Protokół Nr VIII / 2015 z Sesji Rady Powiatu
Protokół Nr VIII / 2015 z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju która odbyła się w dniu 29 czerwca 2015 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju [ PDF ]
Znak: BR. 0002.2.VIII.2015
Protokół Nr VIII / 2015
z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju
która odbyła się w dniu 29 czerwca 2015 roku
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego
w Busku-Zdroju
w posiedzeniu udział wzięli:
- Radni Powiatu w Busku-Zdroju
- Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego
zaproszone osoby:
- Grzegorz Gałuszka - Radny Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju
- Marzena Piórkowska - Komendant Powiatowy Policji w Busku-Zdroju
- Kazimierz Ścibiło - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Busku-Zdroju
- Zbigniew Pietraszewski - Z-ca Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju d/s Finansowych
- Andrzej Smulczyński - Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku-Zdroju
- Helena Bebel - Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Zborowie
- Stanisław Kozioł - Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Gnojnie
- Justyna Kwiatkowska - Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Busku-Zdroju
- Teresa Wójcik - Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stopnicy
- Jolanta Maślicha - Dyrektor Powiatowego Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju
- Lucyna Wojnowska - Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju
- Ewa Charczuk - nauczyciel - Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju
- Agnieszka Partyka - nauczyciel - Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju
- Paulina Lasak - pedagog - Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Busku-Zdroju
- Sylwester Pałka - Dyrektor Zespołu Szkół Techniczno - Informatycznych w Busku-Zdroju
- Andrzej Bilewski - Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Busku-Zdroju
- Grzegorz Wojciechowski - Dyrektor Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Busku-Zdroju
- Janusz Ciba - nauczyciel - I Liceum Ogólnokształcące w Busku-Zdroju
- Krzysztof Tułak - Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju
- Krzysztof Socha - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Busku-Zdroju
- Marian Szostak - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Busku-Zdroju
- Piotr Zeljaś - Dyrektor Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Winiarach
- Robert Szafraniec - NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” Międzygminna Organizacja Związkowa z siedzibą w Stopnicy
oraz
- Mieszkańcy Powiatu Buskiego
- Przedstawiciele lokalnej prasy i telewizji
Porządek obrad:
- Otwarcie Sesji Rady Powiatu.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Powiatu.
- Sprawozdanie Zarządu Powiatu z działalności za okres pomiędzy sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Informacja o stanie mienia Powiatu Buskiego za 2014 rok.
- Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju za rok 2014.
- Podjęcie uchwał Rady Powiatu w sprawie
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2014 rok,
- absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok,
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju przy ul. Bohaterów Warszawy 67 za 2014 rokoraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego za ten okres,
- zmiany uchwały nr XXI / 206 / 2012 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 28 września 2012 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Powiatu Buskiego niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
- zmiany uchwały Nr II/17/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Promocji Powiatu,
- zmiany uchwały Nr II/18/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Sprawy różne i wolne wnioski.
- Podsumowanie projektu pt. „Zagraniczna praktyka atutem młodego technika”, realizowanego w ramach programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność osób uczących się i kadry przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju.
- Zamknięcie Sesji Rady Powiatu.
Ad. 1
Obradom przewodniczył Andrzej Gądek - Przewodniczący Rady Powiatu, który powitał zebranych i o godz. 10.00 otworzył VIII Sesję Rady Powiatu w Busku-Zdroju.
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek wręczył Radnemu Tadeuszowi Grochowinie Legitymację Radnego Powiatu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Andrzej Gądek oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy16Radnych, co wobec ustawowego składu Rady Powiatu wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał oraz decyzji - listy obecności radnych oraz zaproszonych osób stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz, uzasadniając, zgłosił wprowadzenie n/w zmian do porządku obrad:
- wprowadzenie do porządku obrad w pkt 9, po literze „f” liter „g”, „h”, „i”, „j”, „k”, „l” w brzmieniu:
g) zawarcia porozumienia o wspólnej organizacji Dożynek Powiatowych Pacanów 2015.
h)wyrażenia zgody na wydzierżawienie powierzchni użytkowej znajdującej się na parterze w budynku głównym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju.
i) o zmianie uchwały Nr V/42/2015 Rady Powiatu z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju oraz ustalenia terminu jej pierwszego posiedzenia.
j) zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2015 roku.
k) przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2015 roku.
l) zmiany uchwały nr IV/27/2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 30 stycznia 2015 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2015 - 2030.
Innych propozycji zmian porządku obrad nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek poddał pod głosowanie poszczególne powyższe wnioski dotyczące zmiany porządku obrad, w przytoczonym wyżej brzmieniu.
Poszczególne wnioski dotyczące zmian w porządku obrad, zostały przyjęte przez Radę Powiatu w odrębnych głosowaniach - stosunkiem głosów - na 16 Radnych obecnych na sali:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Na wniosek Przewodniczącego Rady Powiatu Andrzeja Gądka, porządek obrad wraz z przyjętymi powyżej zmianami, został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu stosunkiem głosów - na 16 Radnych obecnych na sali:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Ad. 4
Protokół Nr VII / 2015 z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 22 maja 2015 roku został przyjęty przez Radę Powiatu bez uwag, w głosowaniu stosunkiem głosów - na 16 Radnych obecnych na sali:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Ad. 5
Sprawozdanie Zarządu Powiatu za okres międzysesyjny tj. od dnia 22maja 2015 roku do 29czerwca 2015 roku, przedstawił Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz. W okresie tym Zarząd odbył 6 posiedzeń.
Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu z działalności w okresie międzysesyjnym, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek podziękował za przedstawione sprawozdanie.
Ad. 6
Interpelacje i zapytania Radnych:
1. Radny Grzegorz Lasak zgłosił n/w interpelacje i zapytania w zakresie:
1.1. Jakie instytucje są uprawione do kontrolowania i nakładania kar pieniężnych dla rolników? Pytanie to Radny skierował do Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Busku-Zdroju z prośbą o wyjaśnienie zasad w zakresie zatrudniania cudzoziemców do pomocy przy sezonowych pracach rolnych np. zbioru truskawek. Radny zawnioskował też o zamieszczenie stosownej informacji w powyższym zakresie na stronie internetowej PUP. Na wielu rolników nałożono dotkliwe kary pieniężne - na jakiej podstawie i jakie instytucje są do tego uprawnione?
1.2. Radny składając podziękowanie za wykonanie remontu drogi na odcinku Żerniki Górne - Janina, zgłosił jednocześnie wniosek o wystąpienie do Burmistrza Miasta i Gminy Busko - Zdrój z prośbą o rozważenie możliwości wykonania oświetlenia przy w/w drodze.
1.3. Radny poinformował, iż w dniu 23 czerwca 2015 roku uczestniczył w odbiorze remontowanej drogi na odcinku Łagiewniki - Elżbiecin. Radny wyrażając swoje ogromne rozczarowanie i niezadowolenie zakresem i jakością wykonanej inwestycji drogowej tj. m.in. wąskim pasem drogowym, szerokimi, niestabilnymi, wysypanymi kamieniem poboczami, nieprawidłowo zabezpieczonymi rowami, zwrócił się do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju
z n/w pytaniami:
- czy w/w droga została odebrana przez Komisję, bo On jako Radny uczestniczący w odbiorze niczego nie podpisywał?
- jaki charakter ma udział Radnych uczestniczących przy odbiorach inwestycji drogowych?
- jakie kryterium oprócz ceny decydowało o wyborze tej a nie innej Firmy Wykonawczej realizującej inwestycję?
- nie czy będzie, tylko kiedy będzie ta inwestycja drogowa poprawiona zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i osób uczestniczących w odbiorze.
- Radny zawnioskował aby zakres każdej inwestycji drogowej realizowanej przez Powiatowy Zarząd Dróg w Busku-Zdroju był wcześniej przedstawiany do akceptacji przez Radnych Rady Powiatu (projekt, zakres prac inwestycji).
Radny zwrócił również uwagę nazadufanie i zarozumialstwo pracowników Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju uczestniczących przy odbiorze w/w drogi. Zdaniem Radnego, jakość wykonywanych i oddawanych do użytku inwestycji drogowych realizowanych przez Powiat świadczy zarówno o gospodarności jak i wyrazie szacunku dla mieszkańców, więc szanując mieszkańców, w/w droga winna być wykonana w należyty sposób, nie sugerując podziałów na lepszych i gorszych.
2. Radny Jerzy Kordos nawiązał do zgłoszonego wniosku o wykonanie chodnika na odcinku 350 m od drogi krajowej Kielce - Tarnów w kierunku Pacanowa. W sprawozdaniu Przewodniczący Zarządu poinformował, iż wniosek został rozpatrzony negatywnie z uwagi na mały ruch pieszych. Radny nie zgadza się z powyższym stwierdzeniem. Ze względów bezpieczeństwa (8 śmiertelnych wypadków) w/w chodnik powinien zostać wykonany, jeśli nie w tym to w przyszłym roku..
3. Radny Piotr Wąsowicz poparł głos Radnego Grzegorza Lasaka w kwestii remontowanej drogi na odcinku Łagiewniki - Elżbiecin. Również uczestniczył w odbiorze tej drogi i w pełni popiera wszystkie zgłoszone uwagi. Będąc jednocześnie mieszkańcem miejscowości Łagiewniki
a tym samym użytkownikiem w/w drogi, wnioskuje, aby ze względów bezpieczeństwa (dwa samochody osobowe mijają się z trudem)i estetyki ponownie przeanalizować i spojrzeć okiem dobrego gospodarza na jakość i sposób wykonanej inwestycji.
4. Radny Ludomir Leszczyński oraz Radny Kamil Kasperczyk - złożyli wspólne n/w interpelacjei zapytania w formie pisemnej:
4.1. Z uwagi na bardzo zły stan techniczny, Radni wnioskują o wykonanie robót odwodnieniowych, konserwację oraz podczyszczenie dna rowu przy drodze powiatowej Nr 0044T na odcinku przez wieś Białoborze -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
4.2. W związku z licznymi uwagami mieszkańców wsi Mietel dotyczącymi stanu technicznego chodnika biegnącego przez wieś wzdłuż drogi krajowej nr 73 (m. in. zarośnięta i zapadnięta kostka), Radni wnioskują o interwencję w przedmiotowej sprawie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
5. Radny Grzegorz Jankowski- złożył n/w interpelacje i zapytania w formie pisemnej:
5.1. Radny wnioskuje o rozważenie możliwości dofinansowania zakupu czytaka oraz mówiącej nawigacji GPS TREKKER BRERE dla osoby niewidomej, która w ostatnich 2-ch latach została potrącona 3-krotnie na pasach dla pieszych. Zakupienie w/w urządzenia, którego koszt wynosi ok. 3500 zł w dużej mierze poprawi bezpieczne poruszanie się w/w osoby -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
5.2. Na prośbę sołtysa i mieszkańców wsi Szaniec, Radny wnioskuje o zamontowanie progu zwalniającego na skrzyżowaniu dróg powiatowych Szaniec-Galów-Młyny, gdzie z uwagi na nadmierną prędkość dochodzi do licznych wypadków i kolizji drogowych -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 7do niniejszego protokołu.
5.3. Na prośbę mieszkańców wsi Owczary, Radny wnioskuje o remont drogi na ulicy Piaskowej: od ul. Długiej do ul. Dębowej w miejscowości Owczary -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
5.4. Na prośbę mieszkańców m. Suchowola oraz radnego Rady Miejskiej, Radny wnioskuje o remont zapadającego się chodnika i obrzeży przy drodze powiatowej w miejscowości Suchowola gm. Stopnica -w/w interpelacja w formie pisemnej stanowi załącznik nr 9do niniejszego protokołu.
Ad. 7
Informacja o stanie mienia Powiatu Buskiego za 2014 rok - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 10 do niniejszego protokołu - została przyjęta w głosowaniu stosunkiem głosów - na 16 Radnych obecnych na sali:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Ad. 8
W dyskusji nad sprawozdaniem rocznym z wykonania planu finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju za rok 2014, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podkreślił, iż wynik finansowy Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju za rok 2014 zamyka się stratą w wysokości 3 923 749 31 zł. Kwota 1 405 521 69 zł zostanie pokryta z budżetu Powiatu a pozostała część w wysokości 2 521 227 62 zł zostanie pokryta przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju we własnym zakresie. Przewodniczący Zarządu zaznaczył, że jeśli organ założycielski nie zdecyduje o pokryciu straty finansowej to musi zaproponować przekształcenie publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w spółkę prawa handlowego. Kwota 1 405 521 69 zł, którą Rada Powiatu w roku bieżącym już po raz ostatni przeznaczy na pokrycie starty finansowej ZOZ, to kwota znacząca, której przeznaczenie może doprowadzić również do trudnej sytuacji finansowej Powiatu. Zatem, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz w sposób jednoznaczny i stanowczy stwierdził, iż cała załoga Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju od najwyższego do najniższego szczebla musi wziąć pełną odpowiedzialność za swój zakład pracy. Musi podjąć pełną determinację w tym zakresie poprzez akceptację i realizację proponowanych kierunków restrukturyzacji. Jeśli ZOZ w Busku-Zdroju ma być nadal placówką publiczną to nieodzowne jest podjęcie wspólnego trudu.
Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju Grzegorz Gałuszka odniósł się do powyższego, informując, iż strata finansowa ZOZ jest w dużej mierze wynikiem niedoszacowania procedur przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Ponadto Dyrektor poinformował o przeprowadzonych inwestycjach, zakupie sprzętu i doposażenia oraz o podjętych działaniach i zobowiązaniach, które kosztują, ale wpływają na poprawę świadczenia usług leczniczych i funkcjonowania Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju Grzegorz Gałuszka złożył całej załodze podziękowania za ich ciężką i odpowiedzialną pracę.
Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju za rok 2014 - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 11 do niniejszego protokołu - zostało przyjęte w głosowaniu stosunkiem głosów - na 16 Radnych obecnych na sali:
za - 15
przeciw - 0
wstrzymał się - 1
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek poinformował Radnych Rady Powiatu o możliwości dokonywania dobrowolnych wpłat na konto Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju z przeznaczeniem na zakup wyposażenia do nowo wyremontowanego Oddziału Dziecięcego.
W nawiązaniu do powyższego, Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej Grzegorz Gałuszka, dziękując Przewodniczącemu Rady za powyższą inicjatywę, poinformował, iż wygenerowane zostało specjalne konto w tym zakresie a wsparcie finansowe dotyczy zakupu np. lodówek czy materacy dla matek opiekujących się dziećmi przebywającymi na Oddziale Dziecięcym.
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek o godz. 11.30 ogłosił 10 minutową przerwę a po wznowieniu porządku obrad przystąpiono do realizacji pkt 9.
Ad. 9
Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek odczytał projekty Uchwał Rady Powiatu, poddając je pod głosowanie:
a) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2014 rok.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Komplet sprawozdań finansowych wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu buskiego za 2014 rok - stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 15 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 15
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Radny Kamil Kasperczyk nie był obecny na sali posiedzeń podczas głosowania.
Uchwała Nr VIII / 70 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2014 rok - stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
b) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Eliasz odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 28maja 2015 roku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Busku-Zdroju za 2014 rok z tytułu wykonania budżetu
Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 28 maja 2015 roku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Busku-Zdroju za 2014 rok z tytułu wykonania budżetu oraz wyciąg z protokołu Komisji - stanowią załącznik nr 14 i nr 15 do niniejszego protokołu.
Uchwała Nr 70/2015 III Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 9 czerwca 2015 roku pozytywnie opiniująca wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Busku-Zdroju za 2014 rok z tytułu wykonania budżetu - stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz omówił pokrótce wykonanie budżetu powiatu za 2014 rok, które było również przedmiotem wnikliwej analizy na poszczególnych Komisjach Rady Powiatu.
Radny Grzegorz Lasak - Przewodniczący Klubu Radnych PSL zabierając głos, zarekomendował wszystkim Radnym udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu Powiatu za 2014 rok. Absolutorium dotyczy prawidłowości wykonania budżetu i jego rozliczenia. Powyższe zostało potwierdzone zarówno pozytywnym wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu jak i pozytywnymi opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach. Zaplanowane dochody budżetowe w wysokości 89 040 745 zł zostały wykonanie na poziomie 84 744 206,31, co stanowi 95,2 %. Zaplanowane wydatki w wysokości 89 303 703 zł zostały wykonane na poziomie 82 945 889,18 zł, co stanowi 92,9% planowanych wydatków budżetowych. Różnica pomiędzy wykonanymi dochodami, z wydatkami w kwocie 1 798 317,13 zł stanowi nadwyżkę budżetową powiatu w roku 2014. Na dzień 31.12.2014 r. Powiat Buski posiadał zobowiązania według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji na kwotę 24 400 000 zł, co w stosunku do uzyskanych dochodów budżetowych stanowi 28,8 %. Radny wskazał również na zrealizowane w 2014 roku inwestycje. Radny Grzegorz Lasak podkreślił, iż absolutorium ma charakter merytoryczny a nie polityczny. Ta merytoryka to również dyskusja na posiedzeniach Zarządu, Sesjach czy Komisjach Rady Powiatu, to również zgłaszane wnioski i interpelacje. Przy udzielaniu absolutorium oceniana jest nie tylko praca Zarządu Powiatu, obecnej i ubiegłej kadencji ale jest to również ocena wszystkich radnych, dyrektorów jednostek organizacyjnych powiatu i ich pracowników oraz wszystkich pracowników Starostwa Powiatowego. Za ten trud i ciężką pracęRadny składa wszystkim serdeczne podziękowanie.Kończąc, Radny Grzegorz Lasak poinformował, iż Klub Radnych PSL w pełni udziela absolutorium dla Zarządu Powiatu z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.
Zamykając dyskusję, Przewodniczący Rady poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 71 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok- stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz w imieniu Zarządu Powiatu podziękował Radnym za jednogłośne udzielenie absolutorium.
c) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju przy
ul. Bohaterów Warszawy 67 za 2014 rokoraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego za ten okres.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Głos zabrał Radny Grzegorz Jankowski, który nawiązując do dyskusji na posiedzeniach Komisji Rady Powiatu oraz do przedstawionego programu restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju, zwrócił uwagę na:
- kwestię generującego długi Oddziału Ginekologicznego,
- rozważenie ograniczenia kosztów zakupu leków i sprzętu jednorazowego (wyraźny wzrost kosztów),
- rozważenie ograniczenia zatrudnienia w ZOZ - zdaniem Radnego występuje przerost zatrudnienia pracowników administracji i personelu pomocniczego.
Radny Grzegorz Jankowski podkreślił, iż Dyrektor ZOZ przypisuje zadłużenie niedoszacowaniu procedur przez NFZ, ale to przecież dotyczy wszystkich szpitali, a jednak nie wszystkie szpitale są zadłużone.
Odnosząc się do powyższego, Dyrektor Grzegorz Gałuszka, przyznał rację w kwestii generującego długi Oddziału Ginekologicznego. Rozważana była również opcja zamknięcia tego Oddziału, jednak względy społeczne oraz proponowane w programie restrukturyzacji kierunki rozwiązań zdecydowały aby w/w Oddział funkcjonował.
Odnosząc się do uwagi Radnego, co do rozważenia ograniczenia kosztów zakupu leków i sprzętu jednorazowego, Dyrektor Grzegorz Gałuszka wyjaśnił, iż część w/w zakupów realizowanych jest w ramach programów profilaktycznych, które są refundowane w 100%.
Co do ograniczenia zatrudnienia w Zespole Opieki Zdrowotnej, to Dyrektor Grzegorz Gałuszka nie uważa, że jest przerost zatrudnienia a wręcz przeciwnie. Zdaniem Dyrektora w ZOZ w Busku-Zdroju prowadzona jest prawidłowa gospodarka zasobami ludzkimi.
Ponadto Dyrektor Grzegorz Gałuszka wyjaśnił, iż niedoszacowanie procedur przez NFZ to jeden z elementów wpływających na zadłużenie. Dyrektor wskazał, iż inne szpitale inwestowały już przynajmniej od roku 2007 w remonty czy zakup sprzętu, podczas gdy szpital w Busku-Zdroju rozpoczął szereg kosztownych inwestycji dopiero od roku 2011 - wydatkowane środki i zaciągnięte zobowiązania mają istotny wpływ na wysokość zadłużenia.
Dyrektor Grzegorz Gałuszka poinformował też o zamiarze zatrudnienia w ZOZ profesjonalnej firmy ochroniarskiej. Ma to bardzo istotne znaczenie biorąc pod uwagę bezpieczeństwo zarówno pacjentów jak i personelu szpitala. Również zasadnym i logicznym rozwiązaniem jest zakupienie cyfrowej centrali telefonicznej. Portierzy, którzy do tej pory pełnili dyżury i obsługiwali centralę telefoniczną przesunięci zostaną na inne stanowiska pracy.
Zamykając dyskusję, Przewodniczący Rady poddał w/w projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 72 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej
w Busku-Zdroju przy ul. Bohaterów Warszawy 67 za 2014 rok oraz pokrycia ujemnego wyniku finansowego za ten okres- stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.
d) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zmiany uchwały nr XXI / 206 / 2012 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 28 września 2012 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Powiatu Buskiego niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 73 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zmiany uchwały nr XXI / 206 / 2012 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia
28 września 2012 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Powiatu Buskiego niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym- stanowi załącznik
nr 19 do niniejszego protokołu.
e) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr II/17/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Promocji Powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 74 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zmiany uchwały Nr II/17/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej
i Promocji Powiatu - stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
f) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr II/18/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 75 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zmiany uchwały Nr II/18/2014 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej- stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.
g) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zawarcia porozumienia o wspólnej organizacji Dożynek Powiatowych Pacanów 2015.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 76 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zawarcia porozumienia o wspólnej organizacji Dożynek Powiatowych Pacanów 2015 - stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.
h) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie powierzchni użytkowej znajdującej się na parterze w budynku głównym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 77 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie powierzchni użytkowej znajdującej się na parterze w budynku głównym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju - stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.
i) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju o zmianie uchwały Nr V/42/2015 Rady Powiatu z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju oraz ustalenia terminu jej pierwszego posiedzenia.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 78 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku o zmianie uchwały Nr V/42/2015 Rady Powiatu z dnia 27 lutego 2015 r.
w sprawie powołania Rady Społecznej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju oraz ustalenia terminu jej pierwszego posiedzenia - stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.
j) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2015 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 79 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie zmian w budżeciePowiatu Buskiego w 2014 rok- stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.
k) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2015 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 16 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 16
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 80 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2015 roku - stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu..
l) Projekt Uchwały Rady Powiatu w Busku-Zdroju w sprawie zmiany uchwały nr IV/27/2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 30 stycznia 2015 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2015 - 2030.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku-Zdroju Andrzej Gądek otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Na 17 Radnych obecnych na sali posiedzeń, Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 17
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Uchwała Nr VIII / 81 / 2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 29 czerwca 20145 roku w sprawiezmiany uchwały nr IV/27/2015 Rady Powiatu w Busku-Zdroju z dnia 30 stycznia 2015 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2015 - 2030 - stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych:
Ad. 1.1.Odpowiadając na zapytanie Radnego Grzegorza Lasaka w sprawie wskazania instytucji uprawnionych do kontrolowania i nakładania kar pieniężnych dla rolników zatrudniających cudzoziemców,Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz poinformował, iż jedyną instytucją uprawnioną do kontroli w zakresie legalności przebywania i zatrudniania cudzoziemców jest Straż Graniczna. Dlaczego jesteśmy kontrolowani? Otóż okazało się, że na terenie Powiatu Buskiego zostało zarejestrowanych na podstawie oświadczeń złożonych przez rolników o możliwości zatrudnienia blisko 5 tys. cudzoziemców. Biorąc pod uwagę, iż na terenie Powiatu Buskiego jest zarejestrowanych ok. 3 tys. osób bezrobotnych, to liczba zarejestrowanych cudzoziemców jest znacząca i wynosi więcej niż na terenie dwunastu pozostałych powiatów Województwa Świętokrzyskiego razem wziętych.
Ad. 1.2. Odpowiadając na wniosek Radnego Grzegorza Lasaka w sprawie wystąpienia do Burmistrza Miasta i Gminy Busko - Zdrój z prośbą o rozważenie możliwości wykonania oświetlenia przy drodze na odcinku Żerniki Górne - Janina, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz poinformował, iż wniosek zostanie przekazany zgodnie z wolą radnego.
Ad. 1.3. i Ad. 3. W odpowiedzi na zapytania Radnego Grzegorza Lasaka i Radnego Piotra Wąsowicza w sprawie odbioru remontowanej drogi na odcinku Łagiewniki - Elżbiecin, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju Krzysztof Tułak poinformowali, iż przedmiotowa inwestycja przeprowadzona została w ramach środków powodziowych na zasadzie nie przebudowy lecz odbudowy, czyli odnowy drogi w istniejących parametrach.
Odpowiadając na pytania Radnego Grzegorza Lasaka, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Krzysztof Tułak poinformował, iż w/w droga została odebrana. Radni biorący udział przy odbiorach dróg na terenie danej gminy nie są członkami Komisji Odbioru, lecz obserwatorami. Co do kryterium wyboru tej a nie innej Firmy Wykonawczej oprócz ceny, drugim kryterium była długość gwarancji. Dyrektor podkreślił, iż droga została wykonania w 100% w takim zakresie na jaki przegotowana została dokumentacja.
Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju Krzysztof Tułak stwierdzili, iż uwagi i wnioski w zakresie planowanych do realizacji zadań drogowych należy zgłaszać na etapie projektowania. To wówczas możliwe jest wnioskowanie np. o poszerzenie pasa drogowego. Odbiór końcowy to etap finalny realizacji inwestycji zgodnie z projektem.
Wniosek Radnego Grzegorza Lasaka aby zakres każdej inwestycji drogowej realizowanej przez Powiatowy Zarząd Dróg w Busku-Zdroju był wcześniej przedstawiany do akceptacji przez Radnych Rady Powiatu. (projekt, zakres prac inwestycji) jest słuszny i Dyrektor Krzysztof Tułak zobowiązał się przyjąć go do realizacji.
Przychylając się do sugestii Radnego Grzegorza Lasaka, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju Krzysztof Tułak poinformował, iż nie ma nic przeciwko, aby Komisja Rewizyjna Rady Powiatu przeprowadziła stosowną kontrolę w zakresie realizacji remontowanej drogi na odcinku Łagiewniki - Elżbiecin.
Ad. 2. W odpowiedzi na zapytanie RadnegoJerzego Kordosaw sprawie wykonania chodnika na odcinku 350 m od drogi krajowej Kielce - Tarnów w kierunku Pacanowa, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz poinformował, iż na dziś Zarząd Powiatu odrzucił przedmiotowy wniosek, ale być może uda się go zrealizować w ramach środków finansowych z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Ad 4. 1.2. Do rozeznania i udzielenia szczegółowej odpowiedzi w formie pisemnej na wspólne interpelacje Radnego Ludomira Leszczyńskiego oraz Radnego Kamila Kasperczyka, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zobowiązał Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju Krzysztofa Tułaka.
Ad 5. 1. Do rozeznania i udzielenia szczegółowej odpowiedzi w formie pisemnej na interpelację Radnego Grzegorza Jankowskiego, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zobowiązał Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku-Zdroju Andrzeja Smulczyńskiego.
Ad 5. 2.3.4. Do rozeznania i udzielenia szczegółowej odpowiedzi w formie pisemnej na interpelacje Radnego Grzegorza Jankowskiego, Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zobowiązał Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju Krzysztofa Tułaka.
Ad. 11
Sprawy różne i wolne wnioski:
1. Radni Rady Powiatu otrzymali Program Restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku-Zdroju - w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 28 do niniejszego protokołu.
Ad. 12
Pani Lucyna Wojnowska - Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju, Pani Ewa Charczuk - nauczyciel - Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju i Pani Agnieszka Partyka - nauczyciel - Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku – Zdroju, przedstawiły prezentację multimedialną podsumowującą projekt pt. „Zagraniczna praktyka atutem młodego technika”, realizowanego w ramach programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność osób uczących się i kadry przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju.
Ad. 13
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Gądek dziękując wszystkim obecnym za udział o godz. 13.30zamknął VIII Sesję Rady Powiatu w Busku-Zdroju.
Protokół sporządziła:
Barbara Banaś
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | Biuro obsługi Rady i Zarządu |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-07-15 |
Data publikacji: | 2015-07-15 |
Osoba sporządzająca dokument: | Barbara Banaś |
Osoba wprowadzająca dokument: | Mariusz Walęzak |
Liczba odwiedzin: | 5994 |
Rozwiń Historia zmian
Data i godzina zmiany | Osoba zmieniająca | Opis zmiany | Poprzednia wersja |
---|---|---|---|
2015-07-16 09:15:00 | Mariusz Walęzak | Dodanie wersji tekstowej protokołu. | Protokół Nr VIII / 2015 z Sesji Rady Powiatu |