 4

Protokół Nr 54/2015 z dnia 30 grudnia 2015 roku został przyjęty przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Ad. 5

Wdrożenie Uchwał Rady Powiatu z XIV Sesji Rady Powiatu z dnia 30 grudnia 2015 roku – załącznik nr 3 do niniejszego protokołu:

Uchwała Nr XIV / 127 / 2015 Rady Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 30 grudnia 2015 roku
w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2015 roku.

- za wdrożenie powyższej uchwały i informowanie Zarządu Powiatu o postępach wdrażania w życie odpowiedzialny jest Skarbnik Powiatu Artur Polniak.

- Kierownik BR Barbara Banaś zobowiązana jest do przesłania powyższej uchwały do:

- Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.

- Wojewody Świętokrzyskiego, celem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Uchwała Nr XIV / 128 / 2015 Rady Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 30 grudnia 2015 roku
w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2015 roku.

- za wdrożenie powyższej uchwały i informowanie Zarządu Powiatu o postępach wdrażania w życie odpowiedzialny jest Skarbnik Powiatu Artur Polniak.

- Kierownik BR Barbara Banaś zobowiązana jest do przesłania powyższej uchwały do:

- Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.

- Wojewody Świętokrzyskiego, celem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Uchwała Nr XIV / 129 / 2015 Rady Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 30 grudnia 2015 roku
w sprawie zmiany uchwały Nr IV / 27 / 2015 Rady Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 30 stycznia 2015 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2015 – 2030.

- za wdrożenie powyższej uchwały i informowanie Zarządu Powiatu o postępach wdrażania w życie odpowiedzialny jest Skarbnik Powiatu Artur Polniak.

- Skarbnik Powiatu Artur Polniak zobowiązany jest do przesłania powyższej uchwały w formie elektronicznej w programie BESTIA do:

- Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Uchwała Nr XIV / 130 / 2015 Rady Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 30 grudnia 2015 roku
w sprawie przyjęcia Kompleksowego planu rozwoju szkół w Powiecie Buskim na lata 2015 – 2020.

- za wdrożenie powyższej uchwały i informowanie Zarządu Powiatu o postępach wdrażania w życie odpowiedzialna jest Naczelnik Wydziału EK Renata Krzemień.

- Kierownik BR Barbara Banaś zobowiązana jest do przesłania powyższej uchwały do:

- Wojewody Świętokrzyskiego w ramach nadzoru na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia
5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Ad. 6

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku – Zdroju Krzysztof Tułak przedstawił wniosek
w sprawie wyrażenia zgody na zatrudnienie pracownika na stanowisku robotnika, który był zatrudniony w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Starosta Jerzy Kolarz zwrócił się do Dyrektora PZD w Busku – Zdroju z zapytaniem, czy proponowane wynagrodzenie nie odbiega w sposób znaczący od wynagrodzenia pozostałych pracowników w Powiatowym Zarządzie Dróg w Busku - Zdroju oraz czy istnieje potrzeba zatrudnienia dodatkowego pracownika. Zgodnie z załącznikiem do przedmiotowego wniosku w/w etat pracownika na stanowisku robotnika wynosiłby ok. 2 600 zł brutto, tj. płaca zasadnicza –
2 000 zł, dodatek stażowy – 400 zł, premia – 200 zł i wymaga zwiększenia funduszu płac na 1 osobę
w wysokości 39 951,60 zł. Jednocześnie Przewodniczący Zarządu zaproponował zatrudnić w/w osobę na czas określony np. na 12 m-cy.

Skarbnik Powiatu Artur Polniak zwrócił uwagę, że przedmiotowy wniosek dotyczy zatrudnienia nowego pracownika. Następnie Starosta zgodnie z sugestią Skarbnika Powiatu zwrócił się do Dyrektora PZD w Busku – Zdroju o przedstawienie sposobu zagospodarowania i wykorzystania pracowników w Powiatowym Zarządzie Dróg.

Odnosząc się do powyższego Dyrektor PZD w Busku – Zdroju Krzysztof Tułak poinformował, że zakupiony został do jednostki sprzęt w postaci dwóch ciągników. W Powiatowym Zarządzie Dróg
w Busku - Zdroju jest dwóch dobrych operatorów, jednak należy zatrudnić osoby, w miejsce w/w pracowników, aby uzupełnić stan robotników wynoszący dotychczas 9 osób. Zaproponowane wynagrodzenie jest nieznacznie wyższe od wynagrodzenia pracowników najmniej zarabiających
w PZD. Powyższe jest związane z planowanymi, niewielkimi podwyżkami obecnych pracowników. Jednocześnie Dyrektor poinformował, że w/w pracownik zostanie zatrudniony na czas określony i będzie przynależał do obwodu w Stopnicy.

Po wnikliwej i wyczerpującej dyskusji, Zarząd Powiatu wyraził zgodę na zatrudnienie w/w osoby
w głosowaniu jednogłośnie.

Ad. 7

Kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Towarzystwie Przyjaciół Dzieci w Busku – Zdroju Jolanta Mrugała oraz Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju Andrzej Smulczyński zapoznali Zarząd Powiatu z protokołem z kontroli przeprowadzonej w WTZ przy TPD w Busku – Zdroju w dniach 22 – 23.09.2015 r. oraz z odpowiedzią Zarządu Oddziału Powiatowego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Busku – Zdroju w zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych –
w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Dyrektor PCPR w Busku – Zdroju nadmienił, że jednym z zaleceń w wyniku w/w kontroli było podjęcie konkretnych działań dotyczących zmiany siedziby WTZ. Dyrektor zwrócił uwagę, że między odbywającymi się kontrolami w WTZ zauważalny jest postęp w zakresie wykonania zaleceń pokontrolnych. Dodał, że Warsztat pracuje lepiej po każdej takiej kontroli.

Następnie Naczelnik Wydziału SOZ Sławomir Dalach poinformował, że widoczna jest poprawa
w zakresie działalności WTZ. Sprawy finansowe, na które wcześniej zwracano uwagę zostały uporządkowane. Jednocześnie zasygnalizował o dbałość i dopilnowanie kwestii dotyczących płatności terminowych, ewidencji dokumentów wpływających z zewnątrz w książce korespondencyjnej itd.

Wicestarosta Stanisław Klimczak stwierdził, że w porównaniu z wcześniejszym okresem nie docierają do Starostwa żadne uwagi, skargi w zakresie funkcjonowania Warsztatów. Rotacja jest prowadzona płynnie i systematycznie. Jednocześnie zaznaczył, że negatywnym aspektem jest brak konkretnych działań dotyczących zmiany siedziby WTZ. Podkreślił, że nie jest żadnym zasadnym argumentem to, że opiekunowie uczestników nie zgadzają się na powyższe zmiany. Do innych WTZ są bowiem dowożeni uczestnicy. Istotne jest, aby WTZ istniał i aby warunki lokalowe poprawiły się.

Starosta Jerzy Kolarz zaapelował po raz kolejny, aby WTZ gromadził środki finansowe na udział własny w celu pozyskania samochodu dowożącego uczestników.

Po przeanalizowaniu, powyższy protokół został przyjęty przez Zarząd Powiatu do wiadomości.

Ad. 8

Kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Towarzystwie Przyjaciół Dzieci w Busku – Zdroju Jolanta Mrugała oraz Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju Andrzej Smulczyński przedłożyli do zaopiniowania Zarządowi Powiatu wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztów wynikających ze zwiększenia liczby uczestników WTZ, tj. utworzenia drugiego WTZ w Piasku Wielkim –
w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Starosta Jerzy Kolarz zwrócił się do Kierownika WTZ przy TPD w Busku – Zdroju z zapytaniem, czy wszystkie osoby mają stosowne orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i wskazanie w nim do Warsztatów Terapii Zajęciowej. Jednocześnie podkreślił, że z przepisów nie wynika jasno, aby przy każdym rozszerzeniu działalności WTZ powiat miał obowiązek zabezpieczyć 10 % udział. Powiat może wyrazić pozytywną opinię w przedmiotowym zakresie lecz wnioskodawca powinien zabezpieczyć 10 % udział w całości.

Dyrektor PCPR w Busku – Zdroju przekazał, że uczestnicy WTZ muszą mieć wskazanie
w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności do WTZ. Z uwagi na to, że część tych orzeczeń jest ze wskazaniem do WTZ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju złożyło pismo do TPD, aby Dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej uzupełnił te wnioski o wskazanie do WTZ.
W przedłożonym wniosku zostało podanych 23 uczestników, w tym 11 z nich jest z zaleceniem do uczestniczenia w terapii zajęciowej.

Następnie Dyrektor PCPR w Busku – Zdroju poinformował, że w siedzibie Centrum został złożony przedmiotowy wniosek. Starosta zgodnie z przepisami prawa powołał Zespół do oceny formalnej
i merytorycznej wniosku o dofinansowanie ze środków PFRON kosztów wynikających ze zwiększenia liczby uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Busku – Zdroju z siedzibą
w Piasku Wielkim. Zespół pozytywnie zaopiniował wniosek pod względem: ważności posiadanych przez kandydatów na uczestników orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, adekwatności profilu terapii zajęciowej oferowanej przez warsztat do rodzaju niepełnosprawności tych kandydatów, możliwości zapewnienia przez warsztat warunków lokalowych, rzeczowych, organizacyjnych
i kadrowych umożliwiających przyjęcie zwiększonej liczby uczestników. W/w Zespół dokonał również wizytacji budynku w Piasku Wielkim i stwierdził, iż warsztat posiada odpowiednie warunki lokalowe na przyjęcie zwiększonej liczby uczestników. Wszystkie wymogi pod tym względem są spełnione. Dyrektor dodał, że jeżeli do dnia 15 stycznia br. zostanie określone zobowiązanie powiatu w zakresie rozszerzenia działalności Warsztatu o 20 osób i będzie zgoda PFRON na powyższe wówczas finansowanie będzie odbywać się od 1 stycznia br. Finansowanie 10 % udziału 20 osób to dodatkowy koszt w wysokości ok. 36 tys. zł.

Dyrektor PCPR wyjaśnił, że zgodnie z art. 10 b ppkt 2a Ustawy o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - koszty działalności warsztatu są finansowane ze środków samorządu powiatowego w wysokości co najmniej 10 % tych kosztów. Jednocześnie dodał, że kontaktował się z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej i okazało się, że można zmniejszyć koszty wynikające z 10 % udziału pod warunkiem, że powiat znajdzie inne źródło finansowania.

W dalszej części dyskusji, Dyrektor PCPR w Busku – Zdroju zaproponował, aby zwrócić się do Wójtów Gmin, z których pochodzą dodatkowi uczestnicy o dofinansowanie w/w zadania.

Następnie głos zabrał Starosta Jerzy Kolarz, który poinformował, że na realizacji w/w zadania zależy Caritas Diecezji Kieleckiej. Na jednego uczestnika otrzymywałby on kwotę 1 590 zł. Zatem, zgodnie z sugestią Starosty Caritas Diecezji Kieleckiej powinien znaleźć znaczną część w/w dofinansowania tj. 5-8 %, zaś powiat dołoży wówczas brakującą część w wysokości 1 – 2 % udziału.

Skarbnik Powiatu Artur Polniak zasygnalizował, że pracownicy mają być zatrudnieni w WTZ
w Busku – Zdroju. Za powyższe zadanie będzie odpowiadała Kierownik WTZ przy TPD w Busku – Zdroju. Dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej użyczy WTZ jedynie lokalu. Następnie zwrócił się do Kierownika WTZ z zapytaniem, czy została już uzgodniona kwestia odpłatności za wynajem w/w lokalu.

Kierownik WTZ przy TPD w Busku – Zdroju wyjaśniła, że Dyrektor Caritas Diecezji Kieleckiej przysłał wzór przedmiotowej umowy, zgodnie z którą zapewnia on kwestię związane z kadrą, dowozem uczestników itd.

W związku z tym, Skarbnik Powiatu zwrócił się do Kierownika WTZ przy TPD w Busku – Zdroju
z zapytaniem, czy bierze na siebie taką odpowiedzialność. Stanowczo podkreślił, że powiatu nie stać na finansowanie z budżetu rozszerzenia działalności Warsztatu o dodatkowych 20 osób. Jeżeli Caritas Diecezji Kieleckiej znajdzie finansowanie tych osób wówczas będzie możliwe utworzenie dodatkowego miejsca WTZ. Skarbnik zaznaczył, że powiat może lecz nie musi, gdy go na to nie stać, utworzyć dodatkowe miejsce WTZ.

Starosta uzupełnił, że kadra w WTZ w Piasku Wielkim musiałaby zostać zatrudniona i pozostawać w dyspozycji Kierownika WTZ przy TPD w Busku – Zdroju. Kierownik WTZ w Busku – Zdroju musiałaby również rozliczać koszty wynikające z drugiego środka transportu oraz kierowcy.

Po dogłębnej analizie i dyskusji, Zarząd Powiatu przychylił się do propozycji Dyrektora PCPR
w Busku – Zdroju i postanowił zorganizować spotkanie z udziałem Prezesa Zarządu Oddziału Powiatowego TPD w Busku – Zdroju oraz Dyrektora Caritas Diecezji Kieleckiej w dniu 13 stycznia br. na posiedzeniu Zarządu Powiatu, celem wyjaśnienia powyższych wątpliwości. Jednocześnie zobowiązano Kierownika WTZ przy TPD w Busku – Zdroju do przeanalizowania przedmiotowej umowy z radcą prawnym.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu Powiatu w głosowaniu jednogłośnie.

Ad. 9

Naczelnik Wydziału SOZ Sławomir Dalach przedstawił wniosek Parafii Rzymskokatolickiej Wniebowzięcia N.M.P. w Szańcu w sprawie objęcia honorowego patronatu nad zorganizowanym
II Orszakiem Trzech Króli oraz wyrażenia zgody na umieszczenie logo Powiatu Buskiego na plakacie informacyjnym – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Po analizie, powyższy wniosek został zaakceptowany przez Zarząd Powiatu w głosowaniu przy:
4 głosach – za i 1 głosie – wstrzymującym się.

O godzinie 9:10 ogłoszono przerwę w obradach Zarządu Powiatu.

O godzinie 9:20 obrady Zarządu Powiatu zostały wznowione.

Ad. 10

Naczelnik Wydziału EK Renata Krzemień przedstawiła projekt uchwały Zarządu Powiatu w Busku – Zdroju w sprawie zatwierdzenia aneksu nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Techniczno – Informatycznych w Busku – Zdroju za rok szkolny 2015/2016.

Po analizie, powyższa uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Zarząd Powiatu
w głosowaniu jednogłośnie.

Uchwała Nr 294/2016 Zarządu Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 5 stycznia 2016 roku w sprawie zatwierdzenia aneksu nr 2 do arkusza organizacji Zespołu Szkół Techniczno – Informatycznych
w Busku – Zdroju za rok szkolny 2015/2016 stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

W dalszej części posiedzenia Członek Zarządu Powiatu Robert Gwóźdź zwrócił się z zapytaniem, czy Zarząd Powiatu musi zatwierdzać aneksy do arkuszy organizacji szkół. Według Radnego każda zmiana do arkusza jest zmianą porządkową nie zmieniającą struktury arkusza głównego, porządkującą bieżące zmiany.

Odnosząc się do powyższego Starosta Jerzy Kolarz poinformował, że zgodnie z przepisami prawa arkusze organizacyjne szkół zatwierdza Zarząd Powiatu i jest to równoznaczne z aneksami do arkuszy organizacji szkół.

Naczelnik Wydziału EK Renata Krzemień wyjaśniła, że wcześniej Zarząd Powiatu zatwierdzał arkusz główny, natomiast aneks zatwierdzał Wicestarosta. W pewnym momencie Radca Prawny doszedł do wniosku, że z uwagi na to, że arkusz główny zatwierdza Zarząd Powiatu, powinien on również zatwierdzać zmiany do tego arkusza.

W związku z tym Starosta zwrócił się do Naczelnika Wydziału EK o ponowne rozeznanie powyższej kwestii z Radcą Prawnym.

Naczelnik Wydziału EK nadmieniła, że zgodnie z wyjaśnieniami Radcy Prawnego organ, który przyjął dany dokument ma prawo go zmieniać. Jednocześnie dodała, że każda zmiana w arkuszu powoduje zmiany finansowe.

Ad. 11

W sprawach różnych:

  1. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku – Zdroju Grzegorz Gałuszka i Z-ca Dyrektora ZOZ ds. Finansowych w Busku – Zdroju Zbigniew Pietraszewski przedstawili informację dotyczącą planowanych zmian organizacyjnych w szpitalu.

Starosta Jerzy Kolarz poinformował, że do dnia 8 stycznia br. Dyrektor ostatecznie musi przedstawić zmiany dotyczące organizacji. Niepokój Starosty budzi informacja dotycząca prawdopodobnej możliwości odejścia Kierownika Oddziału Geriatrycznego. W zakresie Oddziału Ginekologiczno – Położniczego i Neonatologicznego należy jak najszybciej podpisać umowę i przekazać w/w oddziały na początku m-ca stycznia nowemu podmiotowi. Jeżeli nie zostaną podjęte zdecydowane działania wówczas szpital wygeneruje kolejną stratę finansową. Zarząd Powiatu oczekuje od Dyrektora konkretnych działań.

W odpowiedzi na powyższe zapytania Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju Grzegorz Gałuszka poinformował, że nic mu nie wiadomo na temat chęci zrezygnowania z pracy Kierownika Oddziału Geriatrycznego. Z pracy na w/w Oddziale zrezygnowało 2 lekarzy, lecz do zagospodarowania jest
6 asystentów na Oddziale Internistycznym.

Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju wyjaśnił, że z dniem 31 grudnia 2015 r. skończyły się lekarzom umowy kontraktowe. Następnie zostały one zaaneksowane na 1 m-c, aby zorganizować przetarg. Ponadto, ukazały się ogłoszenia w gazecie lekarskiej o przyjęciu nowych lekarzy. Dnia 30 grudnia br. zostały przekazane budżety na poszczególnych oddziałach. Spotkały się one z dużym zrozumieniem, za wyjątkiem Oddziału Gruźlicy i Chorób Płuc. Wskazano w nich elementy przynoszące stratę. Ponadto, Dyrektor ZOZ w Busku - Zdroju poinformował, że Z-ca Dyrektora ZOZ ds. Pielęgniarstwa w Busku – Zdroju przekazała w dniu wczorajszym 37 umów-zleceń na godziny nadliczbowe. Dyrektor oświadczył, że nie podpisze w/w umów, gdyż powyższe należy uregulować w inny sposób na zasadzie możliwości oddania. Poza Izbą Przyjęć, gdzie w takiej formie pracują ratownicy, nie będzie w szpitalu zatrudnienia poprzez umowę – zlecenie.

W zakresie Oddziału Ginekologiczno – Położniczego i Neonatologicznego Dyrektor poinformował, że podmiot, który wygrał przetarg brał udział w posiedzeniu Komisji w Pińczowie na temat likwidacji w/w oddziałów w ZOZ w Pińczowie. W dniu 11 stycznia br. przyjeżdża do ZOZ w Busku – Zdroju firma z Tuchowa, aby uzgodnić harmonogram przejęcia tych oddziałów z zachowaniem ich ciągłości. Dyskutowana będzie kwestia przejęcia kontraktu, pracowników i harmonogramu. Dyrektor poinformował, że przedmiotowa umowa została już przez Niego podpisana. W/w firma musi określić jak powyższe zostanie zorganizowane, jak również posiadać pewne zapewnienia ze strony ZOZ co do ciągłości świadczeń. Dodał, że czeka na uzgodnienia z w/w firmą dotyczące terminu jej wejścia do szpitala.

Starosta zwrócił się do Dyrektora ZOZ w Busku – Zdroju, aby na kolejnym posiedzeniu w dniu
13 stycznia br. poinformował Zarząd Powiatu o definitywnym rozstrzygnięciu w/w kwestii.

W dalszej części posiedzenia Dyrektor poinformował, że po budżetach, przygotowanych dla poszczególnych oddziałów, podjęto decyzję o zmniejszeniu Oddziału Chirurgicznego do jednej części. Powyższa decyzja mająca na celu zmniejszenie kosztów funkcjonowania zyskała aprobatę Kierownika tego Oddziału. Część powierzchni zajętej dotychczas przez Oddział Chirurgiczny zostałaby wydzierżawiona przez firmę zewnętrzną pod Oddział Urologiczny wykorzystując znajdujący się w szpitalu sprzęt zakupiony w ramach projektu badawczo - rozwojowego. Zmniejszenie Oddziału Chirurgicznego nastąpiło od m-ca stycznia br, natomiast zakontraktowanie Oddziału Urologicznego byłoby możliwe od dnia 1 lipca br.

Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju poinformował, że odbył spotkanie z Kierownikiem Izby Przyjęć mające na celu ograniczyć koszty przede wszystkim zlecania tych badań, które nie wynikają
z Zarządzenia Dyrektora dotyczącego badań tylko i wyłącznie podstawowych i płynoterapii na Izbie Przyjęć. Kierownik Izby Przyjęć został zobowiązany do spotkania ze wszystkimi lekarzami dyżurującymi na Izbie Przyjęć.

Jednocześnie Dyrektor podjął decyzję o ograniczeniu przyjęć ambulatoryjnych. Przyjmowani będą pacjenci tylko i wyłącznie ze skierowaniem do szpitala.

W zakresie zabiegów planowych na Oddziale Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej pacjenci będą musieli posiadać wyniki badań. Ponadto, na w/w Oddziale zostaną wprowadzone wnioski na zapotrzebowanie na wkład do zabiegów. Formularz będzie zawierał informacje dotyczące kosztów wykonania procedury, przychodów oraz ich porównanie. Jeżeli koszty będą wyższe od przychodów wówczas zabieg nie będzie wykonywany.

W obecnej chwili został wykonany remanent w magazynie endoprotez oraz w apteczkach. Od m-ca lutego po zmianie oprogramowania z CGM na ASSECO ZOZ będzie w stanie rozliczać jednego pacjenta w stosunku do procedury. Z-ca Dyrektora ZOZ ds. Finansowych w Busku – Zdroju będzie czuwał nad porównaniem części białej do części rozliczeniowej tj. części szarej. Powyższe działania powinny przynieść spore oszczędności.

Ponadto, Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju poinformował, że w dniu dzisiejszym będą prowadzone rozmowy odnośnie zmniejszenia porcji – posiłków, które Jego zdaniem są za duże.

W m-cu styczniu br. zostanie ogłoszony przetarg na ochronę z uwagi na kradzieże i konieczność ograniczenia kosztów funkcjonowania portierni. Ochrona będzie funkcjonowała łącznie
z monitoringiem. Powyższe pozwoli także na kontrolowanie i ścisłe rozliczanie czasu pracy lekarzy kontraktowych.

Jednocześnie Dyrektor poinformował, że w szpitalu wprowadzana jest norma ISO. Przygotowanie do wdrożenia tej normy nie kosztowało nic ZOZ bowiem pozyskano środki na ten cel z firmy ubezpieczeniowej, która wskazała, że szpital może mieć niższe ubezpieczenie przy wprowadzeniu ISO. Wybrano najtańszą firmę do certyfikacji ISO, a w/w koszt stanowi ok. 23 tys. zł w roku 2016. Powyższe pozwoli uzyskać dodatkowe punkty, a tym samym wyższą pozycję w rankingu na kontraktowanie świadczeń przez NFZ.

W bieżącym roku zostanie również przeprowadzona certyfikacja centrum monitorowania i jakości ochrony zdrowia. Za powyższe są również przyznawane punkty przez NFZ.

Następnie Dyrektor nadmienił, że będzie próbował również poczynić oszczędności poprzez ograniczenie środków czystości w szpitalu. Przeprowadzony audyt zewnętrzny wykazał bowiem, że zużycie tych środków jest za duże. Dodał, że jeżeli przeprowadzona analiza ekonomiczna w zakresie kosztów sprzętowych, środków czystości i osobowych wykaże, że jest to korzystniejsze dla szpitala, wówczas powyższe obowiązki przejmie zewnętrzna firma.

Starosta ponownie powrócił do tematu dotyczącego dostarczenia przez Dyrektora do dnia 8 stycznia br. projektu zmian organizacyjnych.

Odnosząc się do powyższego Dyrektor wyjaśnił, że zajęto się wprowadzaniem typowego reżimu wydatkowego w stosunku do posiadanych przychodów. Poinformował, że ZOZ może zmienić strukturę organizacyjną. Odpowiedzialny za przygotowanie powyższego dokumentu jest Kierownik Działu Organizacyjno – Prawnego.

Następnie Dyrektor przekazał, że Oddział Gruźlicy i Chorób Płuc ma 3 m-ce na zbilansowanie się. Przedmiotowy Oddział ma zbilansować się w ten sposób, aby można było w niego inwestować.
W przeciwnym razie w/w Oddział zostanie zamknięty. Dwóch lekarzy robiących specjalizację zostałoby przesuniętych wówczas na Oddział Internistyczny. Oddział Zakaźny zostałby ograniczony do jednego piętra. W sytuacji niezbilansowania się Oddziału Gruźlicy i Chorób Płuc powierzchnia zajęta pod ten Oddział zostanie wydzierżawiona pod działalność Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego.

Następnie Dyrektor wspomniał, że przeciwko Jego osobie zostało wszczęte postępowanie administracyjne przez służby sanitarno – epidemiologiczne z powodu braku środków na remont Oddziału Gruźlicy i Chorób Płuc.

Z-ca Dyrektora ZOZ ds. Finansowych w Busku – Zdroju Zbigniew Pietraszewski uzupełnił, że ZOZ jest w trakcie wymiany oprogramowania, lecz nie chciałby określać terminów wdrożenia powyższego. Przesłano bowiem ostateczną umowę co do wymiany oprogramowania z CGM do akceptacji. Jeżeli powyższe zostanie zrealizowane jak najszybciej wówczas następnym krokiem ze strony ZOZ jest rozmowa z firmą ASSECO w sprawie zlecenia im wymiany tego oprogramowania.

Następnie Z-ca Dyrektora ds. Finansowych ZOZ w Busku – Zdroju Zbigniew Pietraszewski przekazał, że przygotowywał wielostopniowy rachunek, w którym momencie środki finansowe kończą się i ile ich brakuje na każdym oddziale. Powyższe pokazywało z jakimi problemami ZOZ musi zmierzyć się, w którym momencie środków finansowych wystarcza, a w którym ich brakuje. Dodał, że obecnie przygotowuje program, który odwraca tą stronę. Przed rozpoczęciem miesiąca policzone zostaną koszty w aspekcie jak sytuacja finansowa będzie wyglądać tj. co można jeszcze zrobić przed rozpoczęciem miesiąca, aby ją poprawić.

Starosta zasygnalizował monitorowanie na bieżąco kwestii finansowych w ZOZ w Busku - Zdroju, gdyż powiatu nie stać na pokrywanie straty szpitala. Powiat może dofinansowywać w szpitalu inwestycje z wydatków majątkowych, natomiast nie stać go na dokładanie do wydatków bieżących.

Dyrektor ZOZ w Busku – Zdroju Grzegorz Gałuszka zobowiązał się do informowania na bieżąco Zarządu Powiatu o zmianach zachodzących w szpitalu i jego sytuacji finansowej.

Na zakończenie dyskusji Starosta po raz kolejny zaapelował o kwestię właściwego podejścia personelu pielęgniarskiego, lekarskiego do pacjenta.

Ad. 12

Po zrealizowaniu porządku obrad Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podziękował obecnym za udział i o godzinie 10:25 zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu.

 

Protokół sporządziła:

Martyna Lis

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Biuro Obsługi Rady i Zarządu
Data utworzenia:2016-01-15
Data publikacji:2016-01-15
Osoba sporządzająca dokument:Martyna Lis
Osoba wprowadzająca dokument:Mateusz Olszewski
Liczba odwiedzin:3549