Protokół Nr 48/2022 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie w dniu 9 września 2022 roku

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
28 października 2022

Protokół Nr 48/2022 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie w dniu 9 września 2022 roku [ PDF ]

Znak: BR.0012.2.48.2022

Protokół Nr 48/2022
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej,
które odbyło się
w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie
ul. Pałacowa 4, 28-131 Solec – Zdrój
w dniu 9 września 2022 roku

W posiedzeniu udział wzięli:

  1. Krzysztof Wojtaś – Przewodniczący Komisji
  2. Bogusława Majcherczak – Wiceprzewodnicząca Komisji
  3. Jan Bartosik
  4. Roman Duda
  5. Ludomir Leszczyński

 

oraz

  • Jolanta Kałucka – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Zborowie
  • Janusz Malara – Zastępca Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Zborowie
  • Anita Bartos – Główna Księgowa Domu Pomocy Społecznej w Zborowie

 

Proponowany porządek posiedzenia Komisji:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
  5. Kontrola wydatkowania środków finansowych w jednostce za 2021 rok.
  6. Sprawy różne.
  7. Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 1

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś powitał zebranych i o godz. 1300 otworzył 48 posiedzenie Komisji.

Ad. 2

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś poinformował, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 4 Członków Komisji (Wiceprzewodnicząca Komisji Bogusława Majcherczak uczestniczyła w posiedzeniu od godz. 1325), co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji – listy obecności Członków Komisji i osób zaproszonych stanowią załączniki nr 1 i 2 do niniejszego protokołu.

 

Ad. 3

Proponowany porządek posiedzenia Członkowie Komisji Rewizyjnej przyjęli w głosowaniu:

 

za – 4

przeciw – 0

wstrzymał się – 0

 

Ad. 4

Protokół Nr 47/2022 z ostatniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się w dniu 23 sierpnia 2022 roku został przyjęty bez uwag w głosowaniu:

 

za – 4

przeciw – 0

wstrzymał się – 0

 

Ad. 5

Kontrola wydatkowania środków finansowych w jednostce za 2021 rok.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś zwrócił się do Dyrektor DPS w Zborowie z pytaniami: co pochłonęło najwięcej środków finansowych z budżetu Placówki w 2021 roku oraz czy w 2021 roku w związku z COVID-19 DPS korzystał z dodatkowych środków i z jakich projektów? Na co te środki zostały przeznaczone?

 

W odpowiedzi na pytanie Przewodniczącego Komisji Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Jolanta Kałucka poinformowała, że jeśli chodzi o budżet Placówki to od wielu lat kształtuje się on na podobnym poziomie. Największy wydatek stanowią wynagrodzenia i pochodne (80-85% budżetu) następne, co do wielkości to wydatki związane z zakupem żywności.

Uzupełniając, Główna Księgowa w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Anita Bartos przekazała, że 80% całości budżetu stanowią płace plus pochodne, w tym także wliczony jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. W 2021 roku Placówka korzystała z dodatkowych środków z dwóch grantów „Bezpieczna przyszłość” na kwotę 299 tys. zł i 79 tys. zł oraz grantu, który był przeznaczony wyłącznie dla pielęgniarek w wysokości 30 400 zł. Wydatkowanie środków w ramach otrzymanych grantów zostało rozliczone. Ponadto, DPS w Zborowie otrzymał dodatkowe środki z Urzędu Wojewódzkiego, jako dotację celową w wysokości 191 tys. zł. Środki te w znacznej części zostały przeznaczone na dodatki dla pracowników oraz na środki ochrony osobistej i zabezpieczenie sprzętowe.

 

Członek Komisji Rewizyjnej Ludomir Leszczyński zwrócił się z pytaniem czy w Domu Pomocy Społecznej zatrudnione są pielęgniarki na etat i czy objęła je nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw z dnia 26.05.2022 r.?

Dyrektor DPS w Zborowie Jolanta Kałucka wyjaśniła, że pielęgniarki w Placówce są zatrudnione jak każdy inny pracownik i nie posiadają kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wynagrodzenia pielęgniarek w Domu Pomocy Społecznej są bardzo niskie w porównaniu z tym, co obecnie dzieje się na rynku. Dyrektor DPS w Zborowie stwierdziła, że powyższa sytuacja może stanowić problem w pozyskiwaniu pracowników na stanowisko pielęgniarki w placówkach. Ponadto, Dyrektor poinformowała, że aktualnie trwają prace nad projektem ustawy, który wprowadzałby w domach pomocy społecznej przychodnie, wtedy pielęgniarki zatrudniane byłyby, jako podmiot medyczny. W Domu Pomocy Społecznej w Zborowie zatrudnionych jest 8 pielęgniarek na 6,25 etatu oraz jedna pielęgniarka zatrudniona jest na umowę zlecenie, ale tylko dlatego, że jedna z pielęgniarek przebywała na dłuższym zwolnieniu. Następnie, w odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Rewizyjnej Ludomira Leszczyńskiego Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że pielęgniarki zatrudnione w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie w głównej mierze pracują dwuetatowo. Dyrektor podkreśliła, że pielęgniarka w Domu Pomocy Społecznej odgrywa zasadniczą rolę ze względu na niepełnosprawność intelektualną mieszkańców, a co się z tym wiąże, występują różne sytuacje gdzie wymagana jest interwencja – działanie pielęgniarki, do którego tylko ona jest upoważniona.    

W odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Rewizyjnej Romana Dudy Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że wszystkie mieszkanki Domu zapisane są do Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Solcu – Zdroju, ponadto DPS ma zawartą umowę o pracę z lekarzem, który przyjeżdża i świadczy na miejscu usługi oraz zawarta jest umowa zlecenie z lekarzem psychiatrą.

 

Członek Komisji Rewizyjnej Ludomir Leszczyński w nawiązaniu do wysokości kosztu utrzymania pensjonariusza w placówce, który obecnie wynosi 4 930 zł, natomiast dotacja dla pensjonariusza na starych zasadach z Urzędu Wojewódzkiego wynosi 3 509,37 zł, zwrócił się z pytaniem czy środki, którymi dysponuje DPS są wystarczające na pokrycie bieżących wydatków ewentualnie, jeśli nie to, na co brakuje środków?

Główna Księgowa Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Anita Bartos wyjaśniła, że kwota 3 509,37 zł to dotacja z Urzędu Wojewódzkiego dla pensjonariusza przebywającego na starych zasadach plus do tego dochodzą dochody z odpłatności (70% z rent/emerytur). W porównaniu do kosztów utrzymania, wartości te pozostają na podobnym poziomie i stanowią minimum. Ponadto, Główna Księgowa zaznaczyła, że w obecnej sytuacji, kiedy do pełnego obłożenia Domu brakuje dwóch mieszkanek, to wpływ do budżetu jednostki jest mniejszy o prawie 10 tys. zł miesięcznie.

Uzupełniając, Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że bieżące wydatki są realizowane m.in. dzięki zawartym umowom długoterminowym na gaz, energię i póki, co są zagwarantowane stałe ceny dla Placówki. Nie wiadomo, co będzie w przyszłym roku. Natomiast, na inwestycje nie ma żadnych środków, a potrzeby są duże i wynikają z zaleceń Sanepidu, a dotyczą remontu piwnic – wykonanie izolacji. Kosztorys inwestycji opiewa na kwotę ok. 800 tys. zł. Ponadto, Dyrektor zapoznała Członków Komisji z planami zagospodarowania terenu wokół Placówki.

W odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Romana Dudy Dyrektor DPS w Zborowie wyjaśniła, że brak w 100% obłożenia Domu Pomocy Społecznej trochę wynika z sytuacji pocovidowej, ale do końca tak nie jest. Ze względu na dużą odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej, a koszt utrzymania osoby w domu pomocy społecznej spada głównie na Gminę (rzadko jest tak, że rodzina partycypuje w odpłatnościach), to bardzo duży lobbing jest w Gminach, aby nie kierować osób do domów pomocy społecznej, a zapewniać im pomoc w miejscu zamieszkania.

W odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Rewizyjnej Ludomira Leszczyńskiego Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że na terenie Powiatu Buskiego są Gminy, które nie kierują swoich mieszkańców do DPS-u m.in. Gmina Stopnica, Gmina Solec – Zdrój skierowała jedną osobę.

W odpowiedzi na kolejne pytanie Członka Komisji Rewizyjnej Ludomira Leszczyńskiego dotyczące kosztu utrzymania pensjonariusza w innych domach pomocy społecznej, Dyrektor poinformowała, że koszt w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie jest porównywalny w stosunku do kosztu utrzymania w innych domach pomocy społecznej na terenie województwa świętokrzyskiego o tym samym profilu. Natomiast, w porównaniu do większości DPS-ów w trendzie ogólnopolskim koszt jest dużo niższy, są DPS-y gdzie koszt utrzymania wynosi 7 tys. zł, jeśli chodzi o niepełnosprawność intelektualną, ale zdarzają się też takie placówki, które funkcjonują z odpłatnościami w wysokości 4 100 zł – 4 200 zł.

Odnosząc się do kolejnego pytania Członka Komisji Rewizyjnej Ludomira Leszczyńskiego Dyrektor przekazała, że koszt utrzymania pensjonariusza w DPS w Zborowie w 2023 roku powinien wynosić ok. 5 600 zł (bez uwzględnienia podwyżek cen gazu i energii elektrycznej). Sposób obliczania średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu pomocy społecznej szczegółowo określa ustawa o pomocy społecznej.

Kolejno w odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Ludomira Leszczyńskiego Dyrektor poinformowała, że pracownicy zatrudnieni w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie w większości pochodzą z terenu Powiatu Buskiego.

W związku z następnym pytaniem Członka Komisji Ludomira Leszczyńskiego czy występują problemy ze ściąganiem należności, Dyrektor poinformowała, że takie problemy nie występują, jedynie na koniec roku zdarzają się przypadki, że Gminy wnioskują o możliwość przesunięcia terminu płatności na początek roku następnego.

Odpowiadając na pytanie Członka Komisji Rewizyjnej Jana Bartosika, Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że Dyrektorem Placówki jest od lutego 2019 roku.

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy w 2021 roku i w pierwszym półroczu 2022 roku były w Domu Pomocy Społecznej prowadzone kontrole zewnętrzne, jeśli tak to, czego dotyczyły i czy zostały wydane zalecenia pokontrolne?

Dyrektor DPS w Zborowie Jolanta Kałucka udzieliła odpowiedzi w powyższym zakresie informując, że w 2021 roku były przeprowadzone kontrole:

‒          Referat Audytu Wewnętrznego i Kontroli Starostwa Powiatowego w Busku – Zdroju, który swoim zakresem obejmował zarządzanie zasobami ludzkimi;

‒          coroczna kontrola Sądu odnośnie stosowania przymusu oraz realizowania ustawy o pomocy społecznej;

‒          Państwowa Inspekcja Pracy – zakres kontroli: zatrudnienie, kontrola czasu pracy. Państwowa Inspekcja Pracy nie wydała żadnych zaleceń, a jedynie uwagi, które dotyczyły: każdorazowo określenie treści regulaminów obowiązujących pracowników systemów czasu pracy; przekazywanie kopii porozumienia odnośnie regulacji kodeksowych; zamieszczanie w ewidencji czasu pracy pracowników informacji o liczbie godzin przepracowanych w porze nocnej; przechowywanie w aktach pracowników ich oświadczeń;

‒          Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Busku – Zdroju – zalecenia dotyczące piwnic;

‒          coroczna kontrola funkcjonowania Lokali Aktywizujących przeprowadzana pod kątem realizacji projektu;

‒          oraz kontrola Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju.

W 2022 roku były przeprowadzone kontrole przez:

‒          Referat Audytu Wewnętrznego i Kontroli Starostwa Powiatowego w Busku – Zdroju – kontrola problemowa;

‒          Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach – doraźna kontrola dotycząca przestrzegania praw mieszkańców;

‒          kontrola Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz kontrola płac;

‒          Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Busku – Zdroju – doraźna kontrola dotycząca realizacji ustawy.

 

Następnie, Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy w 2021 roku pobierano zaliczki, ile wynosi pogotowie kasowe oraz jak jest ono uzupełniane?

Główna Księgowa Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Anita Bartos poinformowała, że pogotowie kasowe wynosi 3 000 zł, a żadne zaliczki nie były pobierane. W jednostce nie jest stosowane, aby ktoś pobierał zaliczki. Rozliczne są delegacje służbowe i zwrot środków przekazywany jest na konto. Następnie, Główna Księgowa wyjaśniła, w jaki sposób w Placówce uzupełniane jest pogotowie kasowe. Ponadto, Dyrektor dodała, że środki z pogotowia kasowego rzadko są pobierane, w większości wykonywane są przelewy.

 

W odpowiedzi na kolejne pytanie Członka Komisji Jana Bartosika Zastępca Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Janusz Malara poinformował, że Placówka przeznaczona jest dla 65 osób oraz dysponuje 22 miejscami w Lokalach Aktywizujących. Na dzień dzisiejszy w Domu Pomocy Społecznej przebywa 63 osoby, a w Lokalach Aktywizujących jest pełne obłożenie.

 

Członek Komisji Rewizyjnej Jan Bartosik zapytał, jaki jest stan zatrudnienia w Placówce na dzień kontroli z podziałem na etaty?

Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że w domach pomocy społecznej jest wymagany określony wskaźnik zatrudnienia. Zgodnie z w/w wskaźnikiem Placówka jest zobowiązana do posiadania określonego wskaźnika zatrudnienia w zespole opiekuńczo – terapeutycznym w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, który wynosi 0,5 etatu na jednego mieszkańca Domu (dwóch mieszkańców na jednego pracownika zespołu opiekuńczo – terapeutycznego). Do powyższego wskaźnika nie wlicza się pracowników kuchni, pralni oraz pracowników administracji (chociaż zgodnie z przepisami jest też wyjątek, który mówi, że każdy pracownik może być pracownikiem pierwszego kontaktu, a pracownik pierwszego kontaktu może być wliczony do zespołu opiekuńczo – terapeutycznego, ale w niewielkim zakresie). W Domu Pomocy Społecznej w Zborowie ogółem zatrudnionych jest 56 osób na podstawie umowy o pracę na 49 etatach, 3 osoby na umowy zlecenia (psycholog, informatyk, Inspektor Danych Osobowych) oraz 2 osoby w ramach prowadzonych działalności gospodarczych (lekarz psychiatra oraz Inspektor BHP).

Dyrektor DPS w Zborowie przedłożyła Członkom Komisji pisemną informację zawierającą wykaz zatrudnienia w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

O godz. 1325 do posiedzenia dołączyła Wiceprzewodnicząca Komisji Bogusława Majcherczak.

 

W odpowiedzi na kolejne pytanie Członka Komisji Jana Bartosika dotyczące kryteriów przyjmowania pensjonariuszy do Placówki Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że podstawowym kryterium na podstawie, którego przyjmowane są osoby jest zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia  uzyskane od lekarza rodzinnego w treści, którego lekarz stwierdził, że zachodzi konieczność pomocy ze strony osoby trzeciej, ewentualnie, że osoba ubiegająca się o skierowanie do DPS nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji i wymaga umieszczenia w placówce o profilu dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.

 

Następnie, Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy zdarzają się przypadki samowolnych oddaleń z Placówki?

Odpowiadając Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że w tego typu placówce, jaką jest dom pomocy społecznej stawia się na dużą swobodę mieszkańca, ale z drugiej strony na zapewnienie bezpieczeństwa. Od kiedy teren jest ogrodzony mieszkanki mają dużo większą swobodę, a jeżeli potrzebują wyjść to wychodzą z opiekunem. Jeżeli wyjeżdżają to również z opiekunem za zgodą Placówki.

Odnosząc się do powyższego Członek Komisji Ludomir Leszczyński przekazał, że obserwuje w mediach społecznościowych Placówkę. Następnie skierował słowa uznania dla Dyrekcji Domu Pomocy Społecznej za organizację tak dużej liczby wyjazdów.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał jaki jest stan prawny mieszkańców, kto pełni funkcję opiekuna osoby ubezwłasnowolnionej?

Dyrektor przekazała, że do Domu Pomocy Społecznej w Zborowie najczęściej trafiają osoby, które już mają ustalonych opiekunów prawnych, ale zdarzają się przypadki, że DPS występuje o ustalenie opiekuna prawnego.

 

W odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Jana Bartosika Dyrektor DPS w Zborowie potwierdziła, że w Placówce są mieszkańcy, którzy zostali przyjęci na podstawie orzeczenia sądowego.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy w Placówce jest opracowany Regulamin Mieszkańców i czy funkcjonuje Rada Mieszkańców?

Odpowiadając Dyrektor poinformowała, że jest opracowany Regulamin Domu Pomocy Społecznej. Z uwagi, że w budynku DPS działają również Lokale Aktywizujące i zgodnie z obowiązującymi przepisami jest on udostępniony. Uwzględniając dysfunkcje mieszkanek, to tak naprawdę za przekazanie treści Regulaminu i ciągłe informowanie mieszkańców o zapisach Regulaminu odpowiada DPS. Co jakiś czas organizowane są zebrania w celu przypomnienia treści Regulaminu. Ponadto, Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że w Placówce działa Samorząd Mieszkanek, którego ostatnią inicjatywą był wyjazd do Częstochowy.

Wyciąg z Regulaminu Organizacyjnego dotyczący praw i obowiązków mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Zborowie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

 

W związku z pytaniem Członka Komisji Jana Bartosika dotyczącym okresowego przeglądu kotłowni oraz przewodów kominowych przeprowadzonych w ostatnim czasie w Placówce Zastępca Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Zborowie Janusz Malara udzielił odpowiedzi w powyższym zakresie informując, że przeglądy w Placówce wykonywane są dwa razy w roku, a następnie przedłożył Członkom Komisji stosowne dokumenty w w/w zakresie – w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszego protokołu. 

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy w DPS zorganizowana jest Kaplica i czy mieszkańcy mają możliwość korzystania z wyjść do Kościoła?

Odpowiadając, Zastępca Dyrektora DPS w Zborowie przekazał, że w budynku jest pomieszczenie przeznaczone na Kaplicę, jest również zatrudniony na ¼ etatu kapelan oraz jeżeli tylko są osoby chętne do uczestnictwa we mszy świętej w Kościele są również organizowane wyjazdy.

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał czy mieszkańcy poza głównymi posiłkami mają dostęp do podstawowych produktów żywnościowych?

Odpowiadając Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że mieszkańcy otrzymują pięć posiłków dziennie, oprócz tego jest pracownia kulinarna oraz jeżeli chcą i zgłaszają taką potrzebę, pracownicy z zespołu opiekuńczo – terapeutycznego robią im zakupy.

Na prośbę Członka Komisji Jana Bartosika kopie dziennych jadłospisów z trzech wyrywkowo wybranych dni tygodnia stanowią załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał jak mieszkańcom zapewniana jest odzież i obuwie oraz z jakiej pralni korzysta DPS?

Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że mieszkanki najczęściej zapewniają sobie odzież i obuwie we własnym zakresie (organizowane są wyjazdy na zakupy), natomiast mieszkanki, które nie posiadają własnych środków finansowych zaopatruje DPS. Placówka posiada w magazynie zapasy ubrań, które w razie potrzeby są wydawane. Dom Pomocy Społecznej posiada własną pralnię.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał jak Placówka zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych oraz przedmiotów wartościowych?

Odpowiadając Dyrektor DPS w Zborowie wyjaśniła, że jeżeli chodzi o przechowywanie środków pieniężnych i depozytów to Dom Pomocy Społecznej posiada określoną procedurę. W praktyce wygląda to tak, że mieszkanki mają pootwierane subkonta, konta depozytowe i za zgodą rodzin – opiekunów mieszkankom, co miesiąc wypłacane są kwoty do 100 zł z przeznaczeniem na zakupy doraźne, następnie zgodnie z procedurą jest to paragonowo rozliczane i sprawdzane czy trafia do mieszkanki.

 

Następnie, Członek Komisji Jan Bartosik zapytał jak Placówka postępuje z depozytami w przypadku śmierci mieszkanki?

W odpowiedzi na powyższe Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że tego typu przypadki również są szczegółowo określone w procedurze i przepisach. Jeżeli umiera mieszkanka to z automatu jej konto jest blokowane, opiekun prawny nie ma już dostępu do środków. Dom Pomocy Społecznej przekazuje informację do rodziny (nie ważne, kto jest opiekunem prawnym), że po zmarłej osobie został depozyt i rodzina musi dostarczyć decyzję Sądu o nabyciu spadku. Na podstawie w/w decyzji DPS dokonuje wypłaty. Jeżeli mieszkanka nie miała rodziny to DPS ustala osoby bliskie (pracownik socjalny występuje z pismem do instytucji, które mogłyby pomóc w ich ustaleniu), jeżeli się nie uda ustalić, to DPS występuje z informacją o środkach depozytowych. Od tego momentu środki leżą przez okres trzech lat, a następnie przechodzą na Skarb Państwa. W DPS w Zborowie nie było jeszcze takiego przypadku. Jest kilka mieszkanek, które same odbierają sobie pieniądze, ale wtedy również same za nie odpowiadają.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał, jaki mają mieszkanki dostęp do lekarzy specjalistów?

Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że jest zapewniony dostęp do lekarzy. Zdarzają się również wizyty prywatne, jeżeli trudno znaleźć specjalistę na NFZ. W przypadku, gdy mieszkanka posiada środki finansowe i zgadza się lub jej opiekun prawny wyraża zgodę wtedy jest ustalana wizyta. Głównie tego typu wizyty ustalane są do dermatologa.

W odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Ludomira Leszczyńskiego Dyrektor DPS potwierdziła, że w Placówce funkcjonuje monitoring. Ponadto, Dyrektor poinformowała o planach rozbudowy systemu w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał, kto układa jadłospis? Odpowiadając, Dyrektor poinformowała, że jadłospis układa dietetyk, która jest jednocześnie zatrudniona na stanowisku opiekunki.

 

Członek Komisji Roman Duda zapytał czy w Domu Pomocy Społecznej są organizowane spotkania rodzinne? Dyrektor potwierdziła, że spotkania rodzinne są organizowane, jedynie w czasie pandemii nie odbywały się.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zapytał jak są zabezpieczone i przechowywane leki?

Odpowiadając, Dyrektor DPS w Zborowie poinformowała, że leki znajdują się w dyżurce pielęgniarek. Do leków dostęp mają tylko pielęgniarki, to one rozkładają i rozdają leki. Zaopatrzeniem lekowym zajmuje się Kierownik Działu.

 

Odpowiadając na kolejne pytanie Członka Komisji Jana Bartosika Dyrektor DPS w Zborowie potwierdziła, że w Domu Pomocy Społecznej jest prowadzona książka kontroli, po czym przedłożyła ją do wglądu Członkom Komisji.

 

W odpowiedzi na pytanie Wiceprzewodniczącej Komisji Rewizyjnej Bogusławy Majcherczak czy zdarzają sie przypadki kierowania mieszkanek do ZOL lub Hospicjum Dyrektor DPS w Zborowie przekazała, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ Placówka posiada wykwalifikowany personel.

 

Członek Komisji Jan Bartosik zwrócił się z pytaniem jak są rozdysponowywane środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Dyrektor DPS w Zborowie oraz Główna Księgowa wyjaśniły, że jeżeli chodzi o środki z ZFŚS to głównie przeznaczane są na: wczasy pod gruszą, wczasy rodzinne, kolonie, wycieczki dla pracowników, paczki dla dzieci pod choinkę oraz zapomogi. Ponadto, odpowiadając na kolejne pytanie Członka Komisji Dyrektor przekazała, że w Placówce nie ma Związków Zawodowych, jest przedstawiciel załogi.

 

Następnie, w odpowiedzi na pytanie Członka Komisji Jana Bartosika czy w ostatnim czasie było pozyskiwane drzewo z działek należących do Domu Pomocy Społecznej Zastępca Dyrektora DPS w Zborowie poinformował, że ostatnia wycinka, która miała miejsce była w 2019 roku. Wycięcie drzew było konieczne w związku z budową ogrodzenia i wymagało uzyskania zgody Konserwatora Zabytków.

 

W odpowiedzi na zadane przez Członka Komisji Jana Bartosika pytanie dotyczące dzierżawy gruntów Zastępca Dyrektora DPS w Zborowie Janusz Malara poinformował, że w wyniku ogłoszonego przetargu działki stanowiące grunt orny oraz sad oddane zostały w dzierżawę za kwotę 6 250 zł, a umowa zawarta została na okres 5 lat.

 

Po zakończeniu kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś poddał pod głosowanie wniosek w brzmieniu: Komisja Rewizyjna w dniu 9 września 2022 roku przeprowadziła w Domu Pomocy Społecznej w Zborowie kontrolę w zakresie wydatkowania środków finansowych w jednostce za 2021 rok. W wyniku kontroli nie stwierdzono żadnych uchybień. Środki wydatkowane są w sposób prawidłowy. Odpowiedzi na zadawane pytania były szczegółowe i merytoryczne oraz w pełni wyczerpywały intencję pytającego.

 

Powyższy wniosek został przyjęty w głosowaniu:

 

za – 4

przeciw – 0

wstrzymał się – 1

 

Ad. 6

W sprawach różnych nie zgłoszono żadnych wniosków.

 

Ad. 7

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Wojtaś podziękował zebranym za przybycie i o godz. 1405 zamknął posiedzenie Komisji.

 

Podpisy:

  1. Krzysztof Wojtaś - Przewodniczący Komisji ………………………………………..
  2. Bogusława Majcherczak - Wiceprzewodnicząca Komisji ………..…………………
  3. Jan Bartosik -.………………………………………………………….………………
  4. Roman Duda - ………………………………………………………………….………
  5. Ludomir Leszczyński - ………………………………………………………...………

 

Protokół otrzymują:

  1. Kierownik jednostki kontrolowanej …………………………………………………
  2. Przewodniczący Rady Powiatu ………………………………………………………

 

 

Protokół sporządziła:

Wioleta Waga

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Biuro Obsługi Rady i Zarządu
Data utworzenia:2022-10-28
Data publikacji:2022-10-28
Osoba sporządzająca dokument:Wioleta Waga
Osoba wprowadzająca dokument:Mateusz Olszewski
Liczba odwiedzin:718