Protokół Nr 192/2022 z posiedzenia Zarządu Powiatu

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
17 listopada 2022

Protokół Nr 192/2022 z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 9 listopada 2022 r.  [ PDF ]

Znak: BR.0022.2.192.2022

Protokół Nr 192/2022
z posiedzenia Zarządu Powiatu
z dnia 9 listopada 2022 roku

W posiedzeniu Zarządu udział wzięli:

  1. Jerzy Kolarz
  2. Stanisław Klimczak
  3. Jerzy Kordos
  4. Wiesław Marzec
  5. Tomasz Mierzwa

oraz

  • Aneta Chwalik – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju
  • Jolanta Maślicha – Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli
  • w Busku - Zdroju
  • Grzegorz Wojciechowski – Dyrektor Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Busku - Zdroju
  • Krzysztof Tułak – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku – Zdroju
  • Artur Polniak – Skarbnik Powiatu
  • Renata Krzemień – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
  • Sławomir Dalach – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Obrony Cywilnej
  • Tadeusz Sempioł – Kierownik Referatu Inwestycji i Promocji

 

Proponowany porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia.

  2. Stwierdzenie quorum.

  3. Przyjęcie porządku posiedzenia.

  4. Zapoznanie się ze sprawozdaniem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
    w Busku – Zdroju Nr 3/2022/RWC z realizacji projektu „Rodzina w Centrum” za okres od 01.07.2022 r. do 30.09.2022 r. (Dyr. PCPR w Busku – Zdroju, Nacz. Wydz. SOZ).

  5. Zapoznanie się z pismem Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku – Zdroju
    informującym o ograniczeniach w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w Oddziale Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej (Nacz. Wydz. SOZ).

  6. Podjęcie uchwały Zarządu Powiatu w Busku – Zdroju w sprawie powołania Komisji
    Konkursowej w celu opiniowania złożonych ofert na powierzenie organizacjom
    pozarządowym realizacji zadania z zakresu prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w 2023 roku (Nacz. Wydz. SOZ).

  7. Rozpatrzenie wniosku Komendanta Powiatowego Policji w Busku – Zdroju o zapewnienie w projekcie budżetu Powiatu na 2023 rok środków finansowych na pokrycie części kosztów funkcjonowania Policji (Skarbnik Powiatu, Nacz. Wydz. SOZ).

  8. Rozpatrzenie wniosku Dyrektora Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego
    w Busku – Zdroju o przeprowadzenie modernizacji wewnętrznej instalacji elektrycznej
    i oświetlenia areny głównej oraz wprowadzenie odnawialnych źródeł energii – fotowoltaika i pompa ciepła na potrzeby własne budynku (Dyr. PMOS w Busku – Zdroju, Skarbnik Powiatu, Nacz. Wydz. EK, Kier. Ref. IP).

  9. Rozpatrzenie wniosku Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia
    Nauczycieli w Busku – Zdroju o przeprowadzenie remontu/konserwacji dachu
    (Dyr. PODiDN w Busku – Zdroju, Skarbnik Powiatu, Nacz. Wydz. EK, Kier. Ref. IP).

  10. Zapoznanie się z decyzją Ministra Finansów o przyznaniu dla Powiatu Buskiego kwoty 6 076 607,20 zł dodatkowych dochodów na rok 2022 z tytułu udziału we wpływach
    z podatku dochodowego od osób fizycznych (Skarbnik Powiatu, Kier. Ref. IP).

  11. Zapoznanie się ze sprawozdaniem kwartalnym p.o. Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Busku – Zdroju z realizacji projektu pn.: „Klasa akademicka SGH” (Nacz. Wydz. EK).

  12. Podjęcie decyzji w sprawie wyrażenia zgody na złożenie wniosku o udzielenie wsparcia
    finansowego w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” (Nacz. Wydz. EK, Skarbnik Powiatu).

  13. Zapoznanie się z Planem potrzeb przebudowy i remontów dróg powiatowych zgłoszonych
    w latach 2020 – 2022 sporządzonym na podstawie wniosków Urzędów Gmin i mieszkańców Powiatu Buskiego
    (Dyr. PZD w Busku – Zdroju).

  14. Analiza danych przedłożonych do projektu budżetu Powiatu na 2023 rok (Skarbnik
    Powiatu).

  15. Sprawy różne.

  16. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 1

Obradom Zarządu przewodniczył Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz, który powitał zebranych
i o godzinie 900 otworzył 192 posiedzenie Zarządu Powiatu.

 

Ad. 2

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie
w posiedzeniu uczestniczy 5 Członków Zarządu, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji listy obecności Członków Zarządu oraz zaproszonych osób
stanowią załączniki nr 1 i 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 3

Proponowany przez Przewodniczącego Zarządu porządek obrad Członkowie Zarządu przyjęli bez uwag w głosowaniu przy 5 głosach –za, 0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

Wiceprzewodniczący Zarządu Stanisław Klimczak zwrócił się do pozostałych Członków Zarządu
o ponowne rozpatrzenie wniosku Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gnojnie o wyrażenie
zgody na pozostawienie do dalszej dyspozycji DPS samochodu osobowego Volkswagen Caravelle typu bus 9-osobowy o nr rejestracyjnym TBU GW04 i zmianę decyzji w powyższej sprawie.

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zaproponował, aby do powyższej sprawy powrócić
w punkcie 15. Sprawy różne.

 

Ad. 4

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju Aneta Chwalik zapoznała Członków Zarządu Powiatu ze sprawozdaniem Nr 3/2022/RWC z realizacji projektu „Rodzina
w Centrum” za okres od 01.07.2022 r. do 30.09.2022 r. – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Informacja w powyższym zakresie została przyjęta przez Członków Zarządu Powiatu
do wiadomości.

 

Ad. 5

Naczelnik Wydziału SOZ Sławomir Dalach zapoznał Członków Zarządu Powiatu z pismem
Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku – Zdroju z dnia 04.11.2022 r. Znak:
ZOZ/DO/108/BDM/2022 informującym, że w związku z dużą liczbą pacjentów i brakiem wolnych łóżek w Oddziale Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej wystąpią ograniczenia w udzielaniu
świadczeń zdrowotnych dla świadczeniobiorców (na hospitalizację będą przyjmowani tylko
pacjenci po wcześniejszej weryfikacji, czy jest wolne miejsce) – w brzmieniu stanowiącym
załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Informacja w powyższym zakresie została przyjęta przez Członków Zarządu Powiatu
do wiadomości.

 

Ad. 6

Naczelnik Wydziału SOZ Sławomir Dalach przedstawił projekt uchwały Zarządu Powiatu
w Busku – Zdroju w sprawie powołania Komisji Konkursowej w celu opiniowania złożonych ofert na powierzenie organizacjom pozarządowym realizacji zadania z zakresu prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w 2023 roku.

Po analizie, powyższa uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Członków Zarządu
w głosowaniu przy 5 głosach –za, 0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

Uchwała Nr 886/2022 Zarządu Powiatu w Busku – Zdroju z dnia 9 listopada 2022 roku
w sprawie powołania Komisji Konkursowej w celu opiniowania złożonych ofert na powierzenie
organizacjom pozarządowym realizacji zadania z zakresu prowadzenia punktów nieodpłatnej
pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w 2023 roku stanowi załącznik
nr 5
do niniejszego protokołu.

 

Ad. 7

Naczelnik Wydziału SOZ Sławomir Dalach zapoznał Członków Zarządu Powiatu z wnioskiem
Komendanta Powiatowego Policji w Busku – Zdroju o zabezpieczenie w projekcie budżetu Powiatu na 2023 rok środków finansowych na pokrycie części kosztów funkcjonowania Policji
– w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Po przeanalizowaniu, Zarząd Powiatu postanowił zabezpieczyć w projekcie budżetu Powiatu
na 2023 roku dla Komendy Powiatowej Policji w Busku – Zdroju środki finansowe w kwocie 10 000 zł w ramach wydatków majątkowych. Jednocześnie Zarząd Powiatu zobowiązał Naczelnika Wydziału SOZ do zwrócenia się do Komendanta Powiatowego Policji w Busku – Zdroju
o sprecyzowanie na jaki cel przedmiotowe środki zostaną przeznaczone.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu w głosowaniu przy 5 głosach –za,
0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

 

Ad. 8

Dyrektor Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Busku – Zdroju Grzegorz
Wojciechowski zwrócił się do Zarządu Powiatu o przeprowadzenie modernizacji wewnętrznej
instalacji elektrycznej i oświetlenia areny głównej – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. Dyrektor PMOS w Busku – Zdroju wyjaśnił, że obecne źródło światła
w postaci żarówek metalohalogenkowych o mocy 400W (70szt. x 400W) chciałby zastąpić
oprawami ledowymi, które pozwolą znacznie obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej.
W/w żarówki metalohalogenkowe w najbliższej przyszłości nie będą produkowane. Dyrektor PMOS w Busku – Zdroju zwrócił się również o wprowadzenie odnawialnych źródeł energii
tj. fotowoltaika i pompa ciepła na potrzeby własne budynku. Takie kompleksowe działanie wpłynie na znaczną oszczędność energii. Dyrektor PMOS w Busku – Zdroju przekazał, że obecnie roczny koszt zakupu energii elektrycznej to 48 000 zł.

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz stwierdził, że w/w wniosek należałoby uszczegółowić
o następujące dane:

  • wielkość zużycia energii elektrycznej np. w ciągu jednej godziny w chwili obecnej oraz przewidywana wielkość zużycia energii elektrycznej w ciągu jednej godziny
    po przeprowadzonej modernizacji,

  • szacunkowe koszty realizacji zadania,

  • przewidywane oszczędności po wprowadzeniu zaproponowanych rozwiązań.

Członek Zarządu Tomasz Mierzwa zasugerował, że w/w obiekt powinien mieć również wykonane obliczenia fotometryczne.

Przewodniczący Zarządu przypomniał, że w budżecie Powiatu na zadanie pn.: „Opracowanie
dokumentacji (audyt, kosztorys) związanej z pracami termomodernizacyjnymi w budynkach A, B, C przy ul. Bohaterów Warszawy 120 w Busku – Zdroju” zabezpieczono środki finansowe w kwocie 10 000 zł. Do wykonania pozostają jeszcze audyty energetyczne dla budynków I Liceum
Ogólnokształcącego w Busku - Zdroju, Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego
dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku – Zdroju oraz Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Busku - Zdroju

Kierownik Referatu IP Tadeusz Sempioł zaznaczył, że audyt energetyczny określi wskaźnik oszczędności jaki można zyskać po wykonaniu pewnych zadań termomodernizacyjnych. Należy jednak pamiętać, że sam audyt nie wystarczy, aby skutecznie złożyć wniosek w ramach RPO
2021 - 2027. Należy jeszcze opracować kompletną dokumentację projektową.

Kierownik Referatu IP poinformował, że istnieje możliwość wykonania audytu budynku PMOS
w Busku – Zdroju w ramach środków, które pozostały na zadaniu pn.: „Opracowanie dokumentacji (audyt, kosztorys) związanej z pracami termomodernizacyjnymi w budynkach A, B, C przy
ul. Bohaterów Warszawy 120 w Busku – Zdroju.” Natomiast w celu wykonania audytów dla
pozostałych jednostek należy zabezpieczyć dodatkowe środki finansowe. Po wykonaniu
przedmiotowych audytów, Zarząd Powiatu podejmie dalsze decyzje odnośnie ewentualnego
wykonania dokumentacji projektowej.

Po przeanalizowaniu, Zarząd Powiatu podjął decyzję o rozszerzeniu zadania pn.: „Opracowanie
dokumentacji (audyt, kosztorys) związanej z pracami termomodernizacyjnymi w budynkach A, B, C przy ul. Bohaterów Warszawy 120 w Busku – Zdroju” o wykonanie audytu budynku PMOS
w Busku – Zdroju. Jednocześnie Zarząd Powiatu zobowiązał Kierownika Referatu IP do rozeznania kosztów wykonania audytów budynków SOS-W dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku – Zdroju oraz I LO w Busku - Zdroju i przedstawienia informacji w powyższym zakresie na kolejnym posiedzeniu Zarządu.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu w głosowaniu przy 5 głosach –za,
0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

 

Ad. 9

Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku – Zdroju Jolanta Maślicha poinformowała Członków Zarządu, że w Ośrodku istnieje pilna potrzeba remontu/konserwacji dachu, który przecieka z powodu korozji obróbki blacharskiej. Powoduje
to zacieki w pokojach gościnnych i na klatce schodowej, jak również na elewacji zewnętrznej
Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku – Zdroju. Blacha poszycia dachu pełni równocześnie funkcję zwodów naturalnych instalacji odgromowej budynku. Korozja blachy, a także korozja zacisków łączących blachę z przewodami odprowadzającymi, może
spowodować brak ciągłości instalacji odgromowej, co może skutkować niebezpieczeństwem dla
życia i zdrowia osób przebywających w Ośrodku, a także znacznymi startami materialnymi.
Dlatego zachodzi również pilna potrzeba modernizacji w/w instalacji odgromowej. W związku
z powyższym Dyrektor PODiDN w Busku – Zdroju zwróciła się do Zarządu Powiatu o wsparcie
finansowe w zrealizowaniu w/w zadań.

Pismo Dyrektora PODiDN w Busku – Zdroju wraz z Protokołem z posiedzenia Rady Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku – Zdroju, w którym przedstawiciele Rady Ośrodka także popierają przedmiotowy wniosek stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Dyrektor PODiDN w Busku – Zdroju poinformowała o możliwości wygospodarowania
na powyższy cel środków finansowych w kwocie 15 000 zł zgromadzonych na rachunku dochodów własnych.

Po przeanalizowaniu, Zarząd Powiatu zobowiązał Kierownika Referatu IP do dokonania wraz
z potencjalnym Wykonawcą oględzin dachu Ośrodka, ustalenia zakresu prac i szacunkowych
kosztów oraz przedstawienia informacji w powyższym zakresie na kolejnym posiedzeniu Zarządu.

Powyższe stanowisko zostało przyjęte przez Członków Zarządu w głosowaniu przy 5 głosach –za,
0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

 

Ad. 10

Skarbnik Powiatu Artur Polniak poinformował Członków Zarządu, że na podstawie art. 70j ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r.
poz. 1672, z późn. zm.) dla Powiatu Buskiego została przyznana kwota 6 076 607,20 zł
dodatkowych dochodów na rok 2022 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Decyzja Ministra Finansów o przyznaniu dla Powiatu Buskiego kwoty 6 076 607,20 zł
dodatkowych dochodów na rok 2022 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego
od osób fizycznych stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Skarbnik Powiatu poinformował, że w latach 2022 – 2027 jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do przeznaczenia na zadania z zakresu poprawy efektywności energetycznej, rozwoju odnawialnych źródeł energii w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r.
o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 i 1383) oraz ograniczenia kosztów
zakupu ciepła lub energii ponoszonych przez odbiorców, wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość 15% kwot otrzymanych w roku 2022 dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 70j.

Zarząd Powiatu zobowiązał Kierownika Referatu IP do czuwania nad właściwym wydatkowaniem
i rozliczeniem przedmiotowych środków.

 

Ad. 11

Naczelnik Wydziału EK Renata Krzemień zapoznała Członków Zarządu Powiatu
ze sprawozdaniem kwartalnym p.o. Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Busku – Zdroju
z realizacji projektu pn.: „Klasa akademicka SGH” – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Informacja w powyższym zakresie została przyjęta przez Członków Zarządu Powiatu
do wiadomości.

W związku z pytaniem Członka Zarządu Jerzego Kordosa, Naczelnik Wydziału EK została
zobowiązana do wyjaśnienia kwestii wysokości opłaty wnoszonej przez maturzystów w związku
z przygotowaniem arkuszy egzaminacyjnych dla próbnego egzaminu maturalnego.

 

Ad. 12

Naczelnik Wydziału EK Renata Krzemień zwróciła się do Zarządu Powiatu o wyrażenie zgody na złożenie wniosku do Wojewody Świętokrzyskiego o udzielenie wsparcia finansowego w latach 2022 – 2025 w ramach programu wieloletniego - „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” – Priorytet 3.

Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia w latach 2022 – 2025 w ramach programu wieloletniego - „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” – Priorytet 3 stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

O udzielenie wsparcia finansowego na zakup książek do bibliotek szkolnych w ramach
w/w programu wystąpiły:

  • I Liceum Ogólnokształcące w Busku – Zdroju,

  • III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Busku – Zdroju.

Łączna wnioskowana kwota wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa przypisanych do Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” – 24 000 zł.

Łączna wysokość finansowego wkładu własnego organu prowadzącego – 6 000 zł.

Łączny całkowity koszt realizacji zadania - 30 000 zł.

Po analizie, powyższy wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Członków Zarządu
w głosowaniu przy 5 głosach –za, 0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się.

 

Ad. 13

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku – Zdroju Krzysztof Tułak zapoznał Członków
Zarządu z Planem potrzeb przebudowy i remontów dróg powiatowych zgłoszonych w latach 2020 – 2022 sporządzonym na podstawie wniosków Urzędów Gmin i mieszkańców Powiatu Buskiego
w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Informacja w powyższym zakresie została przyjęta przez Członków Zarządu Powiatu
do wiadomości.

Członek Zarządu Jerzy Kordos zgłosił wniosek o zamontowanie lustra drogowego na skrzyżowaniu ulic Słupskiej i Karskiej w Pacanowie.

Zarząd Powiatu skierował powyższy wniosek do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku – Zdroju.

 

Ad. 14

Analiza danych przedłożonych do projektu budżetu Powiatu na 2023 rok.

Na poprzednim posiedzeniu Członkowie Zarządu Powiatu zapoznali się z przedłożonymi przez
kierowników jednostek organizacyjnych propozycjami i zgłoszonymi potrzebami. Po dokonaniu analizy i weryfikacji, Skarbnik Powiatu Artur Polniak, na dzisiejszym posiedzeniu, przedstawił
własne propozycje proponowanych planów finansowych na 2023 rok dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Skarbnik Powiatu Artur Polniak przedłożył:

  • założenia do projektu budżetu Powiatu Buskiego na 2023 rok w rozbiciu na poszczególne jednostki organizacyjne - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 13 do niniejszego
    protokołu,

  • informację o dochodach, wydatkach, deficycie/nadwyżce budżetowej, przychodach,
    rozchodach, bilansowaniu budżetu, wskaźnikach - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 14 do niniejszego protokołu,

  • informację o planowanych dochodach budżetu Powiatu Buskiego na 2023 rok - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 15 do niniejszego protokołu,

  • informację o planowanych wydatkach budżetu Powiatu Buskiego na 2023 rok - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 16 do niniejszego protokołu,

  • zestawienie dotyczące propozycji zadań inwestycyjnych rocznych na 2023 rok
    - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 17 do niniejszego protokołu,

  • zestawienie dotyczące propozycji zadań remontowych w 2023 roku - w brzmieniu
    stanowiącym załącznik nr 18 do niniejszego protokołu,

  • zestawienie dotyczące wydatków na bieżące utrzymanie dróg w 2023 roku – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

Skarbnik Powiatu omówił zmiany wprowadzone do w/w załączników od czasu ostatniego
posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 4 listopada 2022 r.

 

Zgodnie z przedłożonymi materiałami, w roku 2023 Powiat planuje wykonanie dochodów
w kwocie 112 371 553,00 zł, z wyodrębnieniem dochodów bieżących w wysokości
105 294 053,00 zł i dochodów majątkowych w kwocie 7 077 500,00 zł. Wydatki budżetowe
planowane są na poziomie wynoszącym 119 743 368,00 zł. Zakładane na rok 2023 wydatki bieżące kształtują się na poziomie wynoszącym 100 894 965,00 zł, a wydatki majątkowe 18 848 403,00 zł. Planowany na rok 2023 budżet zakłada deficyt w wysokości 7 371 815,00 zł. Skarbnik Powiatu
poinformował, że wydatki na obsługę długu w 2023 roku będą kształtowały się na poziomie
1 300 000,00 zł. Skarbnik Powiatu przekazał, że będzie analizował kwestię skorzystania
z możliwości rolowania długu i spłaty zadłużenia przez dłuższy okres czasu. Planowane dochody bieżące są wyższe od planowanych wydatków bieżących – nadwyżka operacyjna wynosi
4 399 088,00 zł. Skarbnik Powiatu poinformował, że na chwilę obecną w przedłożonych
materiałach nie zostały uwzględnione wydatki na podwyżki wynagrodzeń i pochodne w związku
ze wzrostem od 1 stycznia 2023 roku kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2023 roku kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie wynosić 3 490 zł brutto, tj. o 480 zł więcej niż w 2022 roku, a od 1 lipca 2023 roku – 3 600 zł brutto, czyli więcej o 590 zł
w porównaniu do kwoty obowiązującej obecnie. Ponadto w przedłożonych materiałach nie zostały uwzględnione wydatki związane z wypłatą odpraw i nagród jubileuszowych. Wprowadzenie
powyższych wydatków do budżetu będzie skutkowało brakiem nadwyżki operacyjnej. Ponadto
konieczne będzie ograniczenie wydatków majątkowych – likwidacja rezerwy na zadania
inwestycyjne (6 365 737,00 zł). Skarbnik Powiatu zwrócił uwagę, że podwyższenie wynagrodzenia tylko na stanowiskach z płacą minimalną, spowoduje spłaszczenie siatki płac, czyli mniejsze
różnice w zarobkach zatrudnionych na różnych stanowiskach. Za podwyżką płacy minimalnej
powinna iść podwyżka pozostałych wynagrodzeń, która przeciwdziałałaby takiemu spłaszczeniu. Skarbnik Powiatu poinformował o zagrożeniach jakie mogą wystąpić w 2023 roku w trakcie
realizacji budżetu w związku z takimi działaniami, a jednocześnie trzeba mieć na uwadze coraz trudniejszą sytuację Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku – Zdroju. Skarbnik Powiatu ponownie przekazał, że na chwilę obecną jedyną możliwością mającą na celu ograniczenie drastycznie
rosnących wydatków przy ograniczonych możliwościach dochodowych jest reorganizacja jednostek organizacyjnych oraz ich struktur – połączenie jednostek, utworzenie centrum usług wspólnych,
a co za tym idzie zwiększenie wydajności pracy, która w chwili obecnej jest niewspółmierna do
presji inflacyjno – płacowej.

O godz. 1055 Członek Zarządu Tomasz Mierzwa opuścił posiedzenie Zarządu.

Następnie Członkowie Zarządu szczegółowo przeanalizowali planowane zadania i zakupy
inwestycyjne na rok 2023 oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg, które zaplanowano
na poziomie 1 423 000 zł.

Członkowie Zarządu Powiatu podjęli decyzję o zabezpieczeniu w projekcie budżetu Powiatu na 2023 rok środków finansowych na podwyżki wynagrodzeń od 1 stycznia 2023 r. po 480 zł do płacy zasadniczej dla wszystkich pracowników administracji i obsługi, likwidując jednocześnie rezerwę na zadania inwestycyjne oraz nie osiągając nadwyżki operacyjnej, mimo iż Skarbnik Powiatu
poinformował, że może to skutkować nie uchwaleniem budżetu w latach następnych. Wraz ze
stażowym na poziomie 20% oraz pochodnymi od wynagrodzeń będzie to kwota około 689 zł na jednego pracownika (kwota uzależniona od stażu pracy). Ponadto Zarząd Powiatu zdecydował
również o zabezpieczeniu środków finansowych na podwyżki od 1 lipca 2023 r. po 110 zł do płacy zasadniczej. Wraz ze stażowym oraz z pochodnymi będzie to łączna kwota około 158 zł na osobę (kwota uzależniona od stażu pracy). Na chwilę obecną środki na podwyżki od 1 lipca 2023 r.
zabezpieczone zostaną tylko dla grupy osób, która będzie musiała mieć zwiększone minimalne
wynagrodzenie z 3 490 zł do 3 600 zł. Zarząd Powiatu zdecydował, że wspólnie z kierownikami jednostek będzie dążył do zabezpieczenia środków w powyższej kwocie dla wszystkich
pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu. Powyższe będzie możliwe po poznaniu ostatecznych wartości dotacji oraz subwencji na 2023 r. dla Powiatu Buskiego oraz
analizie wszystkich danych makroekonomicznych szczególnie inflacji jaka będzie w 2023 r.
(ponieważ inflacja zapisana w budżecie państwa, na podstawie której wyliczane są subwencje
i dotacje na 2022 r. - 3,3%, inflacja na 2023 r. - 9,8%, aktualna - 17,9%). Prognozowany koszt
podwyżek w 2023 r. dla pracowników z minimalnym wynagrodzeniem to kwota około 847 zł na osobę (kwota uzależniona od stażu pracy).

Dalsze procedowanie nad projektem budżetu Powiatu Buskiego na rok 2023 nastąpi
na następnym posiedzeniu Zarządu, którego termin wyznaczono na dzień 15 listopada br.

 

Ad. 15

W sprawach różnych:

Wiceprzewodniczący Zarządu Stanisław Klimczak zwrócił się do pozostałych Członków Zarządu
o ponowne rozpatrzenie wniosku Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gnojnie o wyrażenie
zgody na pozostawienie do dalszej dyspozycji DPS samochodu osobowego Volkswagen Caravelle typu bus 9-osobowy o nr rejestracyjnym TBU GW04 i zmianę decyzji w powyższej sprawie.

Po ponownej analizie potrzeby pozostawienia w DPS w Gnojnie w/w samochodu w tym po odbyciu rozmów z pracownikami Domu Pomocy Społecznej w Gnojnie, Wiceprzewodniczący Zarządu
Stanisław Klimczak zwrócił się z wnioskiem o zmianę decyzji podjętej na poprzednim
posiedzeniu i wyrażenie zgody na pozostawienie do dalszej dyspozycji DPS samochodu osobowego Volkswagen Caravelle typu bus 9-osobowy o nr rejestracyjnym TBU GW04 na okres trzech
miesięcy.

Po przeanalizowaniu, powyższy wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Członków Zarządu
w głosowaniu przy 4 głosach –za, 0 głosach –przeciw i 0 głosach –wstrzymał się. Jednocześnie Członkowie Zarządu Powiatu zobowiązali Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gnojnie do:

  • racjonalnego i ekonomicznego wykorzystania samochodów służbowych, będących
    w dyspozycji DPS w Gnojnie,

  • prawidłowego prowadzenia ewidencji wyjazdów samochodami służbowymi i ewidencji
    czasu pracy kierowców,

  • organizowania wyjazdów przy pomocy istniejącej kadry, bez konieczności zatrudniania
    dodatkowego kierowcy,

  • uwzględnienia w funkcjonowaniu samochodów służbowych uwag i sugestii Zarządu
    Powiatu z posiedzenia w dniu 4 listopada 2022 roku.

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zasugerował, aby Dyrektor DPS w Gnojnie rozważyła
możliwość zamontowania systemu GPS w samochodach służbowych.

Ad. 16

Po zrealizowaniu porządku obrad Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podziękował obecnym
za udział i o godzinie 1130 zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu.

 

 

Protokół sporządziła:

Barbara Nowocień

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Biuro Obsługi Rady i Zarządu
Data utworzenia:2022-11-17
Data publikacji:2022-11-17
Osoba sporządzająca dokument:Barbara Nowocień
Osoba wprowadzająca dokument:Mateusz Olszewski
Liczba odwiedzin:290