Protokół Nr LIII/2024 z Sesji Rady Powiatu

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
5 lutego 2024

Protokół Nr LIII/2024 z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju, która odbyła się w dniu 19 stycznia 2024 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Busku-Zdroju [ PDF ] [ ODT ]

Znak: BR. 0002.2.53.2024

Protokół Nr LIII/ 2024

z Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju

która odbyła się w dniu 19 stycznia 2024 roku

w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

w Busku - Zdroju

 

w Sesji udział wzięli:

Radni Rady Powiatu w Busku - Zdroju

 

oraz

 

- Radca Prawny - Bożena Sadłos

- Szef Wojskowego Centrum Rekrutacji w Busku - Zdroju - ppłk Tomasz Kot

- Naczelnicy i Kierownicy Wydziałów Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju

- Dyrektorzy jednostek organizacyjnych powiatu oraz służb, inspekcji i straży

- Mieszkańcy Powiatu

 

Porządek obrad:

 

Otwarcie Sesji.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokołu z LII Sesji Rady Powiatu.

Sprawozdanie Zarządu Powiatu z działalności za okres pomiędzy sesjami.

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024.

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2024 - 2030.

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania w 2024 r. opłat za udział nauczycieli w formach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Buski.

Zapoznanie z protokołem z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Busku - Zdroju w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.

Sprawy różne i wolne wnioski.

Zamknięcie Sesji.

 

 

 

Ad. 1

Obradom przewodniczył Andrzej Gądek - Przewodniczący Rady Powiatu, który powitał zebranych i o godz. 9.00 otworzył LIII Sesję Rady Powiatu w Busku - Zdroju.

 

Przewodniczący Rady Powiatu w Busku - Zdroju Andrzej Gądek, wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, poinformował, iż:

Administratorem danych osobowych przetwarzanych podczas obrad Sesji Rady Powiatu
w Busku - Zdroju jest Starosta Buski z siedzibą w Starostwie Powiatowym w Busku - Zdroju.

Sesja Rady Powiatu w Busku - Zdroju jest jawna, a dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji obowiązku transmitowania i rejestracji obrad Rady Powiatu w Busku - Zdroju za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk oraz ich udostępniania na podstawie art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Obowiązek informacyjny w pozostałym zakresie został zrealizowany poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej administratora oraz na drzwiach sali, w której odbywają się obrady Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 Radnych (1 Radny nieobecny usprawiedliwiony), co wobec ustawowego składu Rady Powiatu wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał oraz decyzji. Listy obecności Radnych oraz zaproszonych osób stanowią załącznik nr 1 i nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad. 3

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad po pkt 8, pkt 9, pkt 10 i pkt 11 w brzmieniu:

 

pkt 9 Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny od Gminy Pacanów.

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

 

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

 

pkt 10 Sprawozdanie Starosty Buskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2023 rok.

 

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

 

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

 

pkt 11 Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za rok 2023.

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

Pozostałe punkty pozostają bez zmian z zachowaniem ciągłości numeracji:

dotychczasowy pkt 9 otrzyma numerację 12

dotychczasowy pkt 10 otrzyma numerację 13

dotychczasowy pkt 11 otrzyma numerację 14

Innych propozycji zmian porządku obrad nie zgłoszono.

 

Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

 

Ad. 4

Protokół Nr LII / 2023 z Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 28 grudnia 2023 roku został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:

 

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

Ad. 5

Sprawozdanie Zarządu Powiatu za okres międzysesyjny tj. od dnia 28 grudnia 2023 roku do dnia 19 stycznia 2024 roku, przedstawił Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz. W okresie tym Zarząd odbył 4 posiedzenia.

Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu z działalności w okresie międzysesyjnym, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek podziękował za przedstawione sprawozdanie.

 

Ad. 6

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024.

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Poinformował, iż projekt budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 był przedmiotem szczegółowej analizy na posiedzeniach Komisji Rady Powiatu.

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz poinformował o autopoprawce do w/w projektu uchwały oraz do projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2024 - 2030.

Uchwała Nr 74/2023 IX Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 grudnia 2023 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Powiatu Buskiego na 2024 rok; Uchwała Nr 75/2023 IX Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 grudnia 2023 roku w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej Powiatu Buskiego na 2024 rok; Uchwała Nr 76/2023 IX Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 grudnia 2023 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Buskiego na lata 2024-2030 - stanowią załączniki nr 4, 5 i 6 do niniejszego protokołu.

 

Wniosek Komisji Finansowo - Budżetowej z dnia 16.01.2024 roku skierowany do Zarządu Powiatu w Busku - Zdroju, zawierający pozytywną opinię dotyczącą projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 oraz projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2024-2030 - stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. W w/w posiedzeniu Komisji Finansowo - Budżetowej uczestniczyli również Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Powiatu, którzy na piśmie przedłożyli opinie Komisji dotyczące projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030. Wszystkie opinie przekazane Komisji Finansowo - Budżetowej są opiniami pozytywnymi.

Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Ludomir Leszczyński zabierając głos w dyskusji nad projektem budżetu poinformował, iż jak co roku w okresie procedowania nad uchwałą budżetową Powiatu Buskiego, Komisja Finansowo - Budżetowa odbyła robocze spotkania, których celem była analiza oraz zapoznanie się z treścią uchwały budżetowej, a w konsekwencji wypracowanie stanowiska Komisji i przekazanie go zgodnie z uchwałą Nr XXXII/319/2010 z dnia 28 stycznia 2010 roku Zarządowi Powiatu. W myśl obowiązujących przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o samorządzie powiatowym podejmowanie uchwał w sprawie uchwalenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego w powiecie należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy. Budżet Powiatu Buskiego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Był on opracowany w sposób przewidziany prawem i przy respektowaniu określonych nakazów prawnych, co potwierdziła również w swych opiniach Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach. Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej Powiatu. Analizując tegoroczny budżet należy stwierdzić, że jest on przygotowany, skonstruowany na miarę naszych możliwości i potrzeb ze szczególnym naciskiem na słowo możliwości. Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej scharakteryzował i omówił główne założenia budżetu na 2024 rok. Budżet Powiatu Buskiego na 2024 rok to budżet rekordowy. W historii 25 lat funkcjonowania Powiatu Buskiego jeszcze nigdy nie był na takim poziomie. Pomimo tego z całą pewnością nie zaspakaja wszystkich oczekiwań pracowników, jednostek organizacyjnych oraz radnych. Planowane dochody budżetowe zostały ustalone w łącznej wysokości 161 707 592 zł, w tym dochody bieżące w wysokości 130 120 139 zł i majątkowe w wysokości 31 587 453 zł. Wydatki natomiast w łącznej wysokości 175 807 592 zł, w tym bieżące 129 840 087 zł oraz majątkowe 45 967 505 zł. Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami budżetowymi stanowi deficyt budżetowy, który został ustalony w wysokości 14 100 000 zł. W budżecie Powiatu Buskiego zostały zaplanowane również przychody w łącznej wysokości 16 618 908 zł i rozchody w wysokości 2 518 908 zł. Pozycję dominującą po stronie dochodów stanowi subwencja ogólna, która planowana jest w wysokości 78 225 898 zł, co stanowi 60 % dochodów bieżących ogółem Powiatu. W ramach przyznanej kwoty, 59 400 790 zł, to subwencja oświatowa, która mimo iż jest większa o 10 mln złotych w stosunku do roku ubiegłego nie pokrywa nawet planowanych wydatków bieżących jednostek oświatowych, nie mówiąc już o inwestycjach w tej dziedzinie. Powiat będzie zmuszony dołożyć do zadań oświatowych w roku bieżącym około 5 mln zł. Kolejną bardzo ważną pozycją budżetową po stronie dochodów są wpływy z udziału w podatku PIT, planowane tylko w wysokości 16 400 000 zł. W wyniku dotychczasowych reform - to jest podniesienia kwoty wolnej od podatku oraz zmniejszenia stawki podatkowej z 17 % na 12 % szacuje się, że Powiat otrzyma w roku bieżącym około 4 mln zł mniej niż powinien. Warto w tym miejscu nadmienić, że dotychczas brak jakichkolwiek rozwiązań systemowych ze strony Rządu, które by ten problem mogły rozwiązać. Budżet samorządu powiatowego to nie tylko zadania własne, ale ogrom zadań zleconych przez administrację rządową, na realizację których winny być zabezpieczone środki w wymaganych wielkościach przez budżet państwa. Na rok bieżący zostały przyznane dotacje celowe na finansowanie tych zadań tylko w wysokości 10 198 838 zł, gdzie planowane wydatki z tego tytułu przekroczą ponad 12 500 000 zł. Różnicę znów Powiat musi pokryć z dochodów własnych lub ograniczyć wydatki na zadania własne. W omawianym budżecie przyjęto wzrost wydatków na bieżące utrzymanie i funkcjonowanie jednostek na poziomie 7 % , wzrost wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi po 700 zł do płacy zasadniczej na etat, co stanowi średnio około 14% podwyżki wśród tej grupy pracowników samorządowych. Zaplanowano również podwyżki dla nauczycieli, z tym, że w tej chwili tylko na poziomie 12,3 %. Zwiększenie tej wartości będzie możliwe dopiero
po uchwaleniu budżetu państwa i otrzymaniu ostatecznych decyzji z Ministerstwa Finansów. Biorąc powyższe pod uwagę już na tym etapie wiadomo, że budżet powiatu będzie musiał przejść wiele modyfikacji, aby urealnić go do obecnej sytuacji społeczno - ekonomicznej i gospodarczej. Oczkiem w głowie wszystkich tu obecnych jak również Mieszkańców, jest jak co roku plan wydatków na zadania majątkowe. W tegorocznym budżecie na inwestycje Powiat Buski zamierza przeznaczyć prawie 46 mln zł (45 967 505 zł). Mimo zaplanowanej tak znacznej kwoty na ten cel
i przyjęcia do budżetu powiatu zadań ze wszystkich gmin Powiatu Buskiego, biorąc pod uwagę również ogromne nakłady na wydatki bieżące, które Powiat musi w wielu przypadkach pokrywać z dochodów własnych, to udział wydatków majątkowych w stosunku do wydatków ogółem na poziomie 26 % jest niewystarczający. Przewodniczącego Komisji Finansowo - Budżetowej po części przekonują argumentacje Zarządu Powiatu, który ma do dyspozycji ograniczone środki własne i w wielu przypadkach wstrzymuje się z realizacją określonych zadań, czekając na współfinansowanie z zewnątrz, to jest z Krajowego Planu Odbudowy, z funduszy europejskich jak również z funduszy krajowych, z których jak to zdarzało się dotychczas, środki z niewiadomych przyczyn omijały Powiat Buski. Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej liczy, że po uruchomieniu tych programów Zarząd Powiatu stanie na wysokości zadania i poczyni starania, aby pozyskać środki ze wszystkich możliwych źródeł, co przyczyni się do rozwoju Powiatu Buskiego. W związku z planowanym deficytem w wysokości 14 100 000,00 zł, Zarząd Powiatu wskazał następujące źródła jego finansowania: 1) z wolnych środków pozostających na rachunku jako nadwyżki środków pieniężnych wynikających z rozliczeń z lat ubiegłych w kwocie 5 214 449,00 zł, 2) z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu 2023 roku, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w wysokości - 8 589 202 zł, 3) z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu 2023 roku wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w wysokości – 296 349 zł. Ponadto Powiat Buski w roku 2024 jest zobowiązany do spłaty kolejnej raty swych zobowiązań długoterminowych, które zostały zaplanowane w rozchodach budżetowych w łącznej kwocie 2 518 908 zł. Podobnie jak część deficytu rozchody zostaną sfinansowane z wolnych środków pozostających na rachunku budżetu jako nadwyżki środków pieniężnych wynikających z rozliczeń z lat ubiegłych. Z analizy przedstawionych dokumentów oraz sald na rachunkach budżetu powiatu wynika, że pozostają środki, które będą mogły być zaangażowane w finansowanie deficytu i rozchodów budżetowych. W projekcie budżetu zaplanowana została zgodnie z art. 222 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, rezerwa ogólna 300 tys. zł oraz rezerwa na zarządzanie kryzysowe 200 tys. zł. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, że stosownie do art. 222 ustawy o finansach publicznych wartości przyjęte w tegorocznym budżecie i związane z nim kwoty przychodów i rozchodów są zgodne z wartościami przyjętymi w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Projekt budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok spełnia wymóg wynikający z art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o przychody, o których mowa w art. 217 ust 2 pkt 5, 6, i 8. Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Ludomir Leszczyński raz jeszcze zwrócił uwagę na fakt, że w tak trudnym ekonomicznie czasie - inflacja, drożyzna - nie zapominamy o pracownikach. W budżecie Powiatu Buskiego zaplanowano środki na fundusz płac i pochodnych - w tym podwyżka wynagrodzeń dla pracowników od stycznia po 700 złotych do pensji zasadniczej plus stażowe i tak na przykład pracownik z 20 letnim stażem otrzyma 840 złotych. Należy nadmienić, że koszt po stronie pracodawcy wynosi około 1 000 złotych. Kwotę na podwyżki rozdzielono na jednostki organizacyjne i będzie ona dotyczyła 840 osób, w tym blisko 500 pracowników administracji i obsługi oraz około 340 nauczycieli. W przypadku eskalacji konfliktu za naszą wschodnią granicą, upoważniono Zarząd Powiatu do realizacji zadań na podstawie paragrafu 12 uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok. Projekt uchwały budżetowej jak i projekt wieloletniej prognozy finansowej, a także dodatkowo sposób i możliwości sfinansowania deficytu budżetowego Powiatu Buskiego na rok 2024 otrzymały pozytywną opinię IX Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 grudnia 2023 roku, co znaczy, że projekt jest zgodny z art. 211 ust. 5 ustawy o finansach publicznych. Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej Ludomir Leszczyński złożył podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w prace nad tegorocznym budżetem - księgowym, dyrektorom, kierownikom oraz naczelnikom wszystkich jednostek organizacyjnych Powiatu Buskiego. Podziękował Staroście Buskiemu i Skarbnikowi Powiatu za pomoc w analizie budżetu oraz wszystkim Przewodniczącym Komisji Rady Powiatu oraz Radnym Rady Powiatu w Busku - Zdroju. To już ostatni budżet w tej kadencji. Przewodniczący Komisji złożył wszystkim życzenia wytrwania do końca jego realizacji w niezmienionym składzie i jak zawsze wspierania się i uzupełniania w realizacji budżetu, bez względu na reprezentowane poglądy, a wszystko po to, aby Mieszkańcom Powiatu Buskiego pomimo tak trudnego i nieprzewidywalnego czasu żyło się jak najlepiej.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Eliasz zabierając głos w dyskusji nad budżetem poinformował, iż w dniu dzisiejszym stoimy przed ważnym wydarzeniem jakim jest podjęcie decyzji o przyjęciu budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok. Jest to tym bardziej ważne, że to ostatni budżet przyjmowany w tej kadencji Rady Powiatu, więc każdemu z Radnych zależy na tym, aby był to budżet zapamiętany jako najlepszy z punktu widzenia każdego Mieszkańca Powiatu. Obecna kadencja przypadła na bardzo trudny okres. Pandemia, szalejąca inflacja, czy wojna w Ukrainie - to wszystko sprawiło, że realizowane dochody budżetowe trudno było wykonać, a jeszcze trudniej planowane wydatki ograniczyć. Prognozowane dochody budżetowe na 2024 rok wynoszą 161 707 592 zł, natomiast wydatki planowane są w wysokości 175 807 592 zł. Jak wspomniał Przewodniczący Komisji Finansowo - Budżetowej jest to największy budżet po stronie dochodów i wydatków. Nie oznacza to jednak, że został on obciążony dużym deficytem budżetowym - wynosi on 14 100 000 zł, co stanowi około 8 % planowanych wydatków, a co istotne na jego sfinansowanie nie będziemy zaciągać żadnych kredytów i pożyczek. Dokonując analizy przyjętych wartości w przedłożonym projekcie należy stwierdzić, że budżet na 2024 rok zaplanowano z zachowaniem zasady równowagi budżetowej. Prognozowane dochody są bardzo realne do osiągnięcia, a planowane wydatki zabezpieczają środki na realizację zadań własnych i zleconych Powiatu Buskiego. Do realizacji na 2024 rok zostały przyjęte praktycznie wszystkie zadania, o które wnioskowali Radni i Mieszkańcy Powiatu. Część zadań to kontynuacja przedsięwzięć rozpoczętych w roku ubiegłym, na które już rozpoczęły się postępowania przetargowe, kolejne czekają na decyzję Wysokiej Rady, ponieważ są zaplanowane w procedowanej uchwale budżetowej, a jeszcze inne posiadają zabezpieczenie wkładu własnego Powiatu i będą zgłaszane do Krajowego Planu Odbudowy, Regionalnego Programu Operacyjnego, Rządowego Programu Rozwoju Dróg lub innych programów ogłaszanych w 2024 roku. Ważne, że jako Powiat mamy zabezpieczenie w postaci wkładu własnego i po rozstrzygnięciu procedur konkursowych będziemy mogli natychmiast przystępować do ich realizacji. Wiele zadań w roku bieżącym Powiat Buski zamierza realizować przy udziale organizacji pozarządowych, więc już dziś aktualne jest zaproszenie do współpracy dla wszystkich podmiotów spełniających procedury konkursowe. Niewątpliwie najbardziej cieszy fakt, że w tegorocznym budżecie udało się zaplanować dość znaczne środki na podwyżki dla pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Z tego tytułu zostały zwiększone wydatki budżetowe o około 8 mln złotych, a cały fundusz płac wraz z pochodnymi został zwiększony o blisko 14 mln złotych w stosunku do roku ubiegłego. Jest to ogromna kwota biorąc pod uwagę fakt, że dotychczas udawało nam się przeznaczać na zwiększenie funduszu płac i pochodnych znacznie mniejsze środki. Z zapewnień Zarządu Powiatu wiadomo, że tak ogromną kwotę na fundusz płac i pochodnych możemy przeznaczyć między innymi dzięki zaangażowaniu i ogromnej dyscyplinie budżetowej wszystkich dyrektorów, naczelników i pracowników jednostek budżetowych Powiatu Buskiego. Dziś można jasno powiedzieć, że ciągłe spotkania Zarządu Powiatu z dyrektorami, naczelnikami przyniosły wymierne korzyści dla wszystkich. Należy również zaznaczyć, że jak wynika z doniesień medialnych, wypowiedzi polityków, ale i samej analizy projektu budżetu państwa, jeśli tylko zostanie on przyjęty przez obie izby parlamentu, w co Wiceprzewodniczący Rady Powiatu nie wątpi, a następnie podpisany przez Prezydenta, kwota jaką przeznaczymy na tegoroczne wydatki związane z funduszem płac może jeszcze wzrosnąć. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Eliasz pokłada głęboką nadzieję, że zwiększenie to będzie dotyczyło wszystkich pracowników zatrudnionych w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Mając na uwadze przytoczone argumenty, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Krzysztof Eliasz poinformował, iż Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego - Porozumienie Samorządowe Busko - Zdrój będzie głosował za uchwaleniem budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok w przedstawionym kształcie.

 

Radny Tadeusz Jewiarz biorąc udział w dyskusji nad budżetem Powiatu Buskiego na 2024 rok, poinformował, iż realizacja zadań inwestycyjnych jest bardzo istotną sprawą, jednakże zawsze najważniejszy jest człowiek. Cieszy Radnego fakt, że w budżecie Powiatu Buskiego na rok 2024 zaplanowane zostały tak znaczące podwyżki płac dla pracowników.

Radny Grzegorz Jankowski poinformował, iż przedstawiony projekt budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok zaplanowany został z bardzo dużym rozmachem i Radny obawia się o jego realizację. W odczuciu Radnego wykazany deficyt jest bardzo wysoki. Biorąc pod uwagę przymierzane podwyżki cen gazu i energii powyższy budżet będzie musiał być nowelizowany. Radny Grzegorz Jankowski podkreślił, iż pozytywnym aspektem jest zaplanowana podwyżka płac dla pracowników Starostwa Powiatowego i jednostek podległych. Radny zwrócił uwagę, aby powyższa podwyżka objęła wszystkich pracowników, bowiem w roku ubiegłym niektórzy pracownicy zostali pominięci.

Radna Teresa Krupska zabrała głos w dyskusji nad budżetem Powiatu Buskiego na 2024 rok. Poinformowała, iż z przedstawionych informacji wynika, że ciągle jest za mało pieniędzy, mimo tego, co roku niektóre zaplanowane inwestycje udaje się wykonać, celem zaspokojenia potrzeb Mieszkańców Powiatu Buskiego. Jednak sprawą spędzającą sen z powiek jest Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Radna Teresa Krupska stwierdziła, iż Radni nie mają wystarczającej wiedzy na temat zadłużenia Szpitala. Wiadomo, że budżet Szpitala w Busku - Zdroju nie bilansuje się i jest niewydolny. Radna Teresa Krupska przytoczyła wybrane zapisy z protokołów z posiedzeń Zarządu Powiatu w Busku - Zdroju. Poinformowała, iż: Narodowy Fundusz Zdrowia w Kielcach zaproponował ryczałt w kwocie ponad 56 mln zł, natomiast Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju twierdzi, że ryczałt w wysokości 70 mln zł zabezpieczałby koszty funkcjonowania Szpitala. Najwięcej środków finansowych przeznacza się na wynagrodzenia pracowników Szpitala. Dyrektor Szpitala informuje, że firmy współpracujące ze Szpitalem kierują wnioski o zapłatę zobowiązań na drogę postępowania sądowego, gdzie sąd na wniosek Dyrektora rozkłada zobowiązanie na raty, bądź niestety zasądza zapłatę w całości. Kwota zobowiązań wymagalnych wynosi 15 300 000 zł. Dyrektor informuje o zmianach, które zamierza wprowadzić w Szpitalu w zakresie przeorganizowania pracy oddziałów. W budynku Oddziału Chorób Zakaźnych będzie też Oddział Płucny. Przedsięwzięcie to wymaga znacznych kosztów, które wcześniej nie były przewidziane. Do budynku Oddziału Chorób Płuc przeniesiona zostanie rehabilitacja ambulatoryjna, gdyż Dyrektor zamierza zrezygnować z dzierżawy budynku po byłej szkole budowlance. Radna przypomniała, że w 2021 roku podpisano w/w umowę dzierżawy na okres 5 lat, celem stworzenia lepszych warunków dla pacjentów. Radna zwróciła się z pytaniem co się stanie, kiedy umowa ta zostanie przerwana i kto poniesie koszty tej transakcji? Niestety, nastąpi też zmiana w zatrudnieniu pracowników Szpitala. Mogą być przeorganizowania, a do kierowania ich pracy zostanie zatrudniona dodatkowa osoba. Dyrektor ZOZ poinformował też o konieczności zaciągnięcia pożyczki na spłatę zobowiązań wymagalnych w instytucji finansującej polskie szpitale w wysokości 15 mln złotych. Dyrektor ZOZ poinformował również Zarząd Powiatu, że Firma Affidea nie wyraziła zgody, aby nierozliczone koszty za prąd były wliczone na poczet płatności za tomograf. Przedsiębiorstwo gazowe skierowało do Rady Powiatu jako organu nadzorującego ZOZ pismo, że placówka jest od dłuższego czasu dłużnikiem Spółki. Radna Teresa Krupska stwierdziła, iż Radni nie wiedzą jaka jest kwota zadłużenia. Ile na dzień dzisiejszy wynosi dług Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju? Radni nie mają żadnej informacji w w/w zakresie. Radna zwróciła się do Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju z pytaniem, czy te wszystkie proponowane pomysły przysłużą się do zmniejszenia zadłużenia Szpitala? Czy Dyrektor zrealizował wszystkie zalecenia wskazane podczas kontroli przez Sanepid, Straż Pożarną czy Inspekcję Pracy? Radna Teresa Krupska stwierdziła, iż na to, że Szpital w Busku - Zdroju jest w bardzo złej kondycji finansowej wskazują wyniki i opinia Mieszkańców. Bardzo trafnie ocenił sytuację Szpitala jeden z Mieszkańców. Radna przytoczyła zapis ze strony internetowej: przede wszystkim właściwe zarządzanie, obecnie mamy daleko idące zaniedbania, co pokazują wyniki. Co miesiąc brakuje około milion złotych. Przyczyną są na pewno błędy przy kontraktowaniu świadczeń w Narodowym Funduszu Zdrowia. Długofalowo należy profilować działalność leczniczą, dzięki czemu można prowadzić zakład z nadwyżką. Radna Teresa Krupska stwierdziła, iż w zupełności zgadza się z w/w opinią. Radna poddała pod wątpliwość trafność i zasadność niektórych pomysłów Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Jednym z nich jest zamknięcie na jakiś czas działalności Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej. Jaka to będzie oszczędność? Jest też informacja, że Oddział Ginekologiczny i Oddział Położniczy również są nieopłacalne. Radna zwróciła się do Starosty Buskiego z pytaniem czy zgoda Zarządu Powiatu na zaciągnięcie pożyczki przez Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju w kwocie 15 mln zł pozwoli na spłacenie tylko zobowiązań wymagalnych? Co będzie dalej? Jakie jest obecne zadłużenie Szpitala w Busku - Zdroju? Co jeśli zadłużenie to będzie się pogłębiać? Zdaniem Radnej Teresy Krupskiej w tym temacie powinna odbyć się szeroka dyskusja. Radni nie wiedzieli o powyższej trudnej sytuacji finansowej Szpitala w Busku - Zdroju. Radna Teresa Krupska o powyższym dowiedziała się z protokołów z posiedzeń Zarządu Powiatu w Busku - Zdroju. Podczas posiedzeń Komisji Rady Powiatu w dniu 16 stycznia 2024 roku nie było żadnej informacji w powyższym zakresie. Radna ubolewa, że sytuacja w Szpitalu w Busku - Zdroju jest tak trudna. Zwróciła się z prośbą do Zarządu Powiatu o informowanie Radnych Rady Powiatu na bieżąco o sytuacji finansowej Szpitala w Busku - Zdroju i wspólne szukanie rozwiązań. Rada Powiatu w Busku - Zdroju jako organ nadzorujący winien znać sytuację Szpitala na bieżąco. Radna Teresa Krupska stwierdziła, iż Szpital jest na skraju bankructwa. Do tej pory ani Starosta Buski ani Zarząd Powiatu nie informował Radnych o tak tragicznej sytuacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Radna Teresa Krupska zwróciła uwagę, iż Radni spoza Klubu Prawa i Sprawiedliwości w ogóle nie zabierają głosu w powyższej sprawie. Odnosząc się do projektu budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 Radna poinformowała, iż wstrzyma się od głosu.

Starosta Buski Jerzy Kolarz w odniesieniu do powyższego poinformował, iż Zarząd Powiatu niczego nie utajnia i żadna teoria spiskowa nie ma tu miejsca. Informacje powzięte przez Radną Teresę Krupską jak sama stwierdziła pochodzą z protokołów z posiedzeń Zarządu Powiatu, które po przyjęciu na kolejnym posiedzeniu, publikuje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju. Są one ogólnodostępne. Sprawy dotyczące pożyczki dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju omawiane były przez Zarząd Powiatu podczas ostatniego tygodnia. Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, iż Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju na dzień 31 grudnia 2023 roku posiadał 20 mln 400 tys. zł kredytów i pożyczek rozłożonych do spłaty na kolejne lata. Analizując bieżącą sytuację Szpitala w Busku - Zdroju wielokrotnie zarówno na posiedzeniach Zarządu Powiatu, Komisjach Rady Powiatu i Sesjach Rady Powiatu, Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju oraz Starosta Buski informowali, że wartość ryczałtu dla Szpitala w Busku - Zdroju jest niewystarczająca i powoduje braki w budżecie Szpitala miesięcznie około 1 miliona złotych. Ani przyznany ryczałt, ani dodatkowe przychody nie zamykają w 100% bilansu Szpitala. Po dokonaniu oceny przez Biegłych Rewidentów pokazana zostanie strata Szpitala za rok 2023, bowiem czym innym jest strata Szpitala, a czym innym są zobowiązania wymagalne. Tych zobowiązań wymagalnych jest ponad 15 mln złotych, które należy pokryć, aby uniknąć roszczeń czy też tytułów komorniczych. Zarząd Powiatu w Busku - Zdroju analizując powyższą sytuację wyraził zgodę na zaciągnięcie przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju pożyczki w wysokości 15 mln zł. Mając na uwadze trudną sytuację finansową Szpitala w Busku - Zdroju, Zarząd Powiatu bardzo ostrożnie podszedł do konstruowania projektu budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024, tworząc rezerwy. W rezerwach powiatowych są środki na czarną godzinę. Starosta Buski Jerzy Kolarz przypomniał, iż w obecnej kadencji Powiat nie zaciągał żadnych kredytów, a spłata kredytów wcześniejszych jest płynna. Decydując się na wyrażenie zgody dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju na zaciągnięcie pożyczki, Zarząd Powiatu w Busku - Zdroju liczy również na zmianę polityki Rządu w zakresie ochrony zdrowia oraz przeszacowanie wartości ryczałtów dla szpitali. Ponadto Dyrektor Szpitala musi pochylić się nad programem naprawczym, dokonać analizy poszczególnych oddziałów szpitalnych, zawrzeć dodatkowe umowy na działania przynoszące dochody tak, aby Szpital się bilansował i posiadał środki finansowe na spłatę pożyczki. Wielokrotnie podczas Komisji i Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju podnoszony był temat Oddziału Ginekologii i Położnictwa. Biorąc pod uwagę obecną demografię, warto zastanowić się nad zmianami organizacyjnymi w tym zakresie. Należy też wychodzić naprzeciw potrzebom osób starszych. Odnosząc się do pytania Radnej Teresy Krupskiej w zakresie wypowiedzenia umowy dzierżawy budynku po byłej szkole dla potrzeb Szpitala, Starosta Buski Jerzy Kolarz stwierdził, iż każda umowa może zostać wypowiedziana z zachowaniem okresu wypowiedzenia, określonym w danej umowie. Odnośnie Firmy Affidea, która nie wyraziła zgody, aby nierozliczone koszty za prąd były wliczone na poczet płatności za tomograf, Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, iż w tym zakresie działania prowadzone są zgodnie z obowiązującymi procedurami. Odnosząc się do przedstawionego projektu budżetu Powiatu Buskiego na 2024 rok, Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, iż Zarząd Powiatu w Busku - Zdroju szuka zawsze najlepszych rozwiązań. Realizuje wiele różnych zadań w Powiecie Buskim, czasem rezygnując z niektórych przedsięwzięć w oczekiwaniu na korzystniejsze warunki dofinansowań ze środków zewnętrznych. Odnosząc się do uwagi Radnego Grzegorza Jankowskiego, iż budżet Powiatu Buskiego na 2024 rok zaplanowany został z bardzo dużym rozmachem i wysokim deficytem Starosta Buski stwierdził, iż deficyt ten nie jest pokrywany żadnym kredytem, a nawet są jeszcze wykazane wolne środki finansowe. Świadczy to, iż Zarząd Powiatu bardzo ostrożnie podchodzi zarówno do projektowania jak i realizacji budżetu. Deficyt pokrywany jest środkami własnymi, bez potrzeby zaciągania kredytów. Budżet Powiatu Buskiego niewątpliwie będzie nowelizowany w ciągu roku, bowiem po przyjęciu budżetu państwa zmienią się wartości. Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował o planowanym w dniu 6 lutego 2024 roku spotkaniu w Warszawie z przedstawicielami Rządu, podczas którego omawiane będą sprawy dotyczące powiatów oraz szukanie najkorzystniejszych rozwiązań. Odpowiadając na uwagę Radnego Grzegorza Jankowskiego, Starosta Buski Jerzy Kolarz zapewnił, iż od 1 stycznia 2024 roku wszyscy pracownicy Starostwa Powiatowego i jednostek podległych otrzymają zaplanowane w budżecie podwyżki płac.

Radna Bogusława Majcherczak stwierdziła, iż szpitale są jednostkami, które powinny być w całości finansowane z budżetu państwa. Procedury winny być wycenione na takim poziomie, aby zabezpieczyć prawidłowe funkcjonowanie oraz bilansowanie się Zespołów Opieki Zdrowotnej. Głównym problemem Szpitali od dłuższego czasu jest niedoszacowanie procedur.

Członek Zarządu Powiatu Tomasz Mierzwa odnosząc się do wypowiedzi Radnej Teresy Krupskiej, iż Członkowie Zarządu Powiatu nie wypowiadają się na Sesji odnośnie sytuacji Szpitala w Busku - Zdroju, podkreślił, iż to właśnie temat Szpitala jest podnoszony praktycznie na każdym posiedzeniu Zarządu Powiatu. Według Niego jest to najtrudniejszy temat w całej kadencji. Razem z Dyrektorem i Główną Księgową Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju oraz Skarbnikiem Powiatu na posiedzeniach Zarządu odbywa się analiza i szukanie rozwiązań, aby Szpital się nie zadłużał. Według Zarządu Powiatu zadłużenie to nie wynika ze złego zarządzania, lecz ze złej wyceny świadczeń. W ostatnim czasie budżet szpitala nie domykał się kwotą w skali między 800 tys. zł, a 1 mln zł miesięcznie. Na dziś zobowiązania wymagalne Szpitala są rzędu 15 mln zł i wcale nie maleją. Pożyczka w wysokości 15 mln zł wystarczy tylko na pokrycie zaległości wymagalnych. Zarząd Powiatu analizuje i szuka rozwiązań powyższej sytuacji. Jeżeli jednak nie nastąpi zmiana wycen procedur i kontraktu oraz całościowego podejścia Rządu, to zadłużenie szpitali będzie się pogłębiać. Z analiz Zarządu Powiatu wynika, że połowa Oddziałów w Szpitalu w Busku - Zdroju jest nierentowna. Potrzebna jest reorganizacja, zmniejszenie łóżek na jednym oddziale, zwiększenie łóżek na innym, zwiększanie ilości przychodni oraz szukanie dodatkowych przychodów. Zarząd Powiatu liczy na konstruktywne rozwiązania Rządu w podejściu do szpitali w Polsce.

Radny Grzegorz Jankowski odniósł się do wypowiedzi Radnej Bogusławy Majcherczak informując, iż środki finansowe na płace i na wydatki w Zespole Opieki Zdrowotnej stanowią osobne paragrafy i należy to rozdzielić. Radny Grzegorz Jankowski zwrócił się z pytaniem czy możliwa jest zmiana przeznaczenia obecnego Oddziału Zakaźnego i dostosowania na potrzeby Oddziału Rehabilitacyjnego, biorąc pod uwagę, iż remont w/w Oddziału realizowany był ze środków unijnych? Czy obowiązują obostrzenia prawne, że przez 5 lat nie można zmienić przeznaczenia obiektu?

Radny Roman Duda w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę, iż ryczałt Szpitala w Busku - Zdroju był naliczony według cen z 2008 roku i przez 16 lat - mimo wielu zmian ekonomicznych, gospodarczych i społecznych - funkcjonuje według tych cen. Niedoszacowanie procedur, brak zapłaty w 100 % za nadwykonania (a jedynie w 60 %), wzrost cen leków o 200 %, powoduje zadłużanie się Szpitala w Busku - Zdroju. Jak w tej sytuacji Szpital ma się zbilansować, biorąc pod uwagę, iż 80-90 % swojego budżetu wydatkuje na płace pracowników? Żaden przedsiębiorca nie jest w stanie utrzymać takiego zakładu pracy. Przyczyną zadłużania się szpitali jest zła wycena ryczałtów i rozliczanie według starych cen. Radny Roman Duda zwrócił się z pytaniem do Starosty Buskiego czy w województwie świętokrzyskim jest jakikolwiek szpital, który nie jest zadłużony?

W odniesieniu do powyższego Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, iż nie analizował sytuacji ekonomicznej innych szpitali w województwie świętokrzyskim, jednak generalnie sytuacja w służbie zdrowia jest bardzo trudna, bowiem dług szpitali powiatowych i nie tylko powiatowych urósł prawie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego.

Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak poinformował, iż jest w stanie wziąć na siebie pełną odpowiedzialność za wszystkie wady systemu oraz za błędy w zarządzaniu, jednak nie jest w stanie wytłumaczyć tego, że inny szpital o porównywalnej strukturze oddziałów otrzymuje rocznie większy budżet o 37 mln złotych od budżetu Szpitala w Busku - Zdroju, bo jak się dowiedział tamten szpital sobie to załatwił, bo miał znajomości. Dyrektor wyznaje zasadę równych praw i funkcjonowania wszystkich podmiotów na równych zasadach. Odnosząc się do długów Szpitala w Busku - Zdroju, które narastają w sposób niezależny, Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wskazał, iż gdyby Rada Powiatu w Busku - Zdroju co roku przeznaczała choć 3 mln zł dla potrzeb Szpitala lub gdyby każda z 8 Gmin Powiatu Buskiego wspierała corocznie kwotą 1 mln zł Szpital, który zabezpiecza pacjentów z terenu Powiatu Buskiego, powiatów ościennych oraz kuracjuszy, to sytuacja byłaby zupełnie inna. Takich wniosków jednak nie ma i nie było, Dyrektor musi zatem radzić sobie sam. Dyrektor liczy na zwiększenie finansowania dla Szpitali z budżetu państwa. Obecnie należy zarządzać i gospodarować długami, tak aby leczyć pacjentów według najlepszych standardów. Szpital w Busku - Zdroju liczy 11 Oddziałów. Niektóre z tych 11 Oddziałów z ekonomicznego punktu widzenia powinny być zamknięte, ale biorąc pod uwagę społeczny, ludzki punkt widzenia to te Oddziały są bardzo potrzebne. Dyrektor podkreślił, iż ochrona zdrowia jest niedofinansowana, a podział środków finansowych jest niejasny, oparty o różne kryteria w tym również polityczne. Środki finansowe, które otrzymuje Szpital w Busku - Zdroju są niewystarczające. Dyrektor potrzebuje milion złotych więcej miesięcznie, a otrzymał milion sześćset tysięcy złotych więcej na rok. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju zwrócił się z prośbą do Radnych o wyważenie swoich wypowiedzi, bowiem zawsze na bieżąco informował o bardzo trudnej sytuacji finansowej Szpitala w Busku - Zdroju. Dziś należy zapewnić funkcjonowanie Szpitala i ustabilizować sytuację. Nie należy denerwować pacjentów, lecz szukać konstruktywnych rozwiązań. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak poinformował, iż nie podejmie się likwidacji żadnych Oddziałów w Szpitalu w Busku - Zdroju. Jeżeli do miesiąca czerwca 2024 roku nie nastąpi zmiana przepisów w zakresie finansowania i podejścia do ochrony zdrowia, wówczas podziękuje za współpracę.

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek zwrócił uwagę na to jak duże środki finansowe przekazywane są do różnego rodzaju stowarzyszeń, podczas gdy ochrona zdrowia i szpitale w Polsce są od wielu lat tak bardzo niedofinansowane. W przypadku braku zdecydowanej pomocy finansowej dla szpitali ze strony państwa czy samorządów trudno jest oczekiwać na rozwiązanie problemu zadłużenia.

Po zamknięciu dyskusji, Przewodniczący Rady Andrzej Gądek poddał projekt uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 15

przeciw - 0

wstrzymał się - 3

Uchwała Nr LIII / 532 / 2024 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 19 stycznia 2024 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024 - stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podziękował Radnym Rady Powiatu za przyjęcie budżetu Powiatu Buskiego na rok 2024. W imieniu Zarządu Powiatu zobowiązał się do jak najlepszej realizacji jego założeń dla wspólnego dobra Mieszkańców i rozwoju Powiatu Buskiego. Radnych, którzy wstrzymali się od głosu zapewnił, iż mimo tego Zarząd Powiatu będzie realizował wszystkie przyjęte w budżecie zadania.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek na wniosek Radnej Bogusławy Majcherczak o godz. 11:20 ogłosił 10 minutową przerwę, a po wznowieniu porządku obrad przystąpiono do realizacji pkt 7 porządku obrad.

 

Ad. 7

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2024 - 2030.

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

Radny Jan Bartosik w nawiązaniu do wypowiedzi Starosty Buskiego Jerzego Kolarza w zakresie głosowania nad budżetem Powiatu Buskiego, zaznaczył, iż głosowanie jest suwerenną decyzją każdego Radnego i Starosta winien to uszanować.

Starosta Buski Jerzy Kolarz stwierdził, iż nie kwestionuje prawa radnych do głosowania, stwierdził jedynie, iż Zarząd Powiatu mimo głosów wstrzymujących się i tak będzie realizował założenia budżetu.

Odnosząc się do wypowiedzi Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju o ewentualnej rezygnacji z pracy jeśli nie nastąpią istotne zmiany w finansowaniu szpitali, Radny Jan Bartosik stwierdził, iż jak w każdym środowisku również w Szpitalu w Busku - Zdroju są zwolennicy zarówno odejścia jak i pozostania Dyrektora Grzegorza Lasaka na obecnym stanowisku.

Radny Piotr Wąsowicz odnosząc się do wypowiedzi Radnego Jana Bartosika stwierdził, iż to nie On będzie decydował o zwolnieniu z pracy Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. W Szpitalu są pracownicy, którzy są zarówno za jak i przeciw Dyrektorowi Grzegorzowi Lasakowi. Szpital w Busku - Zdroju mimo ogromnych trudności funkcjonuje dobrze, a Dyrektor robi wszystko, aby utrzymać go w dobrej kondycji. Najważniejszy jest człowiek, więc każdy pacjent w Szpitalu powinien być odpowiednio przyjęty i zaopiekowany. Radny Piotr Wąsowicz zaapelował o zgodę, konstruktywne działanie i zaprzestanie atakowania się nawzajem.

W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt
uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 15

przeciw - 0

wstrzymał się - 3

Uchwała Nr LIII / 533 / 2024 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 19 stycznia 2024 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2024 - 2030 - stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania w 2024 r. opłat za udział nauczycieli w formach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Buski.

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt
uchwały pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

 

Uchwała Nr LIII / 534 / 2024 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 19 stycznia 2024 roku w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania w 2024 r. opłat za udział nauczycieli w formach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Buski - stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

 

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny od Gminy Pacanów.

 

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt
uchwały pod głosowanie.

Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:

za - 18

przeciw - 0

wstrzymał się - 0

Uchwała Nr LIII / 535 / 2024 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 19 stycznia 2024 roku w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny od Gminy Pacanów - stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

 

Imienny wykaz głosowań przeprowadzonych podczas LIII Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju w dniu 19 stycznia 2024 roku - stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 10

Sprawozdanie Starosty Buskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Busku - Zdroju za 2023 rok - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 13 do niniejszego protokołu zostało przyjęte przez Radę Powiatu do wiadomości.

 

Ad. 11

Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za rok 2023 - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 14 do niniejszego protokołu zostało przyjęte przez Radę Powiatu do wiadomości.

 

Ad. 12

Rada Powiatu zapoznała się z protokołem z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Busku - Zdroju w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś odczytał zapisy Protokołu Nr 67/2023 z dnia 8 grudnia 2023 roku z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu w Busku - Zdroju w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. Komisja Rewizyjna Rady Powiatu dokonała kontroli dokumentów w zakresie Modernizacji budynku Oddziału Chorób Zakaźnych w celu dostosowania zgodnie z wymogami sanitarno - epidemiologicznymi w związku z COVID-19. Etap I i etap II. Komisja Rewizyjna stwierdza, że dokumenty prowadzone w sposób prawidłowy. Inwestycja według oświadczenia Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorza Lasaka została wykonana bez zastrzeżeń oraz zakończona została w terminie. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 5 281 786,38 zł. W/w Modernizacja objęta jest 36 miesięczną gwarancją. Faktury opisywane są prawidłowo pod względem merytorycznym i finansowym. Komisja Rewizyjna nie wnosi uwag i zastrzeżeń. Powyższy wniosek został przyjęty przez Członków Komisji Rewizyjnej w głosowaniu: za - 5, przeciw - 0, wstrzymał się - 0.

Komisja Rewizyjna w głosowaniu jednogłośnie poparła również wniosek Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorza Lasaka o sfinansowanie zakupu 30 łóżek elektrycznych wraz z materacami, kompletem szafek przyłóżkowych oraz wieszaków do kroplówek, na potrzeby poszerzenia/zwiększenia działalności Oddziału Geriatrycznego w Szpitalu w Busku - Zdroju - za kwotę 270 tys. zł.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś zapoznał również Radnych z zakresem spraw poruszonych w punkcie sprawy różne niniejszego posiedzenia Komisji Rewizyjnej w związku z pytaniami zgłoszonymi przez Członka Komisji Jana Bartosika.

 

Członek Komisji Jan Bartosik w nawiązaniu do wyżej wymienionego posiedzenia Komisji Rewizyjnej poinformował, iż po przyjęciu porządku obrad przystąpiono do kontroli. Do punktu 4 porządku obrad kontrola przebiegała w miarę poprawnie. Zaczęło się psuć w punkcie 5 sprawy różne i wolne wnioski, gdzie Radny chciał dopyto inwestycje w Szpitalu ze środków publicznych, a Przewodniczący Komisji dążył do zamknięcia posiedzenia. Radny Jan Bartosik poinformował, iż na przełomie lat 2020/2021 w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju realizowana była inwestycja pod nazwą: Budowa łącznika pomiędzy budynkiem Głównym Szpitala a Oddziałem Gruźlicy i Chorób Płuc. Inwestycja ta kosztowała około 2 mln zł. Po oddaniu tej inwestycji do użytku okazało się, że było wiele uwag i usterek, które Dyrektor Szpitala zgłosił do Wykonawcy, celem usunięcia i naprawy pismem z dnia 30 sierpnia 2021 roku. Były to ubytki w płytkach, popękane płytki w ciągu komunikacyjnym, a także pojawiające się pęknięcia i zacieki ścian i sufitów. Usterki te na dzień dzisiejszy zostały usunięte. Usterki te zgłaszane były przez pracowników Szpitala, bowiem występowały trudności z przewożeniem pacjentów. Radny Jan Bartosik poinformował, iż podczas w/w kontroli brak było książki obiektu budowlanego, a tym samym brak możliwości sprawdzenia wpisów. W 2016 roku został opracowany projekt pod nazwą: Rozbudowa i doposażenie Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wraz z budową lądowiska dla helikopterów, celem utworzenia Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Projekt ten kosztował 185 tys. zł. Wniosek o dofinansowanie do Ministerstwa Zdrowia został złożony 30 grudnia 2016 roku. Ministerstwo po rozpatrzeniu, w dniu 3 marca 2017 roku wezwało do poprawy i uzupełnienia powyższego wniosku, wytykając liczne błędy. Radny Jan Bartosik przytoczył w/w błędy. Starosta Buski jako organ nadzorujący wraz z Dyrektorem Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju składając ten wniosek popełnili ponad 60 błędów. 15 marca 2017 roku Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju przesłał do Ministerstwa poprawiony wniosek, ale jak się okazało dalej nie spełniał on kryterium formalnego. Ministerstwo Zdrowia w dniu 16 maja 2017 roku ponownie przesłał informacje do Szpitala, że pomimo wezwania Wnioskodawcy do poprawy i uzupełnienia wniosku nie wszystkie punkty zostały wypełnione, bądź wypełnione zostały błędnie i niezgodnie z instrukcją wypełnienia formularza wniosku o dofinansowanie. Radny Jan Bartosik poinformował, iż osoba, która pośredniczyła w złożeniu powyższego wniosku i z którą Dyrektor Szpitala podpisał umowę na kwotę 14 tys. zł, mimo, że wniosek był obarczony wieloma błędami to i tak Szpital wypłacił Jej 70 % kwoty umowy w wysokości 9 800 zł brutto. W zawartej umowie w/W osoba oświadczyła, że posiada kwalifikacje zawodowe i doświadczenie wymagane do realizacji przypisanego jej zadania. Radny podkreślił brak pisma, w którym Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wzywa do zwrotu tych środków finansowych, a tym samym odstępuje od dochodzenia zwrotu środków publicznych. Ponadto, Starosta Buski Decyzją Nr 671/16 z dnia 13 marca 2017 roku zatwierdz projekt budowy i udziel pozwolenia na budowę dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju obejmującego Rozbudowę i doposażenie Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wraz z budową lądowiska dla helikopterów, celem utworzenia Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. W związku z tym, że dziennik budowy zarejestrowany został dopiero w dniu 13 marca 2020 roku, Radny Jan Bartosik zwrócił się z pytaniem co działo się między tymi datami? Przeglądając zapisy w obecnym dzienniku budowy Radny zwrócił uwagę na brak aktualnej daty wpisu. Ostatni wpis odnotowano dnia 13 marca 2020 roku. Aby nie stracić pozwolenia na budowę wykonywane czynności powinny być odnotowywane w dzienniku budowy co 3 lata. W tym przypadku termin 3 lat minął dnia 13 marca 2023 roku. Radny zwraca na powyższe uwagę, bowiem Radni Rady Powiatu niejednokrotnie byli zapewniani przez Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju, że dziennik jest aktualny. Dziś uaktualnianie zapisów w w/w dzienniku budowy byłoby fałszerstwem. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju podczas Komisji oznajmił, że zostanie pobrany nowy dziennik budowy. Nie dotarło do Dyrektora, że decyzja o pozwoleniu na budowę wygasła. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa jeśli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczną. Stan na dzień dzisiejszy jest taki, że wydatkowano 200 tys. zł i projekt został odłożony na półkę. Pieniądze na powyższą inwestycję zostały przekierowane do innego szpitala, bo Szpital w Busku - Zdroju nie potrafił prawidłowo złożyć wniosku o którym mowa. Gdyby wniosek został poprawnie złożony to zdaniem Radnego mógł zostać rozpatrzony pozytywnie.

Starosta Buski Jerzy Kolarz poinformował, iż dziennika budowy nie wydaje się wraz z pozwoleniem na budowę. Dziennik budowy można wydać na wniosek Inwestora w ciągu 3 lat od dnia wydania pozwolenia na budowę. Czyli są 3 lata na realizację inwestycji od czasu wydania pozwolenia na budowę chyba, że w międzyczasie wykonane zostaną jakieś wpisy, które świadczą o tym, że inwestycja została rozpoczęta. Starosta Buski Jerzy Kolarz stwierdził, iż Zarząd Powiatu zawsze korzysta z pojawiających się możliwości skorzystania ze środków zewnętrznych w ramach różnego rodzaju programów.

Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak przyznał rację Radnemu Janowi Bartosikowi, że były uwagi Ministerstwa do złożonego wniosku. Każde złożenie wniosku poddawane jest dwutorowej ocenie. Pierwsza ocena to jest ocena formalna, gdzie instytucja oceniająca wytyka pewne błędy i zwraca wniosek do uzupełnienia. Druga ocena jest oceną merytoryczną - trudną do zweryfikowania czym oceniający się kierowali. Otrzymana odpowiedź z Ministerstwa stwierdzała, że w związku z rekomendacją Wojewody Świętokrzyskiego środki finansowe, które miały być przeznaczone dla Szpitala w Busku - Zdroju na Rozbudowę i doposażenie Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wraz z budową lądowiska dla helikopterów, celem utworzenia Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, przekierowane zostały na potrzeby budowy Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Szpitala Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Kielcach. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak poinformował, iż projekt w powyższym zakresie jest nadal aktualny i może zostać wykorzystany jeśli pojawią się środki finansowe. W czasie COVID-19 zgodnie z potrzebami projekt ten został uaktualniony. Dziennik budowy pobrany został celem dokonania wpisów geodezyjnych, aby przedłożyć obowiązywanie pozwolenia na budowę. Nie przedłużamy ważności dokumentacji projektowej lecz pozwolenia na budowę. Jeśli pojawi się szansa na środki finansowe, wówczas Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wystąpi do Starosty Buskiego o wydanie nowego pozwolenia na budowę. Dokumentacja projektowa nie straciła ważności, natomiast wydane zostanie nowe pozwolenie na budowę. Jedynym problemem w powyższym zakresie jest brak finansowania na powyższe zadanie. Odnosząc się do wyboru Firmy/Osoby, która pośredniczyła w złożeniu wniosku Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju poinformował, iż w wyniku przeprowadzonego przetargu wybrana została najkorzystniejsza oferta w powyższym zakresie. To, że przygotowany wniosek nie zyskał pozytywnej oceny merytorycznej, to ani ta Firma ani Dyrektor nie mieli na powyższe wpływu. Zwrot wypłaconych środków musiałby się odbyć na drodze sądowej.

Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek wyraził słowa uznania dla pracy Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju. biorąc pod uwagę bardzo trudną sytuację finansową oraz wiele bardzo trudnych sytuacji jakie miały miejsce w ciągu ostatnich lat w tym COVID-19.

 

Ad. 13

W sprawach różnych i wolnych wnioskach:

 

1. Radni Rady Powiatu zapoznali się z Planem dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w 2024 roku - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

 

2. Starosta Buski Jerzy Kolarz udzielił odpowiedzi na pytanie Radnej Teresy Krupskiej w zakresie procesu tworzenia Warsztatów Terapii Zajęciowej w Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej w Winiarach. Wyjaśnił, iż umowa która została zawarta ze Stowarzyszeniem dotyczyła tylko użyczenia adresu, aby móc rozpocząć procedurę. Na dziś Stowarzyszenie ma orzeczonych 30 uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Do końca miesiąca stycznia 2024 roku jak zapewnił Prezes Stowarzyszenia ma zostać złożony stosowny wniosek. Jeżeli wniosek będzie spełniał wszelkie wymogi wynikające z przepisów prawa zostanie on przesłany do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie. Jeżeli PFRON wyrazi zgodę na utworzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej i przydzieli stosowne środki finansowe, wówczas mogą się rozpocząć prace organizacyjno - przygotowawcze w Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej w Winiarach w tym montowanie podliczników i dzielenie się kosztami opłat za media. Na dziś budynek w Winiarach użytkuje tylko Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza.

 

3. Starosta Buski Jerzy Kolarz udzielając odpowiedzi na zapytanie Radnej Teresy Krupskiej, poinformował, iż uszkodzenie elewacji budynku Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Winiarach nastąpiło w wyniku wichury. Przewrócone, połamane drzewa spowodowały szkody, stąd potrzeba zabezpieczenia środków finansowych w kwocie 50 tys. zł dla potrzeb w/w Placówki.

 

4. Starosta Buski Jerzy Kolarz na prośbę Radnej Teresy Krupskiej zobowiązał się do przeprowadzenia rozmowy z Nadleśniczym Nadleśnictwa Chmielnik w zakresie modernizacji drogi na odcinku Piasek Wielki - Rzegocin - Górnowola - Pawłów. Starosta zapewnił, iż jest w kontakcie z Nadleśnictwem i monitoruje powyższą sprawę, licząc na pozytywne jej rozstrzygnięcie.

 

Ad. 14

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek dziękując wszystkim obecnym za udział o godz. 12.20 zamknął LIII Sesję Rady Powiatu w Busku - Zdroju.

 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokół sporządziła:

Barbara Banaś

 

Niniejszy protokół stanowi zwięzłą, skróconą wersję przebiegu posiedzenia LIII Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju, która odbyła się w dniu 19 stycznia 2024 roku. Dokładny jej przebieg zawiera nagranie, udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju.

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Biuro Obsługi Rady i Zarządu
Data utworzenia:2024-02-05
Data publikacji:2024-02-05
Osoba sporządzająca dokument:Barbara Banaś
Osoba wprowadzająca dokument:Piotr Cira
Liczba odwiedzin:186