Protokół Nr IX/2025 z Sesji Rady Powiatu
Protokół Nr IX/2025 z Sesji Rady Powiatu w Busku-Zdroju, która odbyła się w dniu 14 luty 2025 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Busku-Zdroju [ PDF ] [ ODT ]
Znak: BR. 0002.2.9.2025
Protokół Nr IX/ 2025
z Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju
która odbyła się w dniu 14 lutego 2025 roku
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego
w Busku - Zdroju
w Sesji udział wzięli:
Radni Rady Powiatu w Busku - Zdroju
oraz
- Radca Prawny - Bożena Sadłos
- Naczelnicy i Kierownicy Wydziałów Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju
- Dyrektorzy jednostek organizacyjnych powiatu oraz służb, inspekcji i straży
- Pracownicy oraz Przedstawiciele Związków Zawodowych działających w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju
- Mieszkańcy Powiatu
Porządek obrad:
- Otwarcie Sesji.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z VIII Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju.
- Sprawozdanie Zarządu Powiatu z działalności za okres pomiędzy sesjami.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr XI/117/2019 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 26 września 2019 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
- Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Techniczno - Informatycznych w Busku - Zdroju.
- Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Powiatu w Busku - Zdroju za 2024 rok (Komisji Rewizyjnej, Komisji Finansowo - Budżetowej, Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Promocji Powiatu, Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej, Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji do spraw Bezrobocia, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Komisji Skarg, Wniosków i Petycji).
- Sprawy różne i wolne wnioski.
- Zamknięcie Sesji.
Zawiadomienie stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ad. 1
Obradom przewodniczył Wiesław Skop - Przewodniczący Rady Powiatu, który powitał zebranych i o godz. 9:00 otworzył IX Sesję Rady Powiatu w Busku - Zdroju.
Przewodniczący Rady Powiatu w Busku - Zdroju Wiesław Skop, wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, poinformował, iż:
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych podczas obrad Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju jest Starosta Buski z siedzibą w Starostwie Powiatowym w Busku - Zdroju.
- Sesja Rady Powiatu w Busku - Zdroju jest jawna, a dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji obowiązku transmitowania i rejestracji obrad Rady Powiatu w Busku - Zdroju za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk oraz ich udostępniania na podstawie art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
- Obowiązek informacyjny w pozostałym zakresie został zrealizowany poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej administratora oraz na drzwiach sali, w której odbywają się obrady Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 19 Radnych, co wobec ustawowego składu Rady Powiatu wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał oraz decyzji. Listy obecności Radnych oraz zaproszonych osób stanowią załącznik nr 2 i nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. 3
Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad po pkt 11: pkt 12 w brzmieniu:
pkt 12 Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały VIII / 69 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski.
Pozostałe punkty pozostają bez zmian z zachowaniem ciągłości numeracji.
dotychczasowy pkt 12 otrzyma numerację 13
dotychczasowy pkt 13 otrzyma numerację 14
dotychczasowy pkt 14 otrzyma numerację 15
Powyższy wniosek został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 19
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Radny Grzegorz Jankowski zwrócił się z prośbą o umożliwienie zabrania głosu Pracownikom oraz Przedstawicielom Związków Zawodowych działających w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju w dyskusji w punkcie 6 w brzmieniu: Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.
W odniesieniu do powyższego Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop potwierdził, iż zabranie głosu w/W osób w dyskusji nad Programem Naprawczym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju jest jak najbardziej uzasadnione.
Innych propozycji zmian porządku obrad nie zgłoszono.
Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 19
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Ad. 4
Protokół Nr VIII / 2025 z Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku został przyjęty przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 19
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Ad. 5
Sprawozdanie Zarządu Powiatu za okres międzysesyjny tj. od dnia 24 stycznia 2025 roku do dnia 14 lutego 2025 roku, przedstawił Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz. W okresie tym Zarząd odbył 3 posiedzenia.
Sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu z działalności w okresie międzysesyjnym, stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop podziękował za przedstawione sprawozdanie.
Radny Andrzej Bydłosz poinformował, iż składa w dniu dzisiejszym pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem oraz podpisami Mieszkańców miejscowości Siesławice w sprawie budowy chodnika na odcinku szkoła - rondo.
Ad. 6
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz poinformował, iż przedstawiony Program Naprawczy Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju, jest ostateczną wersją złożoną przez Dyrektora Szpitala w miesiącu styczniu 2025 roku. Zarząd Powiatu w Busku - Zdroju analizując Program Naprawczy, po zgłoszeniu wielu uwag i poprawek ostatecznie w głosowaniu niejednogłośnie przyjął powyższy dokument i wystąpił ze stosowną inicjatywą uchwałodawczą do Rady Powiatu, bo to właśnie Rada Powiatu jest władna do zatwierdzenia lub niezatwierdzenia Programu Naprawczego Szpitala. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju, który jest autorem tego Programu Naprawczego omówi jego założenia.
Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak omówił Program Naprawczy dla Szpitala, który zakłada trzyletnią perspektywę – lata 2024, 2025 i 2026. Program ten jest obowiązkowy dla każdego kierownika podmiotu leczniczego, gdy w placówce wystąpi strata operacyjna. Wskazał, że jeszcze w 2019 roku szpital osiągał dodatni wynik finansowy dzięki korzystnym zapisom amortyzacyjnym. W 2020 roku, mimo wybuchu pandemii COVID-19, wynik finansowy był minimalnie dodatni. Od roku 2021 szpital zaczął notować wyraźne straty finansowe. Dyrektor ZOZ tłumaczy te niekorzystne zmiany jako odbicie od dna po pandemii, które dotknęło zarówno placówkę, jak i cały system opieki zdrowotnej. W odpowiedzi na pogarszającą się sytuację, Program Naprawczy koncentruje się wyłącznie na redukcji i optymalizacji kosztów. Decyzja o braku większego finansowania została potwierdzona ostatnią rozmową z Dyrektor Narodowego Funduszu Zdrowia oraz wynikami założonymi w budżecie państwa. Aktualnie budżet ochrony zdrowia nie przewiduje znaczących wzrostów środków finansowych. Dlatego też konieczna jest redukcja kosztów i zmniejszenie wydatków, szczególnie na funduszu płac, gdyż szpitale opierają swoje funkcjonowanie głównie na środkach przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dyrektor ZOZ podkreślił, że gwałtowny wzrost kosztów energii, środków opatrunkowych, leków oraz podwyżki płac stanowią ogromne obciążenie dla szpitali. Zaznaczył, że żaden system ekonomiczny nie poradziłby sobie z zewnętrznie narzuconym podwyższaniem wynagrodzeń bez dodatkowych środków finansowych. Pomimo dodatnich wyników finansowych w latach 2019 i 2020, kolejne lata przyniosły znaczne pogorszenie sytuacji wyłącznie w aspekcie finansowym. Dyrektor ZOZ zwrócił uwagę, że oprócz kwestii ekonomicznych, istotny jest również aspekt leczniczy, choć ten bywa często pomijany. Redukcja kosztów jest niezbędna, aby Szpital w Busku - Zdroju mógł bilansować się miesięcznie, gdyż miesięczny deficyt rzędu 1,2 mln zł przekłada się na stratę 14,4 mln zł rocznie. W ubiegłym roku podjęto decyzję o ograniczeniu nadgodzin, zwłaszcza w dziedzinie endoprotezoplastyki, aby nie generować dodatkowych, niepokrytych kosztów. Dzięki temu działaniu Szpital w Busku - Zdroju uniknął poniesienia kosztów rzędu 6 mln zł, które nie mogłyby być zrekompensowane przez NFZ. Program Naprawczy zawiera szereg działań mających na celu optymalizację wydatków w całej placówce. Jednym z kluczowych problemów jest fakt, że 85–90% dostępnych środków szpitala jest obecnie przeznaczonych na wynagrodzenia. Wynika to nie z hojności dyrektorów, ale z obowiązujących przepisów ustawy o wynagrodzeniach. W czerwcu 2022 roku zmieniono dotychczasowy model przekazywania środków, z indywidualnych kont na rzecz budżetu szpitala, co jednak nie zaspokoiło potrzeb placówki. Dyrektor zwrócił uwagę na rozbieżność (niedoszacowanie) między kalkulacjami NFZ, a rzeczywistymi kosztami leczenia – NFZ przewiduje 5 tys. zł za pacjenta, podczas gdy koszty mogą wynosić aż 8 tys. zł. W efekcie powstaje luka finansowa, którą szpital nie jest w stanie sam pokryć. Podkreślił, że w Polsce funkcjonuje solidarnościowy system ochrony zdrowia, który ma zapewniać pacjentom leczenie według najlepszych standardów. Z tego względu szpital nie może odmówić wykonania niezbędnych badań diagnostycznych, jak tomografia, mimo że przekraczają one przewidziane koszty. Etyczne i prawne zobowiązania lekarzy uniemożliwiają wprowadzanie drastycznych cięć w świadczeniach medycznych. Program Naprawczy, w odróżnieniu od poprzednich propozycji, skupia się wyłącznie na optymalizacji kosztów bez oczekiwania na dodatkowe dofinansowanie. Dyrektor ZOZ podkreślił, że przy niezmienionym poziomie deficytu szpital będzie zmuszony do dalszego zadłużania się. Obecnie Szpital w Busku - Zdroju korzysta z pożyczki konsolidacyjnej, która dzięki dwuletniemu okresowi karencji pozwala obniżyć miesięczne raty z 500 tys. zł do około 200 tys. zł. Podsumowując, Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak apeluje o konieczność wdrożenia reform i optymalizacji kosztów, aby uniknąć nieustannego zadłużania się szpitala i jednocześnie utrzymać wysoki standard opieki medycznej. Program Naprawczy Szpitala w Busku - Zdroju ma na celu uporządkowanie sytuacji kadrowej i finansowej. W programie zaplanowano zwolnienie lub zakończenie umów dla około 58 osób, poprzez przejście na emeryturę lub nieprzedłużenie umów. Dyrektor podkreślił zależność szpitala od Narodowego Funduszu Zdrowia, co wpływa na konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów. W przypadku braku zmian finansowych, od lipca obecnego roku do zasadniczej pensji pracownika będzie trzeba dołożyć średnio 800–900 zł. Program Naprawczy zakłada ograniczenie straty – bieżący deficyt 1 mln 200 tys. zł miesięcznie ma zostać zmniejszony do połowy roku, a do końca roku nawet bardziej. Kluczowym celem jest osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego operacyjnego w roku 2025. Zapewnienie wystarczających środków na regulowanie bieżących zobowiązań w budżecie szpitala jest jednym z priorytetów programu. Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak zwrócił uwagę na rosnące zadłużenie i pilną potrzebę podjęcia działań naprawczych.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop zachęcił do zabierania głosu i przedstawienia opinii ze strony personelu medycznego Szpitala w Busku - Zdroju.
Lekarz, Kierownik Oddziału Wewnętrznego Szpitala w Busku - Zdroju Jarosław Dobrowolski poinformował, iż w ciągu ostatnich trzech lat ilość pacjentów leczona na oddziale wewnętrznym ma tendencję wzrostową. Jest za racjonalizacją wydatków, jednak jeśli chodzi o standardy, które obowiązują każdego lekarza, to one nie pozwolą na oszczędzanie na każdym badaniu. Należy zdać sobie sprawę z postępu - jakość badania radiologicznego dawniej do jakości tomografii komputerowej obecnie, stanowi ogromną różnicę. Nie można kierować się tylko i wyłącznie kosztami, ale należy też dbać o dobro pacjenta. Racjonalizacja wydatków jest uzasadniona, natomiast nie można oszczędzać za wszelką cenę, bo to może się odbić na dobru pacjenta. Podkreślił, iż oprócz ekonomicznego czynnika ważne jest, aby do Szpitala w Busku - Zdroju przychodzili młodzi lekarze, którzy będą chcieli kształcić się, będą chcieli robić specjalizacje i którzy potem będą pracować i stanowić o jakości świadczonych usług w Szpitalu w Busku - Zdroju. W zakresie kosztów i procedur Kierownik Oddziału Wewnętrznego zwrócił uwagę, iż bardzo często występuje sytuacja, że pacjent przychodzi z jedną chorobą, a potem okazuje się, że tych chorób jest więcej i leczenie nie jest takie proste i nie wpisuje się w narzucone procedury. Podkreślił, że leczenie to nie jest ekonomia i matematyka, ale to jest w dalszym ciągu medycyna.
Naczelna Pielęgniarka w Zespole Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Jadwiga Maciejska - reprezentująca środowisko pielęgniarek, podkreśliła, że obecne zatrudnienie (pielęgniarek) w Szpitalu wynosi ponad 200 osób, co odpowiada minimalnym normom ustalonym przez przepisy i egzekwowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Uważa, że praca przy takim poziomie zatrudnienia nie umożliwia świadczenia opieki na wysokim poziomie, ponieważ ogranicza czas potrzebny na rozmowę z pacjentem i realizację codziennych obowiązków. Krytykuje propozycje optymalizacji zatrudnienia i redukcji kosztów osobowych, wskazując, że dalsze ograniczenia kadrowe mogą uniemożliwić spełnienie wymogów akredytacji i monitoringu jakości. Wyraża obawy, że konsekwencją tych działań będzie obniżenie jakości opieki, co sprawi, że pacjenci zaczną omijać szpital.
Była Pracownica, położna, pracowała w Szpitalu od 1989 roku i miała nadzieję, że dotrwa do emerytury, jednak z powodu likwidacji Oddziału Ginekologiczno-Położniczego musiała podjąć pracę jako pomoc medyczna lub odejść. Początkowo zaakceptowała nowe warunki, mimo że praca ta nie odpowiadała jej kwalifikacjom i odbierała jej możliwość wykonywania zawodu. Po siedmiu miesiącach dowiedziała się, że ma podlegać koordynatorce salowych, co oznaczało dalszą degradację jej zawodowej pozycji, na co nie mogła się zgodzić. Podkreśla, że z żalem opuściła szpital, który był dla Niej drugim domem, i czuje ogromny smutek z powodu sposobu, w jaki zakończyła się jej wieloletnia kariera. Podkreśliła, że źle się dzieje jeśli człowiek nie szanuje człowieka. Była położna wyraża żal, że po latach pracy została zdegradowana do roli, która odbierała jej godność, zmuszając do sprzątania po koleżankach, z którymi wcześniej współpracowała. Czuje się niesłuchana i pozbawiona wsparcia, podkreślając, że człowiek powinien mieć prawo do godnego zakończenia swojej kariery. Nie zależało jej na pieniądzach ani podwyżkach, a jedynie na możliwości spokojnego dopracowania do emerytury, jednak nawet tego jej odmówiono. Podkreśla, że zarządzanie ludźmi powinno opierać się na sercu i szacunku, czego jej zdaniem zabrakło w tej sytuacji.
Radny Tadeusz Jewiarz zwrócił się do Dyrektora Szpitala z dwoma pytaniami. Chciał poznać procentowy wzrost kosztów funkcjonowania Szpitala w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku. Drugie pytanie dotyczyło procentowej zmiany środków przekazanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w tym samym okresie. Radny zaznaczył, że nie oczekuje dokładnych danych od razu, ale liczy na przybliżoną odpowiedź.
Radna Małgorzata Wiśniewska zwróciła uwagę, że dyrektorzy szpitali nie mają wpływu na koszty wynagrodzeń i normy zatrudnienia, ale to na nich spoczywa odpowiedzialność za realizację tych zobowiązań. Podkreśliła konieczność opracowania skutecznego Programu Naprawczego, jednak wskazała na brak konkretnych gwarancji poprawy sytuacji w przedstawionym dokumencie. Zasugerowała, że należałoby określić ramy czasowe oraz odpowiedzialność za wyniki restrukturyzacji, aby możliwa była realna ocena jej skuteczności. Radna wyraziła obawy, że kolejne zamknięcia oddziałów i redukcje personelu odbywają się bez pewności, że decyzje te przyniosą oczekiwane rezultaty.
Radny Grzegorz Jankowski przypomniał, że już w 2021 roku ugrupowanie Prawa i Sprawiedliwości ostrzegało przed pogarszającą się sytuacją finansową Szpitala w Busku - Zdroju, jednak zapewniano, że placówka się zbilansuje, co okazało się nieprawdziwe. Radny wyraził obawę, że przy obecnym Programie Naprawczym Szpital w Busku - Zdroju będzie funkcjonował jedynie do czerwca 2025 roku. Radny zadał Dyrektorowi Szpitala szereg pytań dotyczących m. in. liczby zatrudnionych sekretarek medycznych i ewentualnych redukcji zatrudnienia w tej grupie, zakontraktowanej liczby łóżek na 2025 rok, pokrycia zadłużenia 40-milionową pożyczką oraz zaległości wobec dostawców. Czy prawdą jest, że niektóre długi szpitala są wystawiane na sprzedaż? Radny poinformował, iż na stronach internetowych szpitala ukazały się pozytywne opinie na temat funkcjonowania Ginekologii Jednego Dnia, w formie artykułu sponsorowanego. Radny zwrócił uwagę, iż jednak najważniejsza jest opinia pacjentek, a tej brak. Radny dopytywał także o ilość odejść pracowników na emeryturę lub likwidację stanowisk w rozbiciu na lekarzy, pielęgniarki, salowe, pomoce. Radny zapytał również o koszty przeniesienia oddziału rehabilitacji, kwestię wynagrodzeń lekarzy pracujących na dwóch oddziałach oraz postęp w realizacji zaleceń Straży Pożarnej i Sanepidu. Radny skrytykował Program Naprawczy, nazywając go jedynie „kosmetyką” i wyraził wątpliwości co do decyzji Zarządu Powiatu o jego przyjęciu. Radny zapytał o oszczędności wynikające z utworzenia stanowiska koordynatorki ds. salowych i sprzątaczek, uwzględniając jej wynagrodzenie. Dodatkowo chciał się dowiedzieć, czy zaciągnięta pożyczka pozwoliła na spłatę wszystkich zobowiązań Szpitala w Busku - Zdroju?
Radny Maciej Gawin skrytykował Program Naprawczy Szpitala w Busku - Zdroju, zarzucając mu skupienie się głównie na zwolnieniach 58 osób. Podważył zasadność tak dużej redukcji etatów w krótkim czasie, wskazując, że stopniowe zmniejszanie zatrudnienia od 2023 roku byłoby mniej dotkliwe. Zapytał, czy podobne zwolnienia mają miejsce w innych szpitalach i dlaczego sytuacja w Szpitalu Busku - Zdroju określana jest jedną z najgorszych w regionie. Zła sytuacja szpitali występuje przecież w całym województwie świętokrzyskim i w całej Polsce. Sprawne działania dyrektorów szpitali i zarządów powiatów wpływają na poprawę kondycji finansowej szpitali. Radny podkreślił, że same cięcia nie rozwiążą problemów Szpitala w Busku - Zdroju i mogą negatywnie wpłynąć na jego funkcjonowanie oraz jakość usług. Zwrócił uwagę, że wcześniejsze programy naprawcze nie przyniosły widocznych efektów, a obecny program też nie budzi optymizmu. Radny wyraził obawy dotyczące przyszłości placówki, atmosfery wśród pracowników i licznych spraw sądowych z udziałem szpitala. Podkreślił, że chce, aby Szpital w Busku - Zdroju działał dobrze, gdyż każdy Mieszkaniec, w tym on sam, może kiedyś potrzebować jego usług.
Radna Olga Nalepa zadała Dyrektorowi ZOZ i pracownikom Szpitala szereg pytań dotyczących Programu Naprawczego. Zapytała, na jakiej zasadzie kwalifikowano osoby do zwolnień, zwłaszcza pod kątem posiadania innych źródeł utrzymania, oraz kto analizował te sprawy. Chciała również wiedzieć, jakie konkretne kroki zostaną podjęte w celu lepszego zarządzania stanami magazynowymi i jak pracownicy są rozliczani z materiałów. Poruszyła także temat błędów w dokumentacji medycznej wpływających na finansowanie Szpitala z NFZ oraz brak jasno określonych zakresów odpowiedzialności za wyniki ekonomiczne placówki. Zapytała, czy przy tworzeniu Programu uwzględniono opinie Pracowników i czy mieli oni wpływ na jego kształt? Radna skierowała też pytanie do samych Pracowników, czy popierają Program Naprawczy i w jakich jego aspektach. Na koniec zapytała, czy Pracownicy wychodzą z inicjatywą poprawy funkcjonowania Szpitala w Busku - Zdroju i czy ich sugestie są brane pod uwagę?
Radny Andrzej Bydłosz zwrócił uwagę, że dyskusja dotyczy Programu Naprawczego Szpitala w Busku - Zdroju, a nie poziomu leczenia czy opieki medycznej. To jest temat na odrębne spotkanie. Radny Andrzej Bydłosz skrytykował sposób przygotowania Programu, podkreślając, że opiera się on na hipotetycznych założeniach i nie uwzględnia kluczowych kosztów, np. podwyżek wynagrodzeń, co może prowadzić do znacznie większego deficytu finansowego. Radny wskazał na nieścisłości w finansowaniu audytu, który miał pokryć powiat, a został opłacony ze środków szpitala. Zwraca uwagę na brak przejrzystości w decyzjach finansowych, takich jak zaciągnięcie pożyczki na spłatę wcześniejszych zobowiązań bez analizy ich warunków. Podważa też sposób zarządzania wydatkami, np. wskazując na niepotrzebne koszty dostosowania budynków do rehabilitacji. Radny skrytykował niekonsekwencje w dokumentach – Program Naprawczy rzekomo nie opiera się na audycie, a jednak częściowo się do niego odnosi. Radny Andrzej Bydłosz poruszył temat kosztów energii, dowodząc, że ceny spadły, więc nie jest jasne, dlaczego Szpital nadal boryka się z wysokimi kosztami. Radny zapytał o sposób zakupu energii i brak oszczędności w tej kwestii. Radny podkreślił, że większość inwestycji w szpitalu finansowano z dofinansowań zewnętrznych, a nie ze środków szpitala. Radny Andrzej Bydłosz skrytykował Program Naprawczy Szpitala, podkreślając, że mimo skonsolidowania pożyczki nadal pozostają niespłacone zobowiązania w wysokości 5–7 milionów złotych. Radny zwrócił uwagę, że rozważany jest kolejny kredyt, co według niego prowadzi donikąd, ponieważ stale rosną koszty obsługi długu, a pieniądze są „dosypywane” do dziurawego budżetu. Radny Andrzej Bydłosz zarzuca Programowi nierealistyczny optymizm – zakłada on, że w 2026 roku Szpital osiągnie 3 miliony złotych nadwyżki, podczas gdy Dyrektor ZOZ twierdzi, że brakuje mu 15 milionów rocznie. Nie rozumie, skąd ta rozbieżność i sugeruje, że mogą istnieć ukryte koszty. W opinii Radnego przedstawiony Program Naprawczy nie zapewni Szpitalowi w Busku - Zdroju dodatniego wyniku finansowego.
Radna Teresa Krupska, jako doświadczona pielęgniarka, wyraziła oburzenie i smutek z powodu złej sytuacji w służbie zdrowia, szczególnie w lokalnym szpitalu. Podkreśliła, że zwalnianie pielęgniarek i innych pracowników medycznych drastycznie pogorszy opiekę nad pacjentami, zwłaszcza w okresie dużego obłożenia oddziałów. Radna skrytykowała degradację pielęgniarek do ról salowych oraz decyzje Zarządu, który od lat wiedział o problemach finansowych, ale nie zapobiegł kryzysowi. Zwróciła uwagę na niekonsekwencję - jeszcze niedawno Dyrektor Szpitala zapewniał o dobrej kondycji szpitala, a teraz mówi się o konieczności zwolnień. Radna Teresa Krupska zastanawia się nad faktycznymi oszczędnościami wynikającymi z wprowadzenia koordynatora oraz ewentualnym zastąpieniem kuchni cateringiem, co uznaje za niedopuszczalne. Radna zwróciła się do Starosty Buskiego z pytaniem, czy rzeczywiście wierzy w skuteczność tego Programu Naprawczego i czy może go poprzeć z czystym sumieniem. Radna zwróciła również uwagę na dochodzące głosy, że szpital jest źle zarządzany.
Radny Andrzej Bydłosz uzupełnił swoją wcześniejszą wypowiedź, podkreślając, że Program Naprawczy zakłada likwidację oddziału chirurgicznego i przekształcenie go w oddział chirurgii jednego dnia. Radny zapytał Dyrektora ZOZ i Zarząd Powiatu, które oddziały będą następne do zamknięcia, przypominając, że wcześniej zlikwidowano ginekologię? Radny przytoczył również wypowiedź Dyrektora Grzegorza Lasaka z 2022 roku, który twierdził, że problemem służby zdrowia nie jest brak środków, lecz ich złe wydatkowanie, cyt: "służba zdrowia w Polsce nie jest biedna, są tylko źle wydawane środki finansowe". Radny Andrzej Bydłosz zauważył, że mimo tych słów Szpital w Busku - Zdroju zanotował w tamtym roku stratę ponad 2 miliony złotych, co według Niego mówi samo za siebie.
Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak podkreślił, że Zarząd Powiatu od dawna interesował się sprawami Szpitala w Busku - Zdroju i nadal będzie to robił. Przyznał, że głosował za przyjęciem Programu Naprawczego Szpitala w Busku - Zdroju, ponieważ zależy Mu na przyszłości placówki, jej Pracowników i Mieszkańców Powiatu. Przyznał, że Program nie jest doskonały, ale wynika to z zależności Szpitala od zewnętrznych środków finansowych. Podkreślił, że system finansowania ochrony zdrowia oparty na składkach zdrowotnych jest niewystarczający, a Rząd nie przewiduje dodatkowych środków. Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak postuluje za zmianą podziału funduszy między szpitalami a podstawową opieką zdrowotną (POZ), tak aby wyeliminować rywalizację między tymi sektorami na rzecz współpracy. Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak tłumaczył, że konieczne redukcje zatrudnienia w Szpitalu są wynikiem trudnej sytuacji finansowej i braku innych możliwości oszczędności. Zaznaczył, że decyzje są podejmowane stopniowo, by zminimalizować negatywne skutki dla Pracowników Szpitala. Wskazał, że jeśli nie będzie systemowych zmian, dalsze zwolnienia mogą być nieuniknione. Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak zaapelował o szansę dla Szpitala w Busku - Zdroju licząc na to, że podjęte działania przyniosą pozytywne efekty.
Radny Maciej Gawin zaapelował, aby skupić się na działaniach, które mogą podjąć lokalne władze i kierownictwo szpitala, zamiast obarczać winą Rząd. Choć Radny zgadza się, że system ochrony zdrowia działa źle, podkreśla, że w jego ramach można wprowadzać ulepszenia. Radny skrytykował Program Naprawczy jako nieprzemyślany i oparty głównie na masowych zwolnieniach pracowników, bez uzasadnienia ich liczby. Radny zadeklarował, iż nie poprze programu, ponieważ nie zawiera on konkretnych i dobrze zaplanowanych zmian. Radny proponuje, aby opracować solidny plan restrukturyzacji zamiast akceptować prowizoryczne rozwiązania. Zarząd Powiatu winien wziąć odpowiedzialność i wyrazić swoje jasne stanowisko. Radny ostrzega, że przyjęcie obecnej wersji może prowadzić do dalszych problemów w przyszłości i doprowadzić do poważnego kryzysu. Radny jest za restrukturyzacją i zmianami, ale konkretnymi, a w tym programie tego nie ma.
Radny Grzegorz Jankowski przypomniał, że już w poprzedniej kadencji ostrzegał o rosnącym zadłużeniu Szpitala w Busku - Zdroju, ale jego sygnały zostały zignorowane przez Zarząd Powiatu. Radny przypomniał o pierwszym kredycie, który Jego zdaniem miał charakter niekorzystny, jednak mimo poinformowania władz, nie podjęto żadnych działań naprawczych. Radny podkreślił, że masowe zwolnienia w Szpitalu w Busku - Zdroju są wyjątkowe na skalę województwa – w innych placówkach nie spotkał się z takimi decyzjami. Wspomniał także, że w ubiegłym roku próbował zorganizować spotkanie dyrekcji, związków zawodowych i pracowników Szpitala, jednak napotkał na opór i próby torpedowania tej inicjatywy. Teraz, Jego zdaniem, skutki tych zaniedbań są widoczne.
Radny Andrzej Bydłosz skrytykował narrację Wicestarosty Buskiego Stanisława Klimczaka, jakoby brak uchwalenia Programu Naprawczego miał doprowadzić do likwidacji Szpitala, podkreślając, że placówka i tak będzie funkcjonować. Zwrócił uwagę, że dyskusja na temat Programu trwa od miesięcy, a Zarząd Powiatu twierdzi, iż już wdraża pewne działania, mimo że dokument nie został jeszcze zatwierdzony. Radny podkreślił, że Program nie bilansuje kosztów i zawiera ukryte wydatki, które i tak trzeba będzie ponieść. Radny krytykuje podejście ograniczające się do zwolnienia 58 pracowników bez uwzględnienia innych działań strukturalnych i organizacyjnych, które sugerował audyt. Radny zwrócił uwagę na brak wariantowości programu – przedstawiono jedynie optymistyczny scenariusz bez alternatywy na wypadek niepowodzenia. Ostrzega, że w lipcu może pojawić się konieczność zaciągnięcia wielomilionowego kredytu z poręczeniem Powiatu, co podważa sens wdrażania programu w obecnej formie. Radny apeluje o ponowne przeanalizowanie dokumentu, ponieważ uważa go za nierealny do wykonania.
Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak odniósł się do zarzutów dotyczących długiego czasu opracowywania Programu Naprawczego dla Szpitala w Busku - Zdroju, podkreślając, że każda decyzja, np. dotycząca zwolnień, wymagała dokładnych analiz. Wicestarosta Buski uważa, że konieczne jest podjęcie działań, ponieważ bez Programu nie można nikogo rozliczać – ani Dyrektora, ani Zarządu Powiatu. Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak podkreślił gotowość Zarządu do wzięcia odpowiedzialności za Program Naprawczy i rozliczania z niego Dyrektora ZOZ w Busku - Zdroju co miesiąc, zamiast kwartalnie, ze względu na trudną sytuację. Wicestarosta Buski zaapelował o współpracę i wsparcie Dyrektora oraz Szpitala, zamiast jedynie krytykowania. Zaznaczył, że sukces Dyrektora w zakresie Programu Naprawczego oznacza sukces Szpitala i całego społeczeństwa, bo dzięki temu ludzie będą mogli być leczeni w Szpitalu w Busku - Zdroju.
Radny Andrzej Bydłosz nie zgodził się z zarzutem niespójności swojej wypowiedzi. Podkreślił, że działania naprawcze dla Szpitala już trwają, a uchwalenie Programu Naprawczego nie oznacza ich rozpoczęcia. Wskazuje, że dokument, który jest oceniany, już teraz wydaje się nierealny do zrealizowania.
Członek Zarządu Powiatu Andrzej Lasak wyjaśnił, że Zarząd Powiatu nie przyjął Programu Naprawczego, lecz jedynie przedłożył go Radzie Powiatu do oceny i głosowania. Program Naprawczy przedstawia szczegółową analizę finansową Szpitala w Busku - Zdroju, wskazując na narastające zadłużenie – łącznie około 33 mln zł w ciągu kilkunastu miesięcy – oraz konieczność potencjalnego wsparcia w przyszłości ze strony Powiatu Buskiego. Jest to bardzo istotna informacja biorąc pod uwagę zadania powiatu oraz jednostek organizacyjnych. Członek Zarządu Powiatu Andrzej Lasak skrytykował założenia Programu Naprawczego, wskazując na nierealistyczne prognozy finansowe i brak pełnych danych dotyczących zatrudnienia i wynagrodzeń lekarzy. Podkreślił, że Program nie dostarcza pełnej wiedzy o sytuacji Szpitala, co Jego zdaniem uniemożliwia podjęcie świadomej decyzji. Podczas posiedzeń Zarządu Powiatu wielokrotnie zwracał się z wnioskami o uzupełnienie zapisów i podanie informacji w Programie Naprawczym. Część z nich Dyrektor ZOZ uwzględnił, a część nie. W głosowaniu na posiedzeniu Zarządu Powiatu sprzeciwił się przedłożeniu dokumentu Radzie Powiatu, uznając go za niekompletny i nieprawdziwy.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop poinformował, iż padły dwa rodzaje pytań – jedne skierowane do Dyrektora Szpitala, a drugie do Zarządu Powiatu. Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop zwrócił się do Przewodniczącego Zarządu Powiatu Jerzego Kolarza o odniesienie się do pytań, przypominając, że Zarząd Powiatu przyjął Program Naprawczy Szpitala pozytywnie.
Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz krótko odniósł się do niektórych aspektów poruszonych w dyskusji, zaznaczając, że Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak szczegółowo odpowie na wszystkie pytania. Odnosząc się do pytania Radnego Andrzeja Bydłosza Przewodniczący Zarządu stwierdził, iż przedstawiony Program Naprawczy Szpitala winien jeszcze bardziej uwypuklić pewne kwestie. Przewodniczący Zarządu Powiatu Jerzy Kolarz podkreślił, że niezależnie od decyzji Rady Powiatu, Dyrektor Szpitala ma obowiązek podejmować działania naprawcze w celu zbilansowania finansów placówki. Zwrócił uwagę, że sytuacja finansowa Szpitala w Busku - Zdroju pogorszyła się od 2021 roku, głównie z powodu niewłaściwego finansowania i braku odpowiednich wycen świadczeń medycznych. Wskazał, że wcześniejsze nadwykonania pomagały w poprawie budżetu, ale obecnie brakuje takiego wsparcia. Podkreślił konieczność podejmowania bardziej restrykcyjnych działań naprawczych oraz większej odpowiedzialności lekarzy i personelu za wyniki finansowe oddziałów. Zauważył, że gdy pojawiła się groźba przekształceń, wyniki niektórych oddziałów zaczęły się poprawiać, co świadczy o możliwości ich optymalizacji. Przewodniczący Zarządu zwrócił uwagę na różnice w wynagrodzeniach lekarzy na umowach o pracę i kontraktach, podkreślając, że wysokie stawki w mniejszych ośrodkach wynikają z braku konkurencji i trudności w pozyskaniu specjalistów. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz przyznał, że problemy Szpitala były sygnalizowane od 2021 roku, ale wynikają one z braku systemowego rozwiązania kwestii finansowania służby zdrowia. Zauważył, że Dyrektor ZOZ mógł wcześniej podjąć pewne działania naprawcze, ale obecnie wprowadza ograniczenia w zatrudnieniu, koncentrując się głównie na odchodzeniu emerytowanych pracowników. Wskazuje, że jeśli Program Naprawczy będzie realizowany konsekwentnie, w przyszłości Szpital może nawet zwiększyć zatrudnienie. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podkreślił konieczność dokładnej analizy funkcjonowania wszystkich oddziałów i optymalizacji ich działania. Niektóre, jak Oddział Dziecięcy, muszą pozostać z powodów społecznych, ale kierownictwo szpitala powinno dążyć do jego zbilansowania. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz poinformował także, że rozmawiał z Dyrektor Narodowego Funduszu Zdrowia o problemach finansowania różnych placówek i planuje wystąpić o analizę funkcjonowania niektórych szpitali, które nie spełniają wymogów dotyczących ostrego dyżuru. Odniósł się również do sytuacji w szpitalu w Sandomierzu, gdzie, wbrew opinii niektórych Radnych, także dochodzi do stopniowej redukcji zatrudnienia, choć nie jest to nagłaśniane. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podkreślił, że optymalizacja zatrudnienia i finansów dotyczy wielu placówek, a Szpitale Powiatowe nie powinny być tak wieloprofilowe, jak obecnie. Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz wyjaśnił, że autopoprawka nie dotyczy samego Programu Naprawczego, lecz uchwały Rady Powiatu i zmienia jedynie zapis dotyczący częstotliwości sprawozdań dyrektora – z kwartalnych na miesięczne. Ma to na celu dokładniejsze monitorowanie postępów wdrażanych działań oraz ocenę, czy należy wprowadzać dalsze zmiany w Programie Naprawczym, aby osiągnąć pełne zbilansowanie Szpitala w Busku - Zdroju.
O godz. 10:00 Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop ogłosił 5 minutową przerwę, a po wznowieniu obrad przystąpiono do dalszej realizacji punktu 6 porządku obrad.
Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Grzegorz Lasak podziękował za troskę o przyszłość Szpitala w Busku - Zdroju, którą dostrzega we wszystkich pytaniach Radnych. Podkreślił, że wcześniej pojawiały się różne wątki, ale teraz wszyscy skupiają się na dobru placówki. Dyrektor ZOZ podkreślił, że Program Naprawczy Szpitala w Busku - Zdroju jest realizowany już od końca ubiegłego roku, ponieważ placówka nie może czekać na wdrożenie działań wymagających czasu i formalności, takich jak wypowiedzenia umów. Stwierdził, że nie da się stworzyć innego programu, który znacząco poprawiłby wynik finansowy Szpitala bez dodatkowych środków. Wyjaśnił, że wcześniej liczono na zapowiadaną reformę systemu ochrony zdrowia, która jednak nie została wdrożona. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju udzielił odpowiedzi na pytania dotyczące finansowania Szpitala. Podał, że w 2023 roku budżet wynosił 100 313,514 zł, a w 2024 roku wzrósł do 109 773,666 zł. Zaznaczył, że przychody wzrosły o 10%, ale wydatki o 15-16%. Wyjaśnił też kwestię rehabilitacji ogólnoustrojowej – jej wynik jest dodatni, ale wymaga przesunięć środków z NFZ. Podkreślił, że w Programie Naprawczym uwzględniono hipotetyczne scenariusze dotyczące przyszłej sytuacji finansowej oddziałów. Dyrektor ZOZ udzielił odpowiedzi na pytania dotyczące sekretarek medycznych, dokumentacji oraz liczby łóżek w szpitalu. Wyjaśnił, że Szpital zatrudnia około 21-22 sekretarki medyczne, które odciążają lekarzy i pielęgniarki od nadmiernej biurokracji. Podkreślił, że ilość dokumentacji w służbie zdrowia stale rośnie, co wpływa na organizację pracy. Odnosząc się do liczby łóżek, zaznaczył, że ich kontraktowanie nie jest już praktykowane, a Szpital dostosował ich liczbę do realnego obłożenia, co pozwala na racjonalne zarządzanie personelem. Obecnie placówka posiada 197 łóżek (wcześniej miała nawet 250), co wynika z konieczności optymalizacji kosztów związanych z minimalnymi normami zatrudnienia pielęgniarek i położnych. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że zaciągnięta pożyczka nie pokryła w całości zobowiązań placówki, ponieważ celowo nie zaciągano jej na pełną kwotę, aby uniknąć zbyt dużego obciążenia finansowego. Szpital nadal spłaca kredyt poręczony przez Radę Powiatu, który sfinansował m.in. budowę Bloku Operacyjnego i Izby Przyjęć. Środki zewnętrzne i pożyczki były konieczne do realizacji zaleceń Sanepidu oraz Straży Pożarnej. Do końca roku Szpital musi wykonać szatnie dla personelu, ponieważ dotychczasowe rozwiązania nie spełniają norm. Trwają prace nad dokumentacją i uzyskaniem pozwolenia na budowę. Kolejnym zadaniem jest kompleksowa modernizacja Oddziału Chirurgii Urazowo - Ortopedycznej, obejmująca zarówno nowe prace, jak i odświeżenie już wyremontowanych pomieszczeń. Dyrektor ZOZ odniósł się także do kosztów mediów – miesięczny rachunek za gaz wynosi 75 tys. zł, a za energię elektryczną podobną kwotę. Obowiązują aktualne stawki wynikające z taryf i tarcz osłonowych. Energia elektryczna kosztuje 0,55 zł/kWh netto, a gaz 0,23 zł/kWh do czerwca obecnego roku. Wszystkie zakupy są realizowane w drodze przetargów. Dyrektor ZOZ stwierdził, że nie spotkał się z publikowaniem zobowiązań placówki w internecie. Również Główna Księgowa ZOZ nie ma takiej wiedzy. Dyrektor przyznaje, że Szpital może figurować w rejestrze długów, ponieważ posiada zobowiązania, ale nie ma informacji o odsprzedawaniu wierzytelności. Odnosząc się do opinii zamieszczonej odnoście funkcjonowania Oddziału Ginekologii Jednego Dnia, Dyrektor wyjaśnił, iż Szpital monitoruje ten oddział pod nadzorem NFZ i Wojewody, a opinia głównego lekarza operującego ma duże znaczenie. Placówka reklamuje oddział na portalu regionalnym, płacąc 600 zł miesięcznie za publikację sponsorowanych artykułów bez możliwości komentowania. W dalszej kolejności Dyrektor ZOZ poinformował, iż na emeryturę w ramach Programu Naprawczego odejdzie 56 osób, w tym lekarze, pielęgniarki, personel pomocniczy, administracyjny i techniczny. Dyżury lekarzy są łączone, co oznacza ich odpowiedzialność za więcej niż jeden oddział, a nie jedynie konsultacje. Szpital w Busku - Zdroju ma do wykonania zalecenia Sanepidu i Straży Pożarnej, w tym instalację klap dymnych, modernizację oddziału chirurgii urazowo-ortopedycznej oraz budowę nowej windy w budynku administracyjnym, na którą udało się pozyskać 50% dofinansowania. Dodatkowo placówka zdobyła 340 tys. zł na podstawową opiekę zdrowotną i aktywnie pozyskuje środki z różnych źródeł. Szpital w Busku - Zdroju pozyskał samodzielnie z różnych źródeł w latach 2016 - 2022 kwotę 12 mln 339 tys. 631 zł, w tym: 609 tys. zł z darowizn Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 883 tys. zł z Powiatowego Urzędu Pracy i 5 mln 019 tys. zł dotacji z Powiatu Buskiego. Dyrektor podkreślił, że kwoty te różnią się od tych, które podał jeden z Radnych. Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak wyjaśnił, że zwolnienia w Szpitalu były opóźnione, ponieważ liczono na reformę systemu ochrony zdrowia, która jednak nie została wdrożona. Podkreślił, że system jest już w dużej mierze "półprywatny", a szpitale korzystają z usług zewnętrznych. Odniósł się także do zmian organizacyjnych, m.in. wprowadzenia koordynatora do spraw czystości, co poprawiło zarządzanie personelem sprzątającym i kontrolę nad środkami czystości. Podkreślił, że szpital nie planuje outsourcingu sprzątania ani cateringu. W kwestii oszczędności wskazał, że nie zatrudnia się nowych pracowników, a czystość kontrolowana jest przez cotygodniowe raporty, co poprawiło stan higieny. Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak podkreślił, że Szpital w Busku - Zdroju jest bardziej obciążony niż inne placówki, między innymi ze względu na specyfikę uzdrowiskowego miasta. Mimo trudnej sytuacji finansowej placówka radzi sobie lepiej niż niektóre inne szpitale, zwłaszcza w czasie pandemii. Odniósł się do audytu firmy ze Szczecina, która sugerowała redukcję etatów, ale jej zalecenia były nierealne do wdrożenia. Dyrektor podkreślił, że decyzje o zwolnieniach były konsultowane ze związkami zawodowymi, choć są one trudne i dotyczą także wykwalifikowanych pracowników. Zaznaczył, że miesięcznie brakuje 1 mln 200 tys. zł i konieczne są działania naprawcze, ale nie ma cudownego sposobu na rozwiązanie problemów finansowych szpitala. Dyrektor zapewnił, że w Szpitalu nie ma poważnych błędów w dokumentacji medycznej, ponieważ nad jej poprawnością czuwają sekretarki. Ewentualne drobne uchybienia, jak brak podpisu lekarza, były wykrywane podczas kontroli, które już miały miejsce. Szpital dobrze sprawozdaje procedury medyczne, co potwierdziła firma audytorska. Początkowo przewidywano możliwość odzyskania 8 mln zł, ale realnie może to być jedynie 30 tys. zł. Jeśli pojawiają się nieścisłości, są one wyjaśniane i zgłaszane do NFZ. Dyrektor ZOZ potwierdził, że regularnie konsultuje się z pracownikami podczas narad, jednak redukcja zatrudnienia to trudna i niepopularna decyzja. Podkreślił, że Szpital musi maksymalnie oszczędzać, ponieważ fundusze z NFZ nie rosną, a wydatki na pensje, leki i zobowiązania pozostają wysokie. Zwrócił uwagę, że jako placówka publiczna szpital ponosi takie same koszty jak prywatne podmioty, np. za leki, energię czy wodę. Mimo próśb do Burmistrza, nie udało się uzyskać preferencyjnych stawek na wodę i ścieki, więc Szpital płaci standardowe taryfy. Dyrektor ZOZ potwierdził, że pracownicy wykazują inicjatywę i wprowadzają zmiany wynikające z codziennej pracy. Jako przykład podał nowy system kierowania pacjentów na planowe hospitalizacje – przed przyjęciem na oddział trafiają oni do poradni, gdzie wykonują badania opłacane przez NFZ. Choć jest to pewne utrudnienie dla pacjentów, znacząco poprawia sytuację finansową Szpitala. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że poprawki do Programu Naprawczego wynikały z decyzji Zarządu Powiatu, a jego głównym celem jest racjonalne gospodarowanie środkami, aby zabezpieczyć podstawową działalność szpitala – leczenie pacjentów. Podkreślił, że nie sięgają po zewnętrzne programy naprawcze, by nie zakłócić funkcjonowania placówki. Odnosząc się do programu „Dobry posiłek w Szpitalu”, Dyrektor poinformował, że został on pilotażowo przedłużony, ale jego przyszłość jest niepewna. Dyrektor zwrócił uwagę na kluczowy problem, jakim jest informatyzacja szpitala – planowane wydatki w tym zakresie to 6 mln zł, a środki mają pochodzić z Urzędu Marszałkowskiego w ramach programu InPlaMed (informatyzacja placówek medycznych). W kwestii podwyżek Dyrektor wyjaśnił, że nie zostały one uwzględnione w planie finansowym, ponieważ nie ma pewności, w jakim stopniu zostaną pokryte przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Fundusz wcześniej wypłacał środki na ten cel, choć były one niewystarczające, dlatego nie można z góry przyjąć określonych wartości. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że decyzja o zaciągnięciu pożyczki była oparta na opiniach i rekomendacjach. Inne samorządy korzystały z pożyczek sięgających nawet 400 mln zł. Podkreślił, że planowana reforma zakładała utworzenie funduszu oddłużeniowego przy Banku Gospodarstwa Krajowego, jednak fundusz ten jeszcze nie powstał i według informacji uzyskanych przez Starostę jego utworzenie może długo potrwać. W związku z tym Szpital nie może czekać na niepewne rozwiązania i musi podejmować działania restrukturyzacyjne, aby poprawić swoją sytuację finansową. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że zakupy są realizowane poprzez przetargi, gdzie oprócz ceny stosowane są dodatkowe kryteria. Podkreślił, że w przeszłości dochodziło do absurdalnych sytuacji, takich jak ocenianie ofert na podstawie czasu dostawy masła do kuchni. Odnosząc się do spraw sądowych, Dyrektor ZOZ poinformował, że Radny uzyskał do nich dostęp w ramach prawa do informacji publicznej, jednak nie chce publicznie omawiać ich szczegółów, ponieważ są one w kompetencji kierownika zakładu. Dyrektor ZOZ wyraził także zaniepokojenie brakiem odpowiedniego finansowania szpitali przez państwo, co zmusza samorządy do podejmowania trudnych decyzji. Przewiduje, że w przyszłości większość szpitali zostanie przekształcona w spółki, w których powiaty będą miały jedynie 10% udziałów, a reszta trafi w ręce prywatnego biznesu. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że jedynym sposobem na ograniczenie wysokich wydatków na funduszu płac jest redukcja etatów, ponieważ nie ma możliwości znaczącego zwiększenia przychodów szpitala. NFZ nie ogłasza nowych kontraktów, więc otwieranie nowych oddziałów nie jest możliwe. Dyrektor podkreślił, że likwidacja oddziału chirurgii nie jest już rozważana, ponieważ po kontroli konsultanta wojewódzkiego uznano, że bez tego oddziału inne okoliczne szpitale miałyby poważne trudności w funkcjonowaniu. Dyrektor zwrócił także uwagę na brak jednolitych wymagań wobec różnych placówek – jedne muszą utrzymywać oddziały intensywnej terapii, a inne mogą jedynie podpisać umowy z odległymi szpitalami. Odnosząc się do pytania o pielęgniarki i położne, wyjaśnił, że zgodnie z przepisami zawody te zostały formalnie rozdzielone, co ograniczyło zakres obowiązków położnych. W celu zachowania miejsc pracy, część z nich została przekwalifikowana do innych ról pomocniczych. Dyrektor podkreślił również, że dystrybucja posiłków jest istotnym elementem leczenia pacjentów, dlatego powstało stanowisko Koordynatora do Spraw Czystości, który nadzoruje m.in. kuchnię i dział żywienia. Zaznaczył, że zakres obowiązków każdego pracownika jest jasno określony i nie wymaga się od nich czynności wykraczających poza ten zakres. Dyrektor ZOZ zapewnił, że na razie nie ma planów likwidacji kolejnych oddziałów, jednak jeśli któryś z nich przyniesie duże straty, konieczne będzie podjęcie działań naprawczych. Jako przykład podał oddział pediatryczny, który generuje straty ze względu na sezonowość zachorowań i brak stałego finansowania w ramach ryczałtu. Mimo to podkreślił, że oddział ten powinien być utrzymany ze względów społecznych. Zapewnił również, że Program Naprawczy nie jest realizowany „po cichu”, lecz zgodnie z koniecznością wynikającą z trudnej sytuacji finansowej. Dyrektor wyraził pesymizm co do przyszłości systemu ochrony zdrowia, sugerując, że może dojść do jego dalszej prywatyzacji. Podkreślił, że Program Naprawczy, który rekomenduje, jest optymalny i niezbędny. Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak oświadczył, że bierze za niego pełną odpowiedzialność i nie widzi alternatywy, którą zaakceptowaliby pracownicy Szpitala.
Radny Andrzej Bydłosz zadał Dyrektorowi trzy pytania dotyczące sytuacji finansowej szpitala. Po pierwsze, zapytał o aktualne zadłużenie placówki, uwzględniając kredyty, pożyczki i inne zobowiązania wymagalne. Z wypowiedzi Dyrektora ZOZ wynikało, że wcześniejsze deklaracje o spłacie wszystkich zobowiązań mogły nie być zgodne z rzeczywistością. Po drugie, dopytał o procedurę wyboru firmy, która udzieliła pożyczki Szpitalowi w Busku - Zdroju, prosząc o szczegóły dotyczące tego procesu. Po trzecie, poruszył kwestię wsparcia finansowego ze strony gmin. Zapytał, czy Szpital zwracał się do samorządów powiatu oraz innych gmin, z których pochodzą pacjenci, o pomoc finansową, podkreślając, że takie działania są stosowane w innych miejscowościach.
Radna Teresa Krupska wyraziła oburzenie słowami Dyrektora ZOZ, szczególnie dotyczącymi ograniczeń w obowiązkach położnych. Stwierdziła, że oczekuje pisemnego potwierdzenia, iż położna rzeczywiście nie może wykonywać zastrzyków ani innych zabiegów pielęgniarskich. Uznała taką sytuację za nie do pomyślenia i zasugerowała, że może to wynikać z jakiegoś nieporozumienia. Radna Teresa Krupska prosi o przedstawienie przepisu, który ogranicza kompetencje położnych, ponieważ jej zdaniem w praktyce wykonują one w przychodniach i ośrodkach zdrowia zabiegi takie jak pobieranie krwi czy robienie zastrzyków. Wyraziła zaskoczenie twierdzeniem, że położna ma niższe kompetencje niż pielęgniarka. Radna odniosła się także do trudnej sytuacji w służbie zdrowia w Polsce, przypominając wcześniejszą wypowiedź Dyrektora o pozytywnych założeniach reformy zdrowia, których wdrożenie jednak pozostaje wątpliwe. Sugerowała, że przed wyborami prezydenckimi nie należy spodziewać się zmian, a po nich może dojść do zamykania oddziałów w ramach reformy sieci szpitali. Radna skomentowała wcześniejsze obietnice odnośnie poprawy sytuacji w ochronie zdrowia, nawiązując do wypowiedzi przedstawicielki ministerstwa o tragedii ratownika medycznego. Stwierdziła, że obecna sytuacja jest przerażająca i zakończyła wypowiedź, zapowiadając głosowanie nad programem naprawczym.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop podkreślił, że choć istnieją pewne nadzieje związane z nowymi przepisami projektu ustawy, to w praktyce samorząd pozostaje osamotniony w porządkowaniu sytuacji szpitala. Nawet jeśli oczekiwania względem ustawy się spełnią, dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy będzie obwarowany licznymi warunkami. Zwrócił uwagę na rolę Agencji Rozwoju Szpitali, która będzie oceniać placówki według czterostopniowej skali. W przypadku słabej kondycji szpitala do placówki może zostać wprowadzony komisarz agencji z szerokimi uprawnieniami, jednak odpowiedzialność za jego działania i tak spadnie na samorząd. Przewodniczący Rady Powiatu wyraził sceptycyzm co do możliwości skutecznego porozumienia się dyrektorów szpitali w sprawie restrukturyzacji. Zasugerował, że większe szanse na rozwiązanie problemu mogą mieć związki samorządów, które mogłyby podejmować działania na poziomie powiatów, choć to również kwestia przyszłościowa.
Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak wyjaśnił, że pożyczka w wysokości 40 mln zł została zaciągnięta na spłatę wcześniejszej pożyczki firmy Siemens (29 mln zł). Pożyczkodawca został wyłoniony zgodnie z przepisami prawa, bez konieczności stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Dodatkowo Szpital spłaca kredyt z 2013 roku w Nadwiślańskim Banku Spółdzielczym (3 mln 400 tys. zł), który był wkładem własnym do inwestycji realizowanych z funduszy Urzędu Marszałkowskiego. Łączne zadłużenie wynosi 43 mln 400 tys. zł. Dyrektor ZOZ podkreślił, że kluczowe jest zatrzymanie narastania zobowiązań, gdyż koszty funkcjonowania szpitala są wysokie – same wynagrodzenia to 7 mln 500 tys. zł miesięcznie, a roczny budżet placówki wynosi 110-112 mln zł rocznie. Dyrektor ZOZ wyjaśnił, że położna nie jest już tożsamym zawodem z pielęgniarką – zmiana ta nastąpiła około 8 lat temu na wniosek samorządów pielęgniarek i położnych. Położne mogą pracować w Podstawowej Opiece Zdrowotnej oraz jako położne środowiskowe, ale nie mogą wykonywać zabiegów w gabinetach innych lekarzy niż ginekolodzy.
Członek Zarządu Powiatu Tomasz Mierzwa podkreślił, że choć Dyrektor złożył Program Naprawczy w sierpniu, początkowo był on mało szczegółowy i wymagał dopracowania. Mimo to działania naprawcze były podejmowane już wcześniej i będą kontynuowane niezależnie od przyjęcia programu. Jego zdaniem Program nadal nie daje pełnej pewności, że szpital się zbilansuje w wyznaczonym czasie. Podkreślił, że przyjęcie programu może umożliwić lepsze rozliczanie działań, ale i tak w czerwcu Dyrektor będzie musiał opracować kolejny dokument zgodnie z wymogami ustawy. Zaznaczył, że oprócz aspektu finansowego należy brać pod uwagę jakość opieki medycznej oraz oczekiwania Mieszkańców Powiatu. Dążenie do zbilansowania budżetu Szpitala nie może prowadzić do jego ograniczenia, lecz powinno koncentrować się na jego utrzymaniu i dostosowaniu do potrzeb społecznych.
Główna Księgowa Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju Jolanta Kamińska odniosła się do pytania Radnego Andrzeja Bydłosza, podając szczegółowe dane dotyczące zadłużenia szpitala na koniec 2024 roku. Zobowiązania wymagalne wynosiły wtedy 13 883 895 zł, kredyt – 3 479 400 zł, a pożyczki z Siemens – 28 321 690 zł. Obecnie zobowiązania wymagalne spadły do 8 186 000 zł. Wyjaśniła także kwestie związane z nową pożyczką – jej marża wynosi 3,64%, podczas gdy średnia marża pożyczek z Siemens wynosiła 3,77%. Miesięczna rata po okresie karencji wyniesie około 660-680 tys. zł, w zależności od liczby dni w miesiącu.
Dyrektor ZOZ Grzegorz Lasak wyjaśnił, że zanim oficjalnie występuje o wsparcie finansowe, najpierw przeprowadza rozmowy z samorządowcami, aby ocenić możliwości pomocy. Jeśli z tych rozmów wynika, że dana gmina nie jest w stanie udzielić wsparcia, nie kieruje oficjalnego pisma. Podkreślił, że wiele samorządów boryka się z problemami finansowymi, wyjątkiem jest gmina Busko-Zdrój, której sytuacja finansowa według jego informacji jest dobra.
Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz podkreślił, że kredyt, o którym mówili Dyrektor ZOZ i Główna Księgowa, jest objęty poręczeniem budżetowym, a środki z poręczenia były dotychczas przeznaczane na potrzeby Zespołu Opieki Zdrowotnej. Zaznaczył, że działania naprawcze powinny być jeszcze bardziej zdecydowane, ponieważ Szpital w Busku - Zdroju ma duży potencjał, który należy wykorzystać. Wspomniał o programie restrukturyzacji i możliwości kredytu z Banku Gospodarstwa Krajowego, który mógłby pokryć całe zadłużenie (bez odsetek), pod warunkiem, że szpital będzie się bilansował. Podkreślił konieczność zatrzymania narastania zadłużenia i pełnej stabilizacji finansowej, bo w przeciwnym razie w przyszłości placówka może mieć problem z zatrudnianiem pracowników. Zaznaczył, że Dyrektor ZOZ musi podjąć odpowiednie działania, w przeciwnym razie poniesie konsekwencje.
Po zamknięciu dyskusji, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju wraz z autopoprawką pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 9
przeciw - 8
wstrzymał się - 2
Uchwała Nr IX / 74 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju - stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Od godz. 13:15 Przewodniczący Zarządu Jerzy Kolarz za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu nie uczestniczył w dalszej części Sesji Rady Powiatu.
Ad. 7
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 75 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Buskiego w 2025 roku - stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Ad. 8
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 76 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie przeniesień w wydatkach budżetu Powiatu Buskiego w 2025 roku - stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Ad. 9
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 77 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/68/2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Powiatu Buskiego na lata 2025 - 2030 - stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały Nr XI/117/2019 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 26 września 2019 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 78 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku zmiany uchwały Nr XI/117/2019 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 26 września 2019 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania - stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Ad. 11
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Techniczno - Informatycznych w Busku - Zdroju.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 79 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Techniczno - Informatycznych w Busku - Zdroju - stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad. 12
Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Busku - Zdroju w sprawie zmiany uchwały VIII / 69 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski.
Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W związku z tym, że pozostali Radni nie zabierali głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez Radę Powiatu w głosowaniu:
za - 18
przeciw - 0
wstrzymał się - 0
Starosta Buski Jerzy Kolarz był nieobecny na sali podczas głosowania
Uchwała Nr IX / 80 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 14 lutego 2025 roku w sprawie zmiany uchwały VIII / 69 / 2025 Rady Powiatu w Busku - Zdroju z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie ustalenia na rok 2025 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za udział nauczycieli w formach i specjalnościach kształcenia i doskonalenia zawodowego w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Buski - stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 13
Sprawozdania z działalności Komisji Rady Powiatu w Busku - Zdroju za rok 2024:
- Komisji Rewizyjnej
- Komisji Finansowo - Budżetowej
- Komisji Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Promocji Powiatu
- Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej
- Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
- Komisji do spraw Bezrobocia, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
- Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
stanowią odpowiednio załączniki nr 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 do niniejszego protokołu.
Sprawozdania z działalności w/w Komisji Rady Powiatu w Busku - Zdroju za rok 2024 zostały przyjęte przez Radę Powiatu bez uwag.
Imienny wykaz głosowań przeprowadzonych podczas IX Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju w dniu 14 lutego 2025 roku - stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.
Ad. 14
W sprawach różnych i wolnych wnioskach:
1. Radna Olga Nalepa poinformowała o interwencji w sprawie utrzymania porządku w pasach dróg powiatowych w Pacanowie, co po rozmowie z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg i Starostą Buskim ma zostać rozpoczęte od poniedziałku. Zgłosiła również na piśmie konieczność interwencji w miejscowości Oblekoń (likwidacja zaniżenia na drodze) oraz w Wójeczce (problem z przepustem). Dodatkowo zwróciła się z prośbą o zamontowanie słupków przy drogach powiatowych w Kółku Żabieckim i Żabcu. Poruszyła także problem nielegalnego wyrzucania odpadów wzdłuż dróg powiatowych, sugerując montaż fotopułapek lub kamer w miejscach regularnie zaśmiecanych, co mogłoby pomóc w wykrywaniu sprawców. Wszystkie sprawy zostały zgłoszone do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju na piśmie.
2. Radny Robert Fortuna przedstawił kilka kwestii dotyczących utrzymania dróg powiatowych.
1. Koszenie poboczy w gminie Pacanów – Radni Gminy Pacanów uznają szerokość 80 cm za niewystarczającą i postulują dokładniejsze koszenie, również za rowami.
2. Nowa droga w Ratajach – Mieszkańcy proszą o utwardzenie zjazdów, które obecnie są tylko zasypywane piachem.
3. Przycinanie drzew i gałęzi – konieczność wycinki w miejscowościach: Książnice, Biskupice, Zborówek Nowy i Zborówek Stary, Karsy Duże i Karsy Małe oraz Pacanów, wskazana jest potrzeba użycia zwyżki.
4. Malowanie pasów na drodze Rataje - Grotniki oraz wokół szkoły – należy odnowić oznakowanie przy sprzyjających warunkach atmosferycznych.
5. Szkoła w Ratajach – prośba o dodatkowe odblaski wokół wysepek przystankowych oraz dwa zielone słupki przy skręcie w kierunku remizy.
6. W miejscowości Wójeczka – konieczność usunięcia gałęzi i krzaków przy ujęciu wody w kierunku miejscowości Borek.
7. Czyszczenie poboczy ze śmieci – zgłoszono problem na trasie Biechów–Podwale.
8. Montaż luster w miejscowości Biechów – w dwóch lokalizacjach (przy zakręcie koło figury oraz drugim moście w stronę miejscowości Podwale); mieszkańcy są gotowi sami zamontować, potrzebna jest tylko zgoda ze strony Powiatu.
Dodatkowe zgłoszenia z gminy Solec-Zdrój:
1. Czyszczenie poboczy ze śmieci – na trasie Kików–Zborów.
2. Most w Ludwinowie – naprawa barierek i montaż odblasków, gdyż most wygląda na uszkodzony.
3. Droga Świniary–Trzebica – pytanie o możliwość poprawy stanu poboczy (wycinka poboczy).
Radny Robert Fortuna podkreślił konieczność skutecznego i kompleksowego podejścia do zgłoszonych problemów. Poinformował, iż powyższe zagadnienia w formie pisemnej przesłał drogą e-mail do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju.
3. Radny Maciej Gawin, w imieniu Mieszkańców Buska - Zdroju, prosił o wyjaśnienie kwestii dotyczących możliwości budowy na działkach w okolicach osiedla Sikorskiego, w pobliżu ujęcia wody Buskowianka. Mieszkańcy zgłaszali problem braku planu zagospodarowania przestrzennego i byli odsyłani między Urzędem Gminy a Starostwem - Wydział Budownictwa, a następnie do Nadzoru Budowlanego. Nie wiedzą, jakie mają możliwości i dlaczego wcześniej nie mogli budować na tych działkach. Kto jest kompetentny w tym zakresie Gmina czy Powiat? Radny Maciej Gawin poprosił o pisemną odpowiedź, którą mógłby przekazać zainteresowanym Mieszkańcom.
4. Radny Artur Kański poruszył temat protestów Mieszkańców Gminy Tuczępy związanych z działalnością zakładów oddziałujących na środowisko. Podkreślił, że wiele z tych firm działa na podstawie pozwoleń wydawanych przez Starostwo, a część z nich jest obecnie procedowana w związku z końcem obowiązywania dotychczasowych decyzji. W związku z tym zwrócił się z zapytaniem do Wydziału Ochrony Środowiska o informacje dotyczące ewentualnych kontroli tych zakładów – zarówno przeprowadzanych przez Starostwo, jak i instytucje zewnętrzne. Podkreślił, że Mieszkańcy oczekują większej transparentności w tym zakresie, a dostęp do informacji na temat przestrzegania norm środowiskowych jest utrudniony. Zaznaczył również, że celem nie jest blokowanie działalności zakładów, ale zapewnienie jasnych zasad ich funkcjonowania, co leży również w interesie inwestorów. Radny zapowiedział złożenie oficjalnej interpelacji w tej sprawie.
Od godz. 13:40 Radny Maciej Gawin za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu nie uczestniczył w dalszej części Sesji Rady Powiatu.
5. Radny Andrzej Bydłosz przekazał do Zarządu Powiatu pismo Mieszkańców Gminy Tuczępy dotyczące budowy spalarni odpadów niebezpiecznych i poprosił o informację zwrotną. Poinformował również o piśmie Mieszkańców Siesławic w sprawie budowy chodnika, dziękując za wsparcie w tej kwestii. Doprecyzował także swoją wcześniejszą interpelację dotyczącą budowy progu zwalniającego w Nowym Folwarku, wskazując konkretną lokalizację i prosząc Powiatowy Zarząd Dróg o sprawdzenie możliwości jego realizacji. Radny zgłosił również problem Mieszkańców dotyczący trudności w rejestracji pojazdów sprowadzonych z USA, prosząc Zarząd Powiatu o wyjaśnienie tej sytuacji. Na koniec odniósł się do kwestii odwołania Dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Busku - Zdroju, pytając, czy Zarząd Powiatu podjął już decyzję w tej sprawie.
6. Radna Teresa Krupska zapytała o zasadność wniosku Dyrektora Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Winiarach o 80 tys. zł na naprawę gzymsu, który miał zostać uszkodzony przez ptaki i drzewo. Radna zastanawia się, czy przeprowadzono kosztorys, czy były konsultacje z rzeczoznawcą oraz czy są zdjęcia dokumentujące szkody. Radna podkreśliła, że kwota jest wysoka i chce upewnić się, czy została odpowiednio zweryfikowana. Radna Teresa Krupska zwróciła również uwagę, że Dyrektor Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Winiarach od pół roku nie uczestniczy w Sesjach.
7. Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak poinformował, że zapytania i wnioski Radnych z zakresu drogownictwa przekazane zostaną do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Busku - Zdroju. W pozostałych zakresach zapytania zostaną skierowane do odpowiednich wydziałów, a odpowiedzi będą udzielone pisemnie. W sprawie budowy na działkach w okolicach osiedla Sikorskiego w Busku - Zdroju Wicestarosta podkreślił, że Mieszkańcy mają obawy, ale na razie nie ma tam faktycznej budowy, a jedynie porządkowanie terenu. W kwestii odpadów w Tuczępach temat jest znany i będzie procedowany. Decyzja o budowie chodnika w Siesławicach zostanie rozstrzygnięta po analizie geodezyjnej. Na ostatnim posiedzeniu Zarządu Powiatu została podjęta decyzja na wniosek Radnego Wiesława Marca o wyznaczeniu przez Geodetę pasa drogowego. Progi zwalniające w Nowym Folwarku są w trakcie realizacji. Problemy z rejestracją pojazdów z USA wynikają z różnych interpretacji przepisów, dlatego wystąpiono do Ministerstwa Infrastruktury o jednoznaczną wykładnię. W kwestii odwołania Dyrektora Szpitala Wicestarosta Buski Stanisław Klimczak poinformował, iż decyzja zostanie podjęta po analizie Programu Naprawczego. Naprawa gzymsu w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w Winiarach jest finansowana z ubezpieczenia, a dodatkowo zostaną zamontowane zabezpieczenia przed ptakami.
Ad. 15
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Wiesław Skop dziękując wszystkim obecnym za udział o godz. 13.55 zamknął IX Sesję Rady Powiatu w Busku - Zdroju.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokół sporządziła: Barbara Banaś
Niniejszy protokół stanowi zwięzłą, skróconą wersję przebiegu w/w posiedzenia Sesji Rady Powiatu w Busku - Zdroju. Dokładny jej przebieg zawiera nagranie, udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Busku - Zdroju - bip.powiat.busko.pl - zakładka Rada Powiatu - Sesje Rady - nagrania video.